Biltemas bromsvätska

Jag har kört med den i ca tre år. Till bilen, gathoj och till rejshojen. Dot4 e väl dot4 oavsett om det står biltema på flaskan. Har funkat fint för mig. Kommer fortsättningsvis inte betala dubbelt så mycket för liknande vätska.

En bra, och korrekt sammanfattning :tummenupp
 
Tack för all hjälp =)
Jag har köpt en genomskinlig slang på biltema för vätskebytet, men jag antar att det inte blir speciellt tätt att trycka på den på nippeln...
Så jag tänkte köpa "rubber fittings" De tre svarta grejerna..
Brakebleedingkit.jpg


Men var köper man såna? Vad kallas de på svenska? Vet inte riktigt vad jag ska söka efter på hemsidorna...
 
Last edited:
Låter som det ska gå rätt lång tid då innan bromsvätskan sugit åt sig vatten. Systemet är väl slutet, med packningar och diverse hinder för att vattnet inte ska komma in. Det ska väl komma in en hel del vatten för att ovan nämnda scenario skall inträffa? Inte sker det väl heller över en dag, utan kommer succesivt?
En gång om året räcker säkert gott o väl
 
Låter som det ska gå rätt lång tid då innan bromsvätskan sugit åt sig vatten. Systemet är väl slutet, med packningar och diverse hinder för att vattnet inte ska komma in. Det ska väl komma in en hel del vatten för att ovan nämnda scenario skall inträffa? Inte sker det väl heller över en dag, utan kommer succesivt?

Byta bromsvätska bör du göra varje år,det handlar ju om din säkerhet eller hur?:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Jag har kört med den i ca tre år. Till bilen, gathoj och till rejshojen. Dot4 e väl dot4 oavsett om det står biltema på flaskan. Har funkat fint för mig. Kommer fortsättningsvis inte betala dubbelt så mycket för liknande vätska.

Är inte riktigt sant. Vet att flera haft problem som härlets till bromsoljan även om det varit dot4 i alla fall. Den senaste kända är väl Papunen som fick en nyutvecklad? olja av castrol och först då fick ordning på sitt bromssystem. Kawasaki ZX-10R har haft problem med att vissa oljor helt enkelt inte passar systemen lika bra som andra.
Kör själv med Castrol eftersom det är det som funkar bäst, skulle aldrig byta mot något billigare för att testa heller med tanke på vilken liten mängd man ändå behöver. Inte ens min olja för 1200kr/l blir särskilt dyr utslaget på ett år.

Om det inte vore några skillnader på oljorna så skulle det inte finnas det enorma prisspann som finns idag. Bromsarna är skillnad mellan liv och död ofta, vem bryr sig om 100 spänn i det läget? Varför ens fundera på att chansa? OK om det vore något annat som kostade 500 spänn istället för 1000 och inte var så viktigt.
 
Är inte riktigt sant. Vet att flera haft problem som härlets till bromsoljan även om det varit dot4 i alla fall. Den senaste kända är väl Papunen som fick en nyutvecklad? olja av castrol och först då fick ordning på sitt bromssystem. Kawasaki ZX-10R har haft problem med att vissa oljor helt enkelt inte passar systemen lika bra som andra.
Kör själv med Castrol eftersom det är det som funkar bäst, skulle aldrig byta mot något billigare för att testa heller med tanke på vilken liten mängd man ändå behöver. Inte ens min olja för 1200kr/l blir särskilt dyr utslaget på ett år.

Om det inte vore några skillnader på oljorna så skulle det inte finnas det enorma prisspann som finns idag. Bromsarna är skillnad mellan liv och död ofta, vem bryr sig om 100 spänn i det läget? Varför ens fundera på att chansa? OK om det vore något annat som kostade 500 spänn istället för 1000 och inte var så viktigt.

För det första!

Broms VÄTSKA inte olja.

För det andra, hydraulik bryr sig inte om vad det är för vätska i systemet, det fungerar (i kallt tillstånd) med allt mellan filmjölk och hembränt, vad som kan vara skillnad ur användarsynpunkt är kokpunkten och hur mycket fukt den suger ur luften.

