Biltemaolja. Hur kass är den?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Var nere nyss och hjälpte polaren att byta olja&filter på sin 320 och givetvis kommer han med 2 dunkar Biltemaolja.
Jag sa att jag inte befattar mig med sånt piss men det är ju hans bil och jag har sagt vad jag tycker om den oljan.

MEN! ÄR Biltemaoljan fortfarande så kass som den var för 15 år sedan? Filtren hade de ju problem med då när det kom ludd från dem som fastnade i ventilerna - men idag då?

Vart kommer oljan ifrån? Filtren då?

Nån som kan ge konkreta bevis på att Biltemaoljen är sämre än Castrol´s eller Mobile1.
Vilket oljemärke håller högst kvalité nu?

Bilarna verkar inte skära ihop så det kan ju inte vara filtrerad spillolja längre.
Hjälp mig att såga polaren som är stamkund där.

Finns ju milslånga trådar om detta. Iofs med fokus på Biltema "Racingolja".

Jag kör gladeligen med Biltema, både i bil och MC. Har inte haft några problem, alls.

Jag kör gladeligen med Biltema, både i bil och MC. Har inte haft några problem, alls.

Det är detta jag menar. Maskinen går ju inte sönder baar för att man använder Biltemaoljan.

Är det så att man lurar sig själv när man köper helsyntetisk Castrololja i tron om att den är bättre än Biltemas?
Man får vad man betalar för brukar det heta, men gäller det i detta fallet med?
Jag börjar fundera om för många köper ju olja på Biltema och bilarna/hojarna rullar ju.

Var tilverkas Biltems olja? Kan det vara så att det är samma olja som castrol men bara med deras egen blå dunk?

Biloljan funkar bra. Jag kör på 5w50 för dieselmotorer och den smörjer fint och suger upp föroreningarna som den skall. Dessutom kan man kosta på sig ett byte lite oftare. Oljefiltren har jag inte testat, men väl bränslefilter, gasdämpare, bromsrör och nipplar m.m. och det är riktigt bra grejer. Men det är inte allt som håller samma kvalitet, så man får kolla först...

Kör med Agrols oljor i bilarna/traktorn/båten.
Löjligt prisvärt om man köper 20L dunk.
Hur dålig Biltemas olja är ser du på kavlitetsmärkningen.
Har den samma eller högre klass än rekomenderat till motorn i fråga, så är det DU som är kokt i bajs.

så är det DU som är kokt i bajs.

Ha ha, förbannat underhållande skrivet. :D

Men hur menar du nu med att han är kokt i flatulensmassa? :va

I slit- & slängbilen kör jag med LIDLolja, tror den kostar 120:-/5L. Byter bara vid omläggning av hjulen och den är precis lika fin som den är direkt ur flaskan. Inne på fjärde vändan med den oljan nu, körde på biltema innan men denna SER bättre ut vid byte.

I slit- & slängbilen kör jag med LIDLolja, tror den kostar 120:-/5L. Byter bara vid omläggning av hjulen och den är precis lika fin som den är direkt ur flaskan. Inne på fjärde vändan med den oljan nu, körde på biltema innan men denna SER bättre ut vid byte.

Förutom att såklart smörja så är en av oljans huvuduppgift att ta åt sig föroreningar.

Så om du kört 1000mil med en sorts olja och oljan ser ny ut vid byte, en annan sort ser brun och äcklig ut efter 1000mil (samma motor) vad drar DU för slutsats av det?

När jag bytte i hojen sist så kostade jag på mig två byten. Ett med Biltemas billiga olja som jag körde motorn varm på ett par minuter och sen i med Biltemas räjsing helsyntet. Fy katten va jag lyxade till det för motorn då... ;)

När jag bytte i hojen sist så kostade jag på mig två byten. Ett med Biltemas billiga olja som jag körde motorn varm på ett par minuter och sen i med Biltemas räjsing helsyntet. Fy katten va jag lyxade till det för motorn då... ;)

Mycket bra metod, särskilt när man köpt något man inte riktigt vet hur det står till med servicen på sedan tidigare. Det som är viktigt att tänka på också är att köra motorerna RIKTIGT varma innan man tappar ur olja/byter filter. Då får man ut den gamla oljan med så mycket föroreningar som det går.

Blir det helt fel om man tar ut pluggarna och filtren och sen varm tjör. Så har jag alltid gjort och det har funkat. Hur långt ska man åka då innan de e varmkört ordentligt ? Räcker de med en vända fram och texbax till Kolbäck.

Köra unplugged är ju sååå 80!! Kolbäck t/r räcker bra, vill du ha både grädde och smör drar du en repa till Vetlanda också.

Vad gäller biltemas olja så är det väl bara att kolla API-klassningen. Om den är tillräckligt hög så ska det inte vara någon fara att använda den i motorcykel eller bil.
Det är på det stora hela svårt att få tag på en olja som är så dålig att den inte går att använda i din bil eller MC så länge som du inte har en sprillans ny Ferrari och lyckas hitta överblivna dunkar bak i lagret hos den lokala macken.
Oljan genomgår ganska omfattande testning innan den klassas enligt API-systemet.
Med andra ord är det ganska troligt att oljan faktiskt är tillräckligt bra så länge som han inte har någon extrembil.
Jag kan tillägga att jag faktiskt kollade på klassningen av olja för MC för att jag har haft funderingar på att använda det i min TDM 850 och jag upptäckte att deras MC-olja faktiskt är skyhögt över vad min hoj kräver.

Vad gäller filtren så vet jag faktiskt inte men det finns väl inte motsvarande klassning för dom. Där är det med andra ord lite köpa grisen i säcken tror jag.

Med andra ord har du fel ifråga om oljan och din kompis i fråga om filtren.

Personligen skulle jag gärna hälla biltemas olja i hojen eller bilen men jag skulle aldrig sätta dit filtret eftersom jag inte vet om det är tillräckligt bra.

Alltså går det inte att bevisa att Biltemaolja är kass och får motorerna att skära.

Nehepp, då kanske man borde tjöba skiten. Men fan vad det tar emot alltså :(

Biltema?

En dag var jag inne på ICA Maxi i Haninge och handlade hårfärg.
Det slog mig då vilken trashfolkets högborg det är. Riktigt slitet sofflocksfolk som drönar runt i 15 år gamla mjukiskläder med hål, hänger över kundvagnen och slött släpar fötterna efter sig medan de lastar vagnen med chips, cola och storpack Gorbys.

Direkt därefter gick jag över parkeringen och in hos Biltema.
ICA Maxi kändes i jämförelse plötsligt som en synergi av Spy Bar, NK och MENSA.
Övriga kommentarer är överflödiga.

Last edited:
Förutom att såklart smörja så är en av oljans huvuduppgift att ta åt sig föroreningar.

Så om du kört 1000mil med en sorts olja och oljan ser ny ut vid byte, en annan sort ser brun och äcklig ut efter 1000mil (samma motor) vad drar DU för slutsats av det?

Att när oljan är brun & äcklig har den inte snurrat runt i en SAABmotor med riktigt oljefilter, troligtvis en Suzuki eller så.. :arsele

Last edited:
Tacka vet jag Audi longlife. 1200:- + arbete för ett oljebyte, man skitar ju inte ner sig i onödan.

Biltema?

En dag var jag inne på ICA Maxi i Haninge och handlade hårfärg.

Övriga kommentarer är överflödiga.

Är det inte trashigt att handla hårfärg på ICA så säg.......

Bara jag som inte förstår poängen med att klä upp sig för att handla mat? Tanterna på ICA i den exklusiva byhåla jag bor fnyser åt en när man kommer i MC kläder eller gymkläder för att handla, jag brukar kontra med att ge dem en vinrekommendation till oxfilén........:D

Är det så att man lurar sig själv när man köper helsyntetisk Castrololja i tron om att den är bättre än Biltemas?

Var tilverkas Biltems olja? Kan det vara så att det är samma olja som castrol men bara med deras egen blå dunk?

nu har du tiggt om att få läsa oljetrådarna, börja med del 1 :D

Det som är viktigt att tänka på också är att köra motorerna RIKTIGT varma innan man tappar ur olja/byter filter. Då får man ut den gamla oljan med så mycket föroreningar som det går.

alltså kan du förklara det där lite mer, om det +20 grader i garaget och man tappar utan varmkörning gömmer sig en del olja/föroreningar då eller hur menar du....

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...