Biltema motorolja / försäkringsbolag sökes

Jag tackar för all information ni bistått med, det kommer bli BILTEMAoljan nu vid byte´av
bara oljan, sedan Hondaorginal + filterbyte till våren.

Jag körde BILTEMA´s 5/50 "Racingolja" i min 500hästars EVO utan problem i flera år,
men jag visste inget om deras mc-olja.


Med vänlig hälsning Kristian
 
Varför "Hondaorginal" till våren? Säger inte att Biltema nödvändigtvis är varken bäst eller billigast, men Honda är med största sanolighet bland dom dyraste på olja till din MC, samtidigt som dom tillverkar precis lika lite motorolja som Biltema. Det ända du vet om deras olja är klassningen som står på burken. Om jag av någon anledning inte vill köpa Biltemaolja skulle jag köpa olja av någon känd oljetillverkare. Skulle aldrig betala extra för att den skulle komma på en Hondadunk!
 
Tjena Kristian, kul att du finns på detta forum oxå :banana
 
Jag tackar för all information ni bistått med, det kommer bli BILTEMAoljan nu vid byte´av
bara oljan, sedan Hondaorginal + filterbyte till våren.

Seriöst, även om oljor är blandbara så är det bättre att hålla sig till en olja. Om du nu trots tips från folk här tror att Hondas egen olja är bra och prisvärd så kör på den hela tiden.

När du skriver om att byta olja både på höst och vår så vill jag även poängtera att det inte är bättre för motorn att byta olja betydligt oftare än vad servicemanualen förespråkar om du inte kör extremt på något sätt. Visst, du kanske har kört 500-600 mil sedan höstens oljebyte när våren kommer och i sådana fall bör du byta, men har du kört mindre så tillför det ingenting, bättre att vänta tills det verkligen är dags då ett olje och filterbyte ändå går väldigt snabbt att göra.
 
Seriöst, även om oljor är blandbara så är det bättre att hålla sig till en olja. Om du nu trots tips från folk här tror att Hondas egen olja är bra och prisvärd så kör på den hela tiden.

När du skriver om att byta olja både på höst och vår så vill jag även poängtera att det inte är bättre för motorn att byta olja betydligt oftare än vad servicemanualen förespråkar om du inte kör extremt på något sätt. Visst, du kanske har kört 500-600 mil sedan höstens oljebyte när våren kommer och i sådana fall bör du byta, men har du kört mindre så tillför det ingenting, bättre att vänta tills det verkligen är dags då ett olje och filterbyte ändå går väldigt snabbt att göra.

Ditt svar var det bästa jag läst på länge, kommer följa ditt råd. tack, Min tanke annars var att hojen redan gått 7700mil & troligen är "lite" sliten.
 
Min tanke annars var att hojen redan gått 7700mil & troligen är "lite" sliten.

Oljebyten hjälper inte om motorn redan är skadad, det är ju inte så att oljan renoverar motorn. Det viktigaste är väl att byta olja och filter när man köper den om man inte är säker på hur gammal gamla oljan är, efter det räcker dom rekommenderade intervallen (både körsträcka och tid) för att hålla motorn tillräckligt "ren på insidan" och välsmord.

Sen byter jag gärna oljan varje år på hösten så att den står under vintermånaderna med fräsch olja men det är nog mer för att det känns bra än att det egentligen spelar någon roll för hojen. Men det gör inte att jag byter fler gånger, bara att jag styr att årets oljebyte hamnar just då.
 
Lite om olja...för något år sedan gick jag en tribologi-utbildning. Kursledaren där hade jobbat med oljor i över 20 år och han berättade ett och annat intressant. Som t.ex Biltemaoljan! Kommer inte ihåg vilken leverantör de hade men han sa att det var precis samma olja(med likadan klassning) som gick i deras flaskor som Biltemas. Kolla klassningen om du vill ha en olja som uppfyller dina krav! Sen nämnde han även longlife-oljor och vilket lurendrejeri det var. Det var tydligen ingen skillnad på den och "vanlig" olja. Bara priset.... Jag skulle ALDRIG köra 3000 mil mellan oljebytena på min bil....
 
Man kan alltid kompromissa om oljan man har i motorn men är du det minsta rädd om hojen så undvik Biltema mc olja och häll den i en eventuell bilmotor istället.Använd Motul eller Hondas egen olja.Bättre än så lär det inte bli. :crash

Nja Hondas olja imponerar ju inte i det här testet.
Jag det skulle väl vara priset ?
från http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Ursprunglig viskositet
Mobil 1 100%
Castrol Syntec 100%
Castrol GTX 100%
Honda HP4 100%
Spectro 4 100%
Efter 1500 miles / ~240 mil.
Mobil 1 83,0%, tappat 17%
Castrol Syntec 74,5% tappat 25,5%
Castrol GTX 68,0% tappat 32%
Honda HP4 65,6% tappat 34,4%
Spectro 4 63,9% tappat 36,1%

Dvs efter 240 mil hade Hondas olja tappat 1/3 av ursprunglig viskositet, ungefär dubbelt så mycket som Mobil 1......:hihi
 
Oljebyten hjälper inte om motorn redan är skadad, det är ju inte så att oljan renoverar motorn. Det viktigaste är väl att byta olja och filter när man köper den om man inte är säker på hur gammal gamla oljan är, efter det räcker dom rekommenderade intervallen (både körsträcka och tid) för att hålla motorn tillräckligt "ren på insidan" och välsmord.

Sen byter jag gärna oljan varje år på hösten så att den står under vintermånaderna med fräsch olja men det är nog mer för att det känns bra än att det egentligen spelar någon roll för hojen. Men det gör inte att jag byter fler gånger, bara att jag styr att årets oljebyte hamnar just då.

Nja, jag vill gärna ha ett extra oljebyte efter sisådär 50-100 mil, emedan man inte vet hur mycket skit som samlats i motorn om tidigare oljebyten missköts.
Oljebyten bör göras innan vinteruppehållet så att man slipper svavel och vattenföroreningar i badet.
 
Har du analyserat mängdenZDDP i BT-oljan? :va

Har du uppgifter om annat? Det är det här som cirkulerar på nätet och om detta är fel får du gärna komma med information.

De flesta har slutat med zddp då det sabbar katen men okq8s datablad claimar att de fortfarande har det.

Dock finns ju andra ersättningsmedel som skall fungera istället och är snällare mot katen. Huruvida dem är lika bra som zddp är för mig oklart. Boron eller något liknande var väl ett alternativ när jag skummade nätet senast.
 
Fast i Biltemas mc olja går utmärkt att hälla i bilen. Den innehåller tillräckligt lite giftighet för att inte döda katalysatorn. U]Värre med bilolja till våtkopplingsmotor[/.


Är detta pga teoretiska rekommendationer eller egen erfarenhet?
Själv har jag av nyfikenhet testat Biloljor typ Mobil-1, Biltema, Valvoline, Havoline i Olje/luftkyld Gixxer 1100 -89/90 och vattenkylda RW1100.
Och någon slirande koppling inträffade aldrig som det enfatiskt varnas för, vilket verkar uppträda mer med MC-oljor.
Varför jag var nyfiken att testa var bl.a. för att kolla om det stämmer med att kopplingen är så otroligt skänslig. Men mera för att olje/luftkylda gixxer varit kända för att äta kammar och vippor där orsaken ofta påstods vara oljans fel. Inte användarfel med dålig uppvärmning eller materialfel som är mer troliga orsaker.
Och helt ovetenskapligt så