Om vi förutsätter att kokpunkten (som mäts och redovisas på flaskan) är samma, vari skulle då skillnaden ligga?
 
För det första!

Broms VÄTSKA inte olja.

För det andra, hydraulik bryr sig inte om vad det är för vätska i systemet, det fungerar (i kallt tillstånd) med allt mellan filmjölk och hembränt, vad som kan vara skillnad ur användarsynpunkt är kokpunkten och hur mycket fukt den suger ur luften.

Om vi förutsätter att kokpunkten (som mäts och redovisas på flaskan) är samma, vari skulle då skillnaden ligga?

Det är sällan att det är samma kokpunkt på olika vätskor DoT beteckningen ger ett minivärde.

Lite info

Bromsvätska: Torr: Våt:
------------ ----- ----

Castrol SRF 310 270

Motul RBF 600 310 210

AP Racing 600 310 210

AP Racing 551 275 150

AP DOT 5.1 vätska 260 180

Donax Ultra UB 290 195

ATE Super Blue 280 100

Biltema DOT 4 ? ?

DoT 4 ska ha en torr kokpunkt på minst 230C

Torr kokpunkt är den lägsta garanterade temperatur som vätskan klarar tagen direkt ur förpackningen.
Våt kokpunkt är lägsta garanterade temperatur som vätskan klarar efter att den absorberat vatten, spelar ingen roll hur mycket.
Naturligtvis betyder mer vatten i bromsvätska en lägre kokpunkt men "våt kokpunkt" är som sagt ett minimum värde. Man bör alltid kolla det våta värdet då din olja bara är ny i början.....

Så ta reda på vad Biltemas Bromsvätska har för kokpunkt fuktmättad om du vill vara säker. Flera av de billigaste vätskorna har en våt kokpunkt på strax över 100C och det är en temp du mycket väl kan få på en bana.
 
Det är sällan att det är samma kokpunkt på olika vätskor DoT beteckningen ger ett minivärde.

Lite info

Bromsvätska: Torr: Våt:
------------ ----- ----

Castrol SRF 310 270

Motul RBF 600 310 210

AP Racing 600 310 210

AP Racing 551 275 150

AP DOT 5.1 vätska 260 180

Donax Ultra UB 290 195

ATE Super Blue 280 100

Biltema DOT 4 ? ?

DoT 4 ska ha en torr kokpunkt på minst 230C

Torr kokpunkt är den lägsta garanterade temperatur som vätskan klarar tagen direkt ur förpackningen.
Våt kokpunkt är lägsta garanterade temperatur som vätskan klarar efter att den absorberat vatten, spelar ingen roll hur mycket.
Naturligtvis betyder mer vatten i bromsvätska en lägre kokpunkt men "våt kokpunkt" är som sagt ett minimum värde. Man bör alltid kolla det våta värdet då din olja bara är ny i början.....

Så ta reda på vad Biltemas Bromsvätska har för kokpunkt fuktmättad om du vill vara säker. Flera av de billigaste vätskorna har en våt kokpunkt på strax över 100C och det är en temp du mycket väl kan få på en bana.

Ahaaa..där fick jag svaret varför mina bromsar mattades av så fort..

testade biltemas olja och efter ett par hårda inbromsningar så fick jag i slutet hela tiden flytta ut mitt bromshandtag allt eftersom mina bromsar mattades av..
testade att byta ut bromsvätskan igen med samma biltema olja för jag trodde att det var luft kvar i systemet el kondens men skiten mattades av lika fort..
testade castrol och fenomenet försvann..:tummenupp
 
Tack så mycket =) Var nyss iväg och köpte en flarra.
Tänkte ge mig på att byta bromsvätskan för första gången...

