Biltema motorolja / försäkringsbolag sökes

Man kan alltid kompromissa om oljan man har i motorn men är du det minsta rädd om hojen så undvik Biltema mc olja och häll den i en eventuell bilmotor istället.Använd Motul eller Hondas egen olja.Bättre än så lär det inte bli. :crash


Är benägen att hålla med. En av anledningarna att toppen skurit på min DR som är luftoljekyld(koksad olja enl mecken) skulle kunna vara biltemaoljan. Dock svårt att bevisa så.....
 
Man kan alltid kompromissa om oljan man har i motorn men är du det minsta rädd om hojen så undvik Biltema mc olja och häll den i en eventuell bilmotor istället.Använd Motul eller Hondas egen olja.Bättre än så lär det inte bli. :crash

Av ren nyfikenhet; Är anledningen till sågningen av biltemas olja att du inte litar på deras produkter och tror att klassningen som står på etiketten bara är bluff eller är det att du faktiskt besökt biltemas raffinaderi och sett att det egentligen är kamelpiss och senap de blandar i sina oljeflaskor?
 
Man kan alltid kompromissa om oljan man har i motorn men är du det minsta rädd om hojen så undvik Biltema mc olja och häll den i en eventuell bilmotor istället.Använd Motul eller Hondas egen olja.Bättre än så lär det inte bli. :crash

Vet du vad hondas olja är? Den om något är ok men inte mer. Skulle välja biltema före....

Sen använder jag också Motul 300v men listpriset motiverar inte riktigt den högre kvaliteten ffa inte när man häller den i en halvgammal japanfyra.
 
Är benägen att hålla med. En av anledningarna att toppen skurit på min DR som är luftoljekyld(koksad olja enl mecken) skulle kunna vara biltemaoljan. Dock svårt att bevisa så.....

Betydligt troligare att det är något annat. Är det öht olja som är rasorsaken så är det 100ggr vanligare med brist på oljetryck pga låg nivå, trött pump eller långa bytesintervall.
 
Man kan alltid kompromissa om oljan man har i motorn men är du det minsta rädd om hojen så undvik Biltema mc olja och häll den i en eventuell bilmotor istället.Använd Motul eller Hondas egen olja.Bättre än så lär det inte bli. :crash

Sen är det inte speciellt begåvat att hälla MC olja i en bilmotor......
 
Sen är det inte speciellt begåvat att hälla MC olja i en bilmotor......

Fast i Biltemas mc olja går utmärkt att hälla i bilen. Den innehåller tillräckligt lite giftighet för att inte döda katalysatorn. Värre med bilolja till våtkopplingsmotor.
 
Vet du vad hondas olja är? Den om något är ok men inte mer. Skulle välja biltema före....

Sen använder jag också Motul 300v men listpriset motiverar inte riktigt den högre kvaliteten ffa inte när man häller den i en halvgammal japanfyra.

Du vet väl att Hondas experter hämtar Hondaoljan i deras hemliga fettgrotta.
Att det skulle ens vara i närheten så bra olja från Biltema kan ju vara stört omöjligt då Biltema endast hämtar sin olja i billiga Biltema grottan. *host*
 
Du vet väl att Hondas experter hämtar Hondaoljan i deras hemliga fettgrotta.
Att det skulle ens vara i närheten så bra olja från Biltema kan ju vara stört omöjligt då Biltema endast hämtar sin olja i billiga Biltema grottan. *host*

Finns två stora oljehav under jordytan som är "skär lätt" och "köra långt".Biltemas kommer från "skär lätt" sortimentet.Står i microtext under etiketten vilken sort du har fått tag i.Motul oljan däremot lämnas av utomjordingar på utvalda platser. :lol
 
Last edited:
Av ren nyfikenhet; Är anledningen till sågningen av biltemas olja att du inte litar på deras produkter och tror att klassningen som står på etiketten bara är bluff eller är det att du faktiskt besökt biltemas raffinaderi och sett att det egentligen är kamelpiss och senap de blandar i sina oljeflaskor?

Japp, du har kommit med helt rätt uppgifter.Tyvärr så ville inte kamelerna ställa upp när de fick reda på att de skulle pissa till Biltemas olje sortiment så det fick bli snigelslem istället. :crash
 
Dom absolut största problemen med olja tror jag härrör från.

1: För lite olja
2: Inga oljebyten
3: kontinuerligt oljebyte, dvs man bara häller på då och då när "oljepåfyllningslampan" blinkar.

De flesta motorer som diskuteras här har förhållandevis låga effektuttag och låga temperaturer (vattenkylda), många tar upp problem relaterade till motorer konstruerade för 20-30 år sedan då oljorna var väsentligt sämre än i dag. Vi talar också om få driftstimmar och en oftast ganska snälla körcykler med korta belastningstoppar.

Det finns motorer som är känsliga för både viskositet och oljekvalitet men det är relativt få, det finns också problemet med gemensam olja för motor/växellåda/koppling viket ger upphov till i viss mån motstridiga krav på oljan. Min uppfattning är dock att i de flesta fall står orsakerna till problemen att finna på andra håll. Dåligt/obefintligt underhåll, feljusterat etc.
 
Dom absolut största problemen med olja tror jag härrör från.

1: För lite olja
2: Inga oljebyten
3: kontinuerligt oljebyte, dvs man bara häller på då och då när "oljepåfyllningslampan" blinkar.

De flesta motorer som diskuteras här har förhållandevis låga effektuttag och låga temperaturer (vattenkylda), många tar upp problem relaterade till motorer konstruerade för 20-30 år sedan då oljorna var väsentligt sämre än i dag. Vi talar också om få driftstimmar och en oftast ganska snälla körcykler med korta belastningstoppar.

Det finns motorer som är känsliga för både viskositet och oljekvalitet men det är relativt få, det finns också problemet med gemensam olja för motor/växellåda/koppling viket ger upphov till i viss mån motstridiga krav på oljan. Min uppfattning är dock att i de flesta fall står orsakerna till problemen att finna på andra håll. Dåligt/obefintligt underhåll, feljusterat etc.

Vilket i sig väcker en annan fråga så fort det pratas om olja när folk ofta säger att det kommer från samma plats och har samma förädlingsprocess och yadda yadda yadda osv.Men ingen skulle väl komma på tanken att jämföra två bilmärken som en Yugo och en BMW.Förvisso är bägge två en bil med samma uppgifter att transportera människor och annat löst bagage men hur de gör jobbet i verkligheten skiljer sig ganska radikalt åt.

När man för några år sedan var uppe och flög rundor med den berömda rymdfärjan så sattes den ihop av de absolut billigaste delarna som fortfarande enligt expertis höll tolleransmåtten sett ur ren säkerhet.Men så en dag så exploderade denna rymdfärja och man spårade anledningen till en gummipackning för bränsleflödet.Packningen i sig själv var från den billigaste tillverkaren och det började gå rykten om denna incident inte kunde ha undvikits om man istället laggt till några dollar och tagit den lite dyrare varianten istället för att snåla och på så vis spränga både rymdfärja och besättning i luften som ju som sagt var kostade betydligt mer än denna lilla billiga packning.
 
Last edited:
Vilket i sig väcker en annan fråga så fort det pratas om olja när folk ofta säger att det kommer från samma plats och har samma förädlingsprocess och yadda yadda yadda osv.Men ingen skulle väl komma på tanken att jämföra två bilmärken som en Yugo och en BMW.Förvisso är bägge två en bil med samma uppgifter att transportera människor och annat löst bagage men hur de gör jobbet i verkligheten skiljer sig ganska radikalt åt.

När man för några år sedan var uppe och flög rundor med den berömda rymdfärjan så sattes den ihop av de absolut billigaste delarna som fortfarande enligt expertis höll tolleransmåtten sett ur ren säkerhet.Men så en dag så exploderade denna rymdfärja och man spårade anledningen till en gummipackning för bränsleflödet.Packningen i sig själv var från den billigaste tillverkaren och det började gå rykten om denna incident inte kunde ha undvikits om man istället laggt till några dollar och tagit den lite dyrare varianten istället för att snåla och på så vis spränga både rymdfärja och besättning i luften som ju som sagt var kostade betydligt mer än denna lilla billiga packning.


Och du tror att tex. Honda inte upphandlar olja på samma sätt? Dom köper naturligtvis in den billigaste olja dom kan som uppfyller specifikationen. Sen lägger dom på några 100% på priset och säljer den till dom som inte vågar använda annat är "Hondas orginalolja". Nästa gång du köper olja kan det mycket väl vara en annan leverantör/tillvärkarare av "Hondaoljan" om dom fått bättre pris från annat håll. Så länge oljan uppfyller Hondas spec. spelar det ju ingen roll...
 
Är Biltema oljan billigare då??? jag menar alltså vätskan i sig. det låga priset på produkten är inte avslag på kvalitén utan färre led som skall känna på pengar, vad jag vet beställer dom oljan direkt från ett raff i England och kan därav hålle ett lägre pris med samma eller t.o.m. högre kvalité en andra
 
Vilket i sig väcker en annan fråga så fort det pratas om olja när folk ofta säger att det kommer från samma plats och har samma förädlingsprocess och yadda yadda yadda osv.Men ingen skulle väl komma på tanken att jämföra två bilmärken som en Yugo och en BMW.Förvisso är bägge två en bil med samma uppgifter att transportera människor och annat löst bagage men hur de gör jobbet i verkligheten skiljer sig ganska radikalt åt.

När man för några år sedan var uppe och flög rundor med den berömda rymdfärjan så sattes den ihop av de absolut billigaste delarna som fortfarande enligt expertis höll tolleransmåtten sett ur ren säkerhet.Men så en dag så exploderade denna rymdfärja och man spårade anledningen till en gummipackning för bränsleflödet.Packningen i sig själv var från den billigaste tillverkaren och det började gå rykten om denna incident inte kunde ha undvikits om man istället laggt till några dollar och tagit den lite dyrare varianten istället för att snåla och på så vis spränga både rymdfärja och besättning i luften som ju som sagt var kostade betydligt mer än denna lilla billiga packning.

Håller med, är behovet tex bara att transportera 2 personer en kortare sträcka i glesbygd så är det ju fullständigt bortkastade pengar att köpa en dyr och alldeles för avancerad BMW. Är man däremot osäker på sin egna status och/eller skall köra långa sträckor i hög hastighet så är väl BMW att föredra. :tummenupp
Tex. som att hälla Motul V300 i en gammal DR650 som körs som pendlarhoj.

Skall man åka mycket rymdfärja så skulle jag nog också satsa på den lite dyrare oljan :D
 
När man för några år sedan var uppe och flög rundor med den berömda rymdfärjan så sattes den ihop av de absolut billigaste delarna som fortfarande enligt expertis höll tolleransmåtten sett ur ren säkerhet.Men så en dag så exploderade denna rymdfärja och man spårade anledningen till en gummipackning för bränsleflödet.Packningen i sig själv var från den billigaste tillverkaren och det började gå rykten om denna incident inte kunde ha undvikits om man istället laggt till några dollar och tagit den lite dyrare varianten istället för att snåla och på så vis spränga både rymdfärja och besättning i luften som ju som sagt var kostade betydligt mer än denna lilla billiga packning.

OT men det är du som drar in raketer.

Problemet med gummipackningen vid Challengerolyckan var att man hade varit en som inte var specad för den temperatur som det var vid uppskjutningstillfället. Var en tekniker på rakettillverkaren som förutspådde att raketen skulle sprängas även om han trodde att att det skulle ske redan på plattan, men fega chefer vågade inte gå emot NASA som krävde en avskjutning då den redan var försenad. Ska du jämföra med olja så är det snarare att ta en olja med extremt felaktig viskositet och klassning än kass kvalitet. Så nej, det var ingen särskilt bra liknelse med Biltemaoljan.

För övrigt var det en fastbränsleraket så packningen hade inget med något bränsleflöde att göra utan var den som tätade mellan olika sektioner av raketen.
 
OT men det är du som drar in raketer.

Problemet med gummipackningen vid Challengerolyckan var att man hade varit en som inte var specad för den temperatur som det var vid uppskjutningstillfället. Var en tekniker på rakettillverkaren som förutspådde att raketen skulle sprängas även om han trodde att att det skulle ske redan på plattan, men fega chefer vågade inte gå emot NASA som krävde en avskjutning då den redan var försenad. Ska du jämföra med olja så är det snarare att ta en olja med extremt felaktig viskositet och klassning än kass kvalitet. Så nej, det var ingen särskilt bra liknelse med Biltemaoljan.

För övrigt var det en fastbränsleraket så packningen hade inget med något bränsleflöde att göra utan var den som tätade mellan olika sektioner av raketen.

Så med andra ord ... har man en bättre packning och en bättre olja så kommer man längre än med sämre grejer och utan explosioner. :crash
 
Så med andra ord ... har man en bättre packning och en bättre olja så kommer man längre än med sämre grejer och utan explosioner. :crash

Om du med "bättre" menar med bättre klassning/specifikation så javisst. Vilken tillverkare du sedan väljer spelar mindre roll så länge den säljer en produkt som verkligen lever upp till utlovad klassning, vilket o-ringen i fråga faktiskt gjorde.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top