Biltema turbo..

Lite "trådlyft".. Skulle vara kul att höra om någon vågat sig på turbo-agg från Biltema..

Läser i senaste katalogen att art 79-702 ersätter TDO4HL16T, vilket torde vara intressant för "mc-bruk"?.. 3900kr är överkomligt..
 
skulle också vilja veta om hållbarheten mm om dessa,men troligen kina skit.

av 10 kanske 1-2 lyckade, om ens det...hehe
 
skulle också vilja veta om hållbarheten mm om dessa,men troligen kina skit.

av 10 kanske 1-2 lyckade, om ens det...hehe
Kanske så.. Men samtidigt får man garanti (antar jag), och nya prylar för samma stålar som ett beg TDO4HL16T..

Är ibland lite svårt att bedöma Biltemas prylar.. Vore som sagt kul om någon vågade prova..
 
Lite "trådlyft".. Skulle vara kul att höra om någon vågat sig på turbo-agg från Biltema..

Läser i senaste katalogen att art 79-702 ersätter TDO4HL16T, vilket torde vara intressant för "mc-bruk"?.. 3900kr är överkomligt..

Om jag idag skulle konvertera en ny 1000 eller en äldre 750-1100 mc till turbo så hade jag lätt köpt biltema turbo för dom pengarna ! eller större kina turbos för mycket effekt på www.turbobanditen.se

PS överladdat är rätt härligt :rolleyes:
 
Men ponera nu att man skulle köpa en turbo från biltema för 3900:-, om jag skulle peta in den i mitt SF bygge som är en redan trimmad FZR1000 -89 (170+) vad får man då räkna i delar? Bör man hamna på 10k?:hojraket
 
Det sitter en biltema snurra i min fars SAAB 9-5 2.3t (steg 2 nordic, ca 250hk). Har snurrat i ca 1500 mil nu och ännu inga problem.
 
Var förbi Biltema igår för att köpa lite "bilvård"..
Passade på att kika på turbo-aggen.. (inte för att jag kan bedöma kvalitet, mest nyfiken)
Det som förvånade mig är skillnaden i storlek på GT17 och TDO4HL16T, där det senare är betydligt större/tyngre.. (jaja, jag är novis)

Hur stort är ett TD04HL-13T, jämfört med GT17 snurran?
 
13T är ett agg som sitter på volvo S/V 70 om jag inte missminner mig.
GT17 är en lättryckssnurra från SAAB 9-5 170 HK i originalutförande, biltrimfirmor lyckas skrämma ut 270HK ungefär med lite större cylindervolym, men registret blir inte så roligt på topp. 13T skiljer sig endast i kompressorstorlek jämfört med 16T där 13T är aningen mindre men klarar väl på en höft runt 250 HK med marginaler. 16T är god för 300HK.
 
ingen tvingar nån att köpa sina grejor på biltema.... har ingen jätteerfarenhet av deras hojdelar,men för att ha råd me sporthoj e det billig bil som gäller,o biltemas grejer har funkat utmärkt!!!! har handlat allt från slitdelar till bilen till drag för gäddfisket me barna. bilen går än,o gäddorna nappa. skämt åsido, man får oftast vad man betalar för,,men biltema e inte sämre än alla andra kedjor,tex micro..så varför gnälla,tacka o ta emot istället,när du kan köpa 3 flaskor kedjespray för samma pris som 1!!!! den funkar,det har jag testat,på bana o väg,för er som tvivlar...

:tummenupp ingen tvingar nån att köpa sina grejor på biltema.... har ingen jätteerfarenhet av deras hojdelar,men för att ha råd me sporthoj e det billig bil som gäller,o biltemas grejer har funkat utmärkt!!!! har handlat allt från slitdelar till bilen till drag för gäddfisket me barna. bilen går än,o gäddorna nappa. skämt åsido, man får oftast vad man betalar för,,men biltema e inte sämre än alla andra kedjor,tex micro..så varför gnälla,tacka o ta emot istället,när du kan köpa 3 flaskor kedjespray för samma pris som 1!!!! den funkar,det har jag testat,på bana o väg,för er som tvivlar...
 
Last edited:
Men ponera nu att man skulle köpa en turbo från biltema för 3900:-, om jag skulle peta in den i mitt SF bygge som är en redan trimmad FZR1000 -89 (170+) vad får man då räkna i delar? Bör man hamna på 10k?:hojraket

Det borde nog gå om du gör mycket själv. Mitt bygge kostade totalt under 7k med beggad turbo, och det blev det en del på munstycken, felköpta slangar och annat strul. Dock har jag ingen IC utan kör E85.
 
Last edited:
Tyvärr inte testat själv men bytte ett Biltemaagg på jobbet nyss, det hade varit monterat 6 mån. Läckte olja och glappade rejält. Orginalet som satt där innan hade 35.000 mil bakom sig och ett likadant blev monterat igen.

Kikade lite på det och enl mig finns det inte en chans att nån större tillverkare ligger bakom, riktigt mycket gjutskägg, vassa kanter och kändes allmänt billigt.
Även wastegateklockan kändes slapp efter denna korta tid.

Ville bara avlägga rapport, upp till var och en vad man vill köpa men jag kommer hålla mig borta. Bättre att köpa en beg turbo med låga mil.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top