Biltema på en sporthoj ?

Tråden borde stängas automatiskt om frågan som ställs besvaras med mer än 4:a länkar till det egna forumet i det första svaret. :rolleyes:

Huruvida man vågar lita på en stämpel [Spar plats på internet] .

Som sagt vet jag att stora företag tar risker. Det är ju så att det inte behöver vara rent vatten i dunkarna. Det kan ju vara en större eller mindre avvikelse.

Sen blir man påkommen så återkallar man produkten. Visst förkorar man lite försäljning på varje pinsamhet men det vägs av hur hur stor chansen är att det uppkommer ett problem och hur allvarliga konsekvenserna i så fall bli. Eftersom sånna här beslut i princip bara tas av ekonomer så uppfattas de tekniska riskerna sällan med rätt magnitud.

Nu anklagar jag inte Biltema för detta rätt och slätt eller påstår att samma sak inte skulle hända på andra ställen, men ju mera man måste pressa priset ju större är risken att man tar kvalitetsrisker. Särskillt om råvarorna är samma och köps till samma pris.

1. köpte gelbattrei från biltema de orkade dra starten 4 varv. trots laddning i flera dygn med olika laddare. Köpte ett ej gel batteri och de funkar klockrent än så länge. Så lite bristande kvalite i olika batcher kanske?

2. Köpte blinkers diod model av biltema. Glaset vill ramla av så jag fick limma dit de. Dock halva priset mot andra mc firmor för likadana blinker.

4. Om man är osäker på biltemas olja så köp okq8 racing oljan. Går att få tag på för 50-70 kr litern. KOstar 170 kr litern i butiken men flera ställen säljer billigare.

5. Kedja kan du köpa vanlig oringkedja för 800 kr i butik. Min rk oring kedja 530 kostade 800kr. Dvs bara någon hundring dyrare än biltemas å då vet man vad man får.

6. Deras bromsbelägg funkar säkert för dom lär inte våga sälja något som itne funkar. Men de flesta mc butiker har oftast olika märken på belägg. Suzuki orginal eller något billigare å ibland även ett billigare ändå. Då vet du märket på belägget å kan läsa dig till vad du får. Är du osäker å ställer fråna om biltemas funkar så köp inte biltemas. Man vill inte vara osäker på om bromsarna fungerar.

summa summarum. Biltemas grejer funkar säkert. Ja köper dock hellre saker jag vet funkar från någon större tillverkare om de inte skiljer fantasisummor.

Dock är de värt ibland å kolla upp lite för ibland luras man på att de står biltema på grejerna, Ibland är inte skillnaden så stor mot märkes grejer.

Som sagt vet jag att stora företag tar risker. Det är ju så att det inte behöver vara rent vatten i dunkarna. Det kan ju vara en större eller mindre avvikelse.

Sen blir man påkommen så återkallar man produkten. Visst förkorar man lite försäljning på varje pinsamhet men det vägs av hur hur stor chansen är att det uppkommer ett problem och hur allvarliga konsekvenserna i så fall bli. Eftersom sånna här beslut i princip bara tas av ekonomer så uppfattas de tekniska riskerna sällan med rätt magnitud.

Nu anklagar jag inte Biltema för detta rätt och slätt eller påstår att samma sak inte skulle hända på andra ställen, men ju mera man måste pressa priset ju större är risken att man tar kvalitetsrisker. Särskillt om råvarorna är samma och köps till samma pris.

:Gillaratthasistaordet:-p
Men visst poängen finns kanske där även om det låter väldigt långsökt:rolleyes:

:Gillaratthasistaordet:-p
Men visst poängen finns kanske där även om det låter väldigt långsökt:rolleyes:

Nä jag vill ha näst sista och i det sista ska det stå att jag givetvis har helt rätt. :näsblod

Det finns en poäng jag lovar. Jag skulle aldrig köra på biltemaolja. Men det är ju sällan en som jobbar på en korvfabrik äter korv också.... Jag har inte jobbat på Biltema, men jag vet hur det fungerar hos stora tillverkare.

Lägga dyra pengar på hoj, försäkring, eventuella tillbehör för att sedan underhålla den med budgetgrejer.

Skulle ni resonera likadant om ni köpte en fet bil, typ reparera Porchen med Biltema delar?

ja antingen kan man säga att biltema är budgetgrejer eller så kan man säga att mycket av orginal delar osv är överprisgrejer.

Nä jag vill ha näst sista och i det sista ska det stå att jag givetvis har helt rätt. :näsblod

Det finns en poäng jag lovar. Jag skulle aldrig köra på biltemaolja. Men det är ju sällan en som jobbar på en korvfabrik äter korv också.... Jag har inte jobbat på Biltema, men jag vet hur det fungerar hos stora tillverkare.

Nu får du nog tänka efter lite extra. Oljan som biltema säljer ÄR statoil olja! Vi har transporterat oljan och de kommer i exakt likadana fat. Sen känner jag även folk på biltema (inte på golvet) som också vet att det är exakt samma olja som du köper på statoil.

Allt måste inte vara dyrt för att hålla hög kvalitet.

Lägga dyra pengar på hoj, försäkring, eventuella tillbehör för att sedan underhålla den med budgetgrejer.

Skulle ni resonera likadant om ni köpte en fet bil, typ reparera Porchen med Biltema delar?

Hade biltema bromsbelägg till min bil så skulle jag definitivt överväga att testa dom. Enligt uppgift är det Brembo som levererar deras bromsgrejor till bil och min bil har brembo (Vilket väl även Porsche har haft om jag inte minns fel). Audi Original bromsbelägg är svindyra. Bara beläggen bak går på över 2000 plus moms. Så ja. Jag stoppar gärna dit en billigare del om den bara gör samma jobb.

Det är inte en fråga om att använda undermånliga grejor. Jag vet dock att många delar som jag kan köpa som har en Audistämpel på sig är hälften så dyra om jag köper samma grej på OKQ8 utan audistämpel men tillverkad av samma tillverkare. Att det skulle vara annorlunda till hojar tror jag inte. Originaldelar är delar till enorma överpriser.

En polare kör en Shadow VT-1100 (Jag vet att det är en kromsläde) när han skulle byta däck så visade det sig följande. Det fanns passande bridgestonedäck för ca 3000. Ville han ha vita däcksidor så var det samma däck men då var det Honda Original och priset var 9000.

Försök gärna övertyga mig om att det kostar 6000 spänn att rita fyra vita ringar alternativt att samma däck med vita ringar är 3 gånger så bra.

Personligen tror jag att Honda tog över 6000 spänn i ren vinst på varje såld uppsättning eftersom det finns gott om människor som inte kollar upp utan snällt betalar för att det är så kallade originaldelar.

Finns det pengar att spara så köper jag inte original då det oftast är samma tillverkare av grejorna om man köper dom någon annanstans utan märkesstämpeln.

Nu får du nog tänka efter lite extra. Oljan som biltema säljer ÄR statoil olja! Vi har transporterat oljan och de kommer i exakt likadana fat. Sen känner jag även folk på biltema (inte på golvet) som också vet att det är exakt samma olja som du köper på statoil.

Inget som jag påstår är ogiltigt bara för att Statoil säljer samma olja. Samma riskbedömning för att få en felaktig produkt gäller alla.

Nja! Men då är ju Castrol och OKQ8 samma olja också eftersom dom har sin olja i exakt likadana fat. (Det kallas för branchstandard, alla oljebolag har samma SIS godkända fat):rolleyes:

Med det resonemanget har du snart inga oljor kvar att välja på. :rolleyes:

Inget som jag påstår är ogiltigt bara för att Statoil säljer samma olja. Samma riskbedömning för att få en felaktig produkt gäller alla.

Med ditt resonemang kommer man inte en meter. Menar du att man ska köra 5000 mil för att kunna veta vilken olja man ska köpa?

Det finns en poäng jag lovar. Jag skulle aldrig köra på biltemaolja. Men det är ju sällan en som jobbar på en korvfabrik äter korv också.... Jag har inte jobbat på Biltema, men jag vet hur det fungerar hos stora tillverkare.[/QUOTE]

OT Jag har jobbat på korvfabrik och alla där äter korven som de gör, så insuera inte ngt påhittat ur eget huvud:smasha

4. Om man är osäker på biltemas olja så köp okq8 racing oljan. Går att få tag på för 50-70 kr litern. KOstar 170 kr litern i butiken men flera ställen säljer billigare.
Japp. OKQ8 SBK Racing 15W-50 är fin skit. Har för mig att jag betalade 1250kr för en 20L-dunk (alltså blev literpriset då 62,50kr). Jämfört med att samma olja på 1L-flaska kostade 169kr. Alltså över en hundralapp bara för flaskan... :huvet

cross däck

Men de e ju bara till att gå och byta den då, uppenbarligen ett fabrikationsfel.
Kan ju iofs bero på dålig skötsel också.

Jag har kört över 1000 mil med min nu och har inga som hälst problem med min.
Ska köpa en kedja till enduron nästa gång jag är där också.

BTW Någon som har testat deras cross/enduro däck?

jag har deras cross däck på min cross den funkar fint får bra grepp på torr lera/mark men när mycket lera typ 1-2 dm då halka lite och biltema cross däck visa bättre än annan cross däck som jag haft har.

Edit har ej test biltema cross däck på grus väg än..

jag använda deras kedja, olja, olja filter och handtag och allt funkar fint för mig..

hoppas ni fattar pga min dålig svenska..

mvh per gustafsson

Jaha.......då var återigen här..........

"ALLT GÅR ATT SÄLJA MED MÖRDANDE REKLAM"....men det kostar......
....................................................................................................

SPECIFICATIONS
Product 300V 4T FACTORYLINE 10W40
Feature Double Ester, 100% Synthetic. For more power and reliability.
SAE/DOT Standard 10W40
Specification API SL & JASO MA

Maker's Approval —
Compatibility All 4-stroke motorcycle engines - racing bikes, SuperSport, SuperBike, endurance, MX circuits, off-road rally, trails and street use.

MC-olja, Racing 10W–40
Helsyntetisk motorolja för alla 4-takts MC-motorer. Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc. Anpassad för koppling och växellåda. Möter följande specifikationer: JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM. 1 l.

Priset.....?

Javisstja....glömde Biltema har ingen dekal med.......

KentW

Nja! Men då är ju Castrol och OKQ8 samma olja också eftersom dom har sin olja i exakt likadana fat. (Det kallas för branchstandard, alla oljebolag har samma SIS godkända fat):rolleyes:

Ok jag får väl försöka förtydliga mig mer, samtliga fat var HÄMTADE från statoils tillverkare. Jag vet vad jag snackar om då jag varit med i planering när det gäller detta.

Biltemas olja har dessutom bättre spec. lista än castrols (iaf några jag kikade på).

Ok jag får väl försöka förtydliga mig mer, samtliga fat var HÄMTADE från statoils tillverkare. Jag vet vad jag snackar om då jag varit med i planering när det gäller detta.

Biltemas olja har dessutom bättre spec. lista än castrols (iaf några jag kikade på).

Intressant!
Var ligger Statoils tillverkare av oljor?
Jag trodde Statoil tillverkade oljan på egen fabrik, i Nynäshamn typ......

Har Statoil Mc-olja? Biloljan på macken får vilken mc-koppling som helst att slira som snor på en teflonpanna ( utom möjligen Ducatis traktorkoppling :näsblod ).

Hade biltema bromsbelägg till min bil så skulle jag definitivt överväga att testa dom.................

Orkar inte leta upp tråden men det finns bilder på mc-skivor som blivit nersvarvade av Biltemas bromsbelägg. Inlägget och bilderna i den tråden fick mig att slänga Biltema beläggen i sophinken direkt.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...