BILTEMA oljor

SegDeg

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
1997 Suzuki rgv250 sp(vj23)
För er som snackar om oljor. Det finns en förklaring till att en kvalitetsolja KOSTAR pengar. Oljan är bara bärare av div tillsatser och detta är de som kostar pengar och utvekla. Om en olja är helsyntet från tex biltema så är denna sämre än en mineralolja som kostar ca 120 spänn literna. Så med andra ord kosta på pärlan en olja som kostar över 100 kr litern och köp INTE biltemaoljor för då kan ni lika gärna skita i och byta. detta är min åsikt men det är fakta.

Det finns världens längsta tråd om Biltemaoljor här på forumet. (orkar inte leta reda på länken) Där har du allas åsikter i detta ärende.

Så länge du inte kan presentera några belägg för det du säger så är det inte fakta utan, som du säger, bara din åsikt.

Nu ska jag gå ut i solen. :banana

SegDeg skrev:
2304723 För er som snackar om oljor. Det finns en förklaring till att en kvalitetsolja KOSTAR pengar. Oljan är bara bärare av div tillsatser och detta är de som kostar pengar och utvekla. Om en olja är helsyntet från tex biltema så är denna sämre än en mineralolja som kostar ca 120 spänn literna. Så med andra ord kosta på pärlan en olja som kostar över 100 kr litern och köp INTE biltemaoljor för då kan ni lika gärna skita i och byta. detta är min åsikt men det är fakta.

Se där, kan du länka till FAKTA ? :D

SegDeg skrev:
2304723 För er som snackar om oljor. Det finns en förklaring till att en kvalitetsolja KOSTAR pengar. Oljan är bara bärare av div tillsatser och detta är de som kostar pengar och utvekla. Om en olja är helsyntet från tex biltema så är denna sämre än en mineralolja som kostar ca 120 spänn literna. Så med andra ord kosta på pärlan en olja som kostar över 100 kr litern och köp INTE biltemaoljor för då kan ni lika gärna skita i och byta. detta är min åsikt men det är fakta.

Kunde du inte skrivit dina "fakta" i en redan befintlig tråd?
Och varför inte på mekforumet?
*gäsp. går ut i solen*

Tack för din vederhäftiga info by the way...jag kommer genast sluta köpa Biltemaolja :rolleyes:

SegDeg skrev:
Jag gillar att läsa om olja men nu börjar det gå över styr, dock ser jag fram emot din faktapresentation som jag förutsätter kommer att dyka upp i den här tråden.
/Maranello med en sjuklig böjelse för smörjmedel :slicka

SegDeg skrev:

Det låter som du nyligen har pratat med en castrolförsäljare, oljan är bara bärare av div reklamkostnader och detta är de som kostar pengar och utvekla.

SegDeg skrev:

Jahaaaa!!

Då vet vi! :)

Köper ni delar till bilen från biltema oxå??? Jag gör då inte det iaf...

K.L skrev:
2305626 Köper ni delar till bilen från biltema oxå??? Jag gör då inte det iaf...
Hej
Det beror på vilket. Jag brukar tex handla dieselfilter till mercan och båten där!
Många av verktygen tycker jag också är bra (fasta nyckar, hylsor mm), samt avfettning, handrengöring, bil och båtbatterier! De sistnämda tycker jag är kanon. Hade ett biltemabåtbatteri i båten från -97 tom i år då det gav upp, 9år! Det vart två nya batterier nu båda två från Biltema. Underhållsfria denna gång. Deras nya generation gelbatterier för mc har jag hört ska vara riktigt bra. Tål tom HD-vibrationer.

Men jag har köpt mycket dåligt där också, med det var sämre kvalite förr tycker jag, det har förändrats. En besvikelse var två nya gasfjädrar till bakluckan på mercan för 7 år sedan. Fästöronen var i dåligt och sprött alu-gjutgods. Spack direkt. Det blev MB-original istället.

Det finns ju en crossåkare(?) Jörgen Huvell som sponsras av bla Biltema och som kör sina tävlingscyklar på Biltemas racingoljor:http://www.biltema.se/sponsor/info_b.asp?s=1397&iSecId=1548

Det vore ju ett nederlag för Biltema om hans cykel skar av dålig smörjning.

Tror jag...