Någon som har några små erfarenhetstips kanske? Vad som bör å inte bör göras.
Allt hittar man nog inte i boken.
Jag brukar använda en sån där sportflaska med slang på. Byter ut slangen mot en "riktig" slang. Sen sätter man dit slangen på nippeln nere på bromsoket så samlar den upp vätskan utan kladd när man luftar. Billigt enkelt och bra. :)

Gummianslutningar....
Vi bor i Sverige.
Fortfarande.
:D
 
Så ta reda på vad Biltemas Bromsvätska har för kokpunkt fuktmättad om du vill vara säker.
Så här svarade Biltema när jag frågade om deras kokpunkt. "Bromsvätskan är specificerad från vår leverantör med 260 grader men vi går ut med 235 för att inte riskera något för våra kunder. (Vi har skrivit 235 grader på etiketterna eftersom bromsvätskan suger åt sig vatten när man använder den varvid kokpunkten sjunker.)"
 
Så här svarade Biltema när jag frågade om deras kokpunkt. "Bromsvätskan är specificerad från vår leverantör med 260 grader men vi går ut med 235 för att inte riskera något för våra kunder. (Vi har skrivit 235 grader på etiketterna eftersom bromsvätskan suger åt sig vatten när man använder den varvid kokpunkten sjunker.)"

Jo men det är deras Torra kokpunkt är jag väldigt säker på. Dom ska kunna specifiera Våt resp, torr.

De alra flesta oljor minskar med mer än 100C vid våt kokpunkt utom de alra dyraste. Jag fick bort mitt mattningsproblem till 100% med Castrol SRF men det är en olja som är lite väl dyr.....

På deras svar låter det som om dom "gissar" lite om hur det är när den är våt. En leverantör SKA kunna uppge värde för Torr och Våt och inte ge något mellanvärde. Om det är så att Biltema har en Våt kokpunkt på 235C så LOVAR jag att ALLA i racingvärlden hade köpt deras vätskor för 40kr istället för alla dessa racingvätskor.
Jag har oxå sökt men inte fått svar på deras Våt värde
 
Jo men det är deras Torra kokpunkt är jag väldigt säker på. Dom ska kunna specifiera Våt resp, torr.

De alra flesta oljor minskar med mer än 100C vid våt kokpunkt utom de alra dyraste. Jag fick bort mitt mattningsproblem till 100% med Castrol SRF men det är en olja som är lite väl dyr.....

På deras svar låter det som om dom "gissar" lite om hur det är när den är våt. En leverantör SKA kunna uppge värde för Torr och Våt och inte ge något mellanvärde. Om det är så att Biltema har en Våt kokpunkt på 235C så LOVAR jag att ALLA i racingvärlden hade köpt deras vätskor för 40kr istället för alla dessa racingvätskor.
Jag har oxå sökt men inte fått svar på deras Våt värde

Kanske din JettedYYra olja får dig att bromsa mer sällan, vilket kan va bra, men frågan är: Hur ofta kokade du oljan innan du bytade?

eh förlåt.... vätska ska det ju heta.
 
Kanske din JettedYYra olja får dig att bromsa mer sällan, vilket kan va bra, men frågan är: Hur ofta kokade du oljan innan du bytade?

eh förlåt.... vätska ska det ju heta.

Min avatarbild berodde på just att bromsverkan mattades väldigt mycket och att jag efter en raka bromsade på samma ställe som alltid men drog in handtaget i botten......kokat tror jag inte den gjort dock

Detta verkar vara ett lite större problem rent generellt hos Kawasaki, fråga mig inte varför men många tester visar oxå att bromsarna mattas lite mer hos dom. Problemet försvinner eller minimeras med en vätska med riktigt hög kokpunkt, vilket ju borde bero på att deras bromsar blir lite varmare än andras. Om detta beror på att det är 8 klossar istället för 4 eller nåt annat vet inte jag.
Den jag har nu har jag fått, skulle tveka mer än en gång att köpa en vätska för 10-15 kr/cl men skulle sikta på så hög våt kokpunkt det går för vettiga pengar.
Om det sedan kostar mig 250-300 spänn att byta bromsvätska en gång om året så tycker inte jag det är så överdrivet mycket pengar iallafall.

Sålänge man tycker sin vätska funkar så behöver man inte byta alls, men har man problem med mattande bromsar finns det en stor chans att kokpunkten på just den vätska man har är lite för låg. (har man inte stålslangar bör man ju fixa det först)

När det gäller oljor och denna typ av vätskor så är det visat i alla tester mer eller mindre att det dyrare är bättre alltid, om det sedan är bra nog att försvara priserna är ju upp till köparna, men pris och kvalitet hänger ihop på dessa produkter.
(bättre bromspump och belägg hjälper ju oxå)
 
Min avatarbild berodde på just att bromsverkan mattades väldigt mycket och att jag efter en raka bromsade på samma ställe som alltid men drog in handtaget i botten......kokat tror jag inte den gjort dock

Detta verkar vara ett lite större problem rent generellt hos Kawasaki, fråga mig inte varför men många tester visar oxå att bromsarna mattas lite mer hos dom. Problemet försvinner eller minimeras med en vätska med riktigt hög kokpunkt, vilket ju borde bero på att deras bromsar blir lite varmare än andras. Om detta beror på att det är 8 klossar istället för 4 eller nåt annat vet inte jag.
Den jag har nu har jag fått, skulle tveka mer än en gång att köpa en vätska för 10-15 kr/cl men skulle sikta på så hög våt kokpunkt det går för vettiga pengar.
Om det sedan kostar mig 250-300 spänn att byta bromsvätska en gång om året så tycker inte jag det är så överdrivet mycket pengar iallafall.

Sålänge man tycker sin vätska funkar så behöver man inte byta alls, men har man problem med mattande bromsar finns det en stor chans att kokpunkten på just den vätska man har är lite för låg. (har man inte stålslangar bör man ju fixa det först)

När det gäller oljor och denna typ av vätskor så är det visat i alla tester mer eller mindre att det dyrare är bättre alltid, om det sedan är bra nog att försvara priserna är ju upp till köparna, men pris och kvalitet hänger ihop på dessa produkter.
(bättre bromspump och belägg hjälper ju oxå)

Om det är ett problem hos dig eller kawa är av mindre betydelse, bromsa PÅ sig kan alla göra. Att du kan härleda det till ljumna bromsar e kul bara för att du körde ju på biltemas pissolja just då! å sen bytte till en svindyr essen dú br´ömse o vips växte du ur sanlådan......

Men du fick ju talat om att du har råd med iaf. Tala med "små-grabbarna" på 250 el 125 om hur du ska lära hög ingångshastighet istället..
 
Har kort men bade Castrol, OKQ8 och Biltemas, marker ingen skilnad pa dessa.
Men jag maste halla med om att den psykologiska fordelen man far
genom att kora pa ett dyrare marke. Det kanns battre att ge karleken
lite dyrare olja, inte for att den kanska alla ganger är battre utan för att
det kanns battre.
 
Har kort men bade Castrol, OKQ8 och Biltemas, marker ingen skilnad pa dessa.
Men jag maste halla med om att den psykologiska fordelen man far
genom att kora pa ett dyrare marke. Det kanns battre att ge karleken
lite dyrare olja, inte for att den kanska alla ganger är battre utan för att
det kanns battre.

kallas kanske placebo även här...... Tack det var det jag ville komma till!:tummenupp

jag har ju inte valsat runt utan e min broms trogen, renhud mot uralgranit verkat medelst träkäpp duger gott!
 
Ahaaa..där fick jag svaret varför mina bromsar mattades av så fort..

testade biltemas olja och efter ett par hårda inbromsningar så fick jag i slutet hela tiden flytta ut mitt bromshandtag allt eftersom mina bromsar mattades av..
testade att byta ut bromsvätskan igen med samma biltema olja för jag trodde att det var luft kvar i systemet el kondens men skiten mattades av lika fort..
testade castrol och fenomenet försvann..:tummenupp


Jag tänker inte dissa din tes bara för att Biltemas bromsvätska har funkat för mig, så jag undrar, bytte du bara rakt av mot Castrol eller gjorde du något mer?
Vilken typ av bromsslangar har du/ni som känner skilnad? Har ni stålspunna eller "vanliga"?

Jag har ännu inte kört så att bromsvätskan har varit något problem men kanske nästa sommar.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top