Vad gäller filtren så vet jag faktiskt inte men det finns väl inte motsvarande klassning för dom. Där är det med andra ord lite köpa grisen i säcken tror jag.
Med andra ord har du fel ifråga om oljan och din kompis i fråga om filtren.
Personligen skulle jag gärna hälla biltemas olja i hojen eller bilen men jag skulle aldrig sätta dit filtret eftersom jag inte vet om det är tillräckligt bra.
Filtrets kvalitet är viktigare än de flesta verkar tro.
Dels skall det filtrera bort partiklar (Någon som trodde annat?) varför det skall vara tillräckligt tätt.
Men ju större motstånd i filtret, ju lägre oljetryck i motorn.
Oljetrycket styrs av en övertrycksventil mellan pumpen och filtret.
Gamla motorer behöver ganska (men inte för-) högt tryck och flöde för att inte förlora för mycket tryck i motorn pga stora lagerspel och liknande.
Moderna motorer behöver ganska (men inte för-) högt tryck, men inte så mycket flöde för att pressa in olja i alla lager och kanaler.
Hörde ryktas för ett tag sedan att det numera är oljeproducenterna som får anpassa sig till motorkonstruktörerna.
Enligt uppgift görs nu vissa motorer med så små spel att inte "vilken olja som helst" kan pressas igenom i tillräcklig mängd.
Tror inte att detta är sant.
Men vet inte.
Skulle man göra rätt, så skulle man utreda exact vilken olja som passar MIN motor, beroende på slitage, konstruktion, körsätt och liknande.
Slutsats:
Hur fan du än gör, så blir det fel!
Till hojjarna går det åt så lite olja, så där bryr jag mig inte om priset.
Hög JASOklassning och god kopplingsfunktion är viktigare.