Mvh
Jörgen

Köpte stötdämpare till en volvo 740. Dom höll en sommar... Gummibussningarna i fästet pajade. Köpte även jag gasfjädrar men dom var lika bra på att hålla upp bakluckan som dom uttjänta originalarna.

K.L skrev:
2305661 Köpte stötdämpare till en volvo 740. Dom höll en sommar... Gummibussningarna i fästet pajade. Köpte även jag gasfjädrar men dom var lika bra på att hålla upp bakluckan som dom uttjänta originalarna.
Lite off-topic men jag fick uppfattningen att själva gasfjädrarna från biltema var av samma kvalle som MB-original. De var gjorda av ngn tysk firma, problemet var just de dåliga fästena (det skickades med flera olika fästen just för att de skulla passa flera bilmodeller) som var i alugjutgods och för spröda. Lite synd att de misslyckades med upphandlingen av de simpla fästöronen när den komplicerde enheten i paketet, själva gasfjädern, verkade vara av kvalité.
Men just gasfjädrarna på MB:s kombi är rätt belastade, de är undangömda i recesser taket så de får hålla upp den tunga bakluckan med väldigt liten hävarm jämfört med många andra bilar. Jag är imponerad att det håller. MB.s originalgasfjädrar har fästöron i stål, svetsade direkt på kolvstången

Nåväl, slut med bilsnack för min del.

/J

andersbrink skrev:
2305729 Biltemas spolarvätska är helsunkig, den tar slut MYCKET fortare än Shells spolarvätska.
Haha! :tummenupp
...och jag tycker mig ha märkt att spolarvätskepumpen liksom skramlar lite mer med Biltemas spolarvätska!! :va Tänk om den skär? :skrämd

Hoztic skrev:
2305615 Jo, men tydligen så försöker väl märkesförsäljarna starta trådar för att marknadsföra sina oljor också :hihi

Samma slutsats som jag drog...Hoztic.

Det "roliga" med många oljekrängare, är att de vet lika lite om olja som de finniga tonåringarna som jobbar i köpladorna på alla stora köpcenters utanför städerna.
Ja de har ju gått nån månglarkurs, och lärt sig lite facksnack förståss. Men vad det betyder det de säger, det har de ingen aning om.
Stod och lyssnade på en sån tomte med en flashig teamjacka (som antydde att han kom direkt från racingcirkusen, och bara tagit vägen förbi, och nu visade ynnesten att låta oss dödliga beskåda denna produkt! :lol)

Nåväl, alltefter jag började ställa mina frågor, så blev han allt mer snäsig och otrevlig. :tummenupp EN bra egenskap för en försäljare! :hihi
Ändå var det grundläggande frågor inom tribologin - men vad var JAG för pajas som inte hajade att produkten ju var BÄST!!? Utan en massa fikonspråk, som han då försökte få allmänheten runtikring att vända sig mot...

Situationen blen jääääätterolig när en äldre herre sa: "Hörru, ta nu och svara grabben på hans frågor!"

:lol

Vilken fest!

Jörgen Karlsson skrev:
2305743 Haha! :tummenupp
...och jag tycker mig ha märkt att spolarvätskepumpen liksom skramlar lite mer med Biltemas spolarvätska!! :va Tänk om den skär? :skrämd

Jag pumpade däcken en gång med en Biltemakompressor... Ett däck höll inte luften alls.
Vilket skit!
Inte ens rätt tryck kan de hålla...de dj-la Biltema! :hihi

Desssutom var det dåligt väder den dan så jag tror jag fick in ett lågtryck i det andra däcket...och nu går hojen liksom svajigt och wobblar hejvilt!

D-la Biltema!

andersbrink skrev:
2305729 Biltemas spolarvätska är helsunkig, den tar slut MYCKET fortare än Shells spolarvätska.

Shells är i vart fall MYCKET godare!
Den finns ju med citron!

Biltema har ju bara den med finkel...

Last edited:
biltemaolja!!!!!

SegDeg skrev:
hej på er!
jag kör på biltemas racingolja i min gixxer o har gjort det i 2år,den låter kanon i motorn o växlarna går jätte smidigt att få i, innan det hade jag en kawa 1500 o körde med biltemas mineral mc-olja oxå den gick kanon med den oljan, den hojen är oxå känd för att hugga när man lägger i ettans växel med fel olja men den funkade bra!
nu till saken,har en arbetskamrat som känner en snubbe som jobbar med att testa oljor, han lämnade 2 provflaskor till honom, han märkte flaskorna med en 1:a o en 2:a, i den ena va det biltemas racinolja o i den andra va det shell advance mc-olja,när han fick tillbaka flaskorna så undrade testaren vilken olja som va vilken i flaskorna, i nr 2 va det biltemas racingolja,o det visade sig att oljorna va i det närmaste identiska, till o med så va biltemas ett snäpp bättre :tummenupp
så kör på vad ni vill,men jag kör biltemas racingolja,så det så!
Mvh Rille!

Dr.Bike skrev:
2306301 Samma slutsats som jag drog...Hoztic.

Det "roliga" med många oljekrängare, är att de vet lika lite om olja som de finniga tonåringarna som jobbar i köpladorna på alla stora köpcenters utanför städerna.
Ja de har ju gått nån månglarkurs, och lärt sig lite facksnack förståss. Men vad det betyder det de säger, det har de ingen aning om.
Stod och lyssnade på en sån tomte med en flashig teamjacka (som antydde att han kom direkt från racingcirkusen, och bara tagit vägen förbi, och nu visade ynnesten att låta oss dödliga beskåda denna produkt! :lol)

Nåväl, alltefter jag började ställa mina frågor, så blev han allt mer snäsig och otrevlig. :tummenupp EN bra egenskap för en försäljare! :hihi
Ändå var det grundläggande frågor inom tribologin - men vad var JAG för pajas som inte hajade att produkten ju var BÄST!!? Utan en massa fikonspråk, som han då försökte få allmänheten runtikring att vända sig mot...

Situationen blen jääääätterolig när en äldre herre sa: "Hörru, ta nu och svara grabben på hans frågor!"

:lol

Vilken fest!

Jag pumpade däcken en gång med en Biltemakompressor... Ett däck höll inte luften alls.
Vilket skit!
Inte ens rätt tryck kan de hålla...de dj-la Biltema! :hihi

Desssutom var det dåligt väder den dan så jag tror jag fick in ett lågtryck i det andra däcket...och nu går hojen liksom svajigt och wobblar hejvilt!

D-la Biltema!

Shells är i vart fall MYCKET godare!
Den finns ju med citron!

Biltema har ju bara den med finkel...[/QUOTE

ehh :va
om ett däck inte håller luften så beror det väl inte på kompressorn :va
har själv en kompressor från biltema, o har haft den i fem år,den används ofta o fungerar utmärkt :tummenupp

Tjafsa om småpengar.......

En liter Biltema racing mc-olja 15W-40 kostar 69,90 och finns bara 1lit flaskor alltså blir 3lit byte 69,90X3=209,70 kr

4lit Motul 15W-50 kostar runt 600 vilket ger ett literpris på 150kr. 3litX150 blir 450kr.

450-209,70=240,30 kr

240 spänn på 500-750mil om man byter ofta............varför bry sig????

J

Är det ingen som har använt biltemaolja i sin nya fina sporthoj tex R1 -06 ??
Skulle va kul o se hur frisk motorn hade varit efter det.

Oljans pris reflekterar direkt i hållbarhet o kvalité.

VR-8 skrev:
2307297 En liter Biltema racing mc-olja 15W-40 kostar 69,90 och finns bara 1lit flaskor alltså blir 3lit byte 69,90X3=209,70 kr

4lit Motul 15W-50 kostar runt 600 vilket ger ett literpris på 150kr. 3litX150 blir 450kr.

450-209,70=240,30 kr

240 spänn på 500-750mil om man byter ofta............varför bry sig????

J

håller med dig helt,men det är så mycket tjafs hit o dit om oljor så man blir trött,ä inte folk nöjda med biltemas oljor så köp nån annan,vissa är nöjda med den o andra inte så är det,jag vet bara vad testet visade så jag kör vidare på den oljan oavsett vad andra tycker :lol

Jösse skrev:
2307312 Är det ingen som har använt biltemaolja i sin nya fina sporthoj tex R1 -06 ??
Skulle va kul o se hur frisk motorn hade varit efter det.

Oljans pris reflekterar direkt i hållbarhet o kvalité.
kompisen har en R1-04 o kör biltemas racing olja andra säsongen, ingen skillnad mot rekomenderat oljemärke :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti