Biltemaolja. Hur kass är den?

alltså kan du förklara det där lite mer, om det +20 grader i garaget och man tappar utan varmkörning gömmer sig en del olja/föroreningar då eller hur menar du....

Där finns en del tillsatser i oljan som inte gör anat än ser till att partiklarna skall stanna kvar i oljan, dessa kan dock inte hålla kvar partiklarna hur länge som helst utan de sedimenterar och faller till botten. Varmkör man ordentligt så slammas oljan upp och maximal mängd partiklar fås med ut vid bytet.

Är det inte trashigt att handla hårfärg på ICA så säg.......

Bara jag som inte förstår poängen med att klä upp sig för att handla mat? Tanterna på ICA i den exklusiva byhåla jag bor fnyser åt en när man kommer i MC kläder eller gymkläder för att handla, jag brukar kontra med att ge dem en vinrekommendation till oxfilén........:D

Nu är det knappast kläderna fokus ligger på. En bok är mer än omslaget.

Trashfolk varken kan eller ska förnekas. Jag är inte här för att säga till folk vad de ska göra eller hur de ska klä sig.
Jag bara säger att jag anmärkte vilken fritidsgård för trashfolk det har kommit till att bli.

Edit: Insåg precis att jag förmodligen ligger ett steg närmare banning nu.. :gnissla :trådkapning :offtopiciofftopicforumet

Trashfolk varken kan eller ska förnekas. Jag är inte här för att säga till folk vad de ska göra eller hur de ska klä sig.
Jag bara säger att jag anmärkte vilken fritidsgård för trashfolk det har kommit till att bli.

Edit: Insåg precis att jag förmodligen ligger ett steg närmare banning nu.. :gnissla :trådkapning :offtopiciofftopicforumet

Problemet med ICA är väl att det speglar ett tvärsnitt av samhället och det är inte alltid fagert. Jag föreslår närmsta Hemköp eller ICA Banér (sveriges trängsta/sämsta/dyraste ICA) om du vill slippa trängas med pöbeln.

Jag ska strax i vanlig ordning ned på Ica Fältöversten vid Karlaplan och handla mat på min väg hem från jobbet. Blåhåriga förvirrade damer med pudel, backslick mäklargubbar i kamelhårsulster. Hade du varit här hade du fått en guidad tur bland helt andra vinddrivna existenser. :)

Vad gäller filtren så vet jag faktiskt inte men det finns väl inte motsvarande klassning för dom. Där är det med andra ord lite köpa grisen i säcken tror jag.

Med andra ord har du fel ifråga om oljan och din kompis i fråga om filtren.

Personligen skulle jag gärna hälla biltemas olja i hojen eller bilen men jag skulle aldrig sätta dit filtret eftersom jag inte vet om det är tillräckligt bra.

Filtrets kvalitet är viktigare än de flesta verkar tro.
Dels skall det filtrera bort partiklar (Någon som trodde annat?) varför det skall vara tillräckligt tätt.
Men ju större motstånd i filtret, ju lägre oljetryck i motorn.
Oljetrycket styrs av en övertrycksventil mellan pumpen och filtret.
Gamla motorer behöver ganska (men inte för-) högt tryck och flöde för att inte förlora för mycket tryck i motorn pga stora lagerspel och liknande.
Moderna motorer behöver ganska (men inte för-) högt tryck, men inte så mycket flöde för att pressa in olja i alla lager och kanaler.

Hörde ryktas för ett tag sedan att det numera är oljeproducenterna som får anpassa sig till motorkonstruktörerna.
Enligt uppgift görs nu vissa motorer med så små spel att inte "vilken olja som helst" kan pressas igenom i tillräcklig mängd.
Tror inte att detta är sant.
Men vet inte.
Skulle man göra rätt, så skulle man utreda exact vilken olja som passar MIN motor, beroende på slitage, konstruktion, körsätt och liknande.

Slutsats:
Hur fan du än gör, så blir det fel!

Till hojjarna går det åt så lite olja, så där bryr jag mig inte om priset.
Hög JASOklassning och god kopplingsfunktion är viktigare.

Som någon skrev så är statoil och biltema samma skit. Jag har kört på biltemaolja i CRFen, och det har fungerat felfritt. All olja görs på samma ställe, med samma grund. Olika märken tillsätter olika tillsatser för kopplingen inte ska slira, partikeluppsamling mm.

Så i grund och botten är allt samma skit, med lite olika tillsatser.

Jag har inte gjort några tester själv i mitt garagelabb.

Jag ska strax i vanlig ordning ned på Ica Fältöversten vid Karlaplan och handla mat på min väg hem från jobbet. Blåhåriga förvirrade damer med pudel, backslick mäklargubbar i kamelhårsulster. Hade du varit här hade du fått en guidad tur bland helt andra vinddrivna existenser. :)

Du glömde "en accelerationsskadad motorbög".

Har fått lära mig att Castrol köper sin olja av Q8oils. Jag har däremot aldrig brytt mig om att kolla upp det hela...

vilken tid uppträder dom? kanske värt ett besök.

Kamelhårsulstrarna brukar står vid delikatessdisken runt 1850 och vara vankelmodiga kring om det ska handlas sniglar eller ostron, de frågar biträdet om råd samtidigt som de pratar handsfree.De tittar ömsom på hennes rattar och ömsom på klockan ty bolaget intill stänger 19 och jaggan är till råga på allt dubbelparkerad på Valhallavägen.

Du glömde "en accelerationsskadad motorbög".

..med bävernylonsjacka från -87, ryggsäck och hål i brallorna. Den stripige butikskontrollanten smygandes bakom med ett par hyllors distans och illa dold upphetsning, helt övertygad om att det är en uteliggare med snattarrygga som slunkit in i hans butik men som nu ska haffas tack vare hans blott 20-åriga men i eget tycke mycket listiga väktarhjärna.

När jag till hans stora besvikelse har betalt och gått, återgår han till att söka kurtisera ngn av de på anletsdrag och utseende rekryterade unga kassörskorna.

Last edited:
Som någon skrev så är statoil och biltema samma skit. Jag har kört på biltemaolja i CRFen, och det har fungerat felfritt. All olja görs på samma ställe, med samma grund. Olika märken tillsätter olika tillsatser för kopplingen inte ska slira, partikeluppsamling mm.

Så i grund och botten är allt samma skit, med lite olika tillsatser.

Jag har inte gjort några tester själv i mitt garagelabb.

Okej. Samma skit - gällde det inte att kolla kvalitétsmärkningen?

Så då kan man dra slutsatsen att bilen förvandlas inte till en atombomb med biltemaolja i motorn utan det gäller bara att kolla klassningen.

------------------------------------------------------

Hur är det med batterier då? Biltemas batterier HAR kass kvalité.
Men var tillverkas de och varför är "märkesbatterierna" bättre? Tudor köpte jag i somras till 740in och det har funkat fint. Vet att det tillverkas i Finland.
Tänkte om det var så att endast en fabrik tillverkade batterierna men satte olika typmärkning på dem? Jag vet inte, men jag handlar inte batterier på Biltema - eller olja...

varför är "märkesbatterierna" bättre?

En stor skillnad mellan billiga och dyra bly/syra batterier är just mängden bly/syra.

Ett sk "volvo-batteri" (vem fan kom på den benämningen på 12V65Ah) kan skilja ett kilo i vikt mellan olika tillverkare.

En annan sak som skiljer dom är att bra batterier har stor slamficka i botten, medans ett dåligt batteri har liten, det innebär att på ett billigt batteri kommer en cell att dö tidigare av intern kortslutning än på ett dyrt.

Känns som att även frågan om batterier varit uppe förut?
Det är ett faktum att í alla fall vissa av bilbatterierna som Biltema säljer tillverkas av Tudor!!

Grattis du har tjöpt en olja med så mycket partikelupptagande medel i så att din motor numera är invändigt förseglad med ett Ghostbustersnor från helvetet. Det finns en del skrivet om fenomenet på vissa bilsidor. Biltillverkare förnekar medans andra bekräftar problemet.
Sludging tror jag att det kallas.

Det finns ett billigt och ganska bra sätt att minska problemet, be verkstan skruva dit ett oljefilter ifrån en 1.9 diesel om det nu är en 1.8t man har. 1.9filtret är större, vilket innebär att mera olja får plats och filterarean är större.

Jag skulle inte direkt skryta om att jag kör longlajfsörvis, motorerna blir rätt geggiga inuti, har sett oljepumpsilar som varit helt igensatta...:näsblod

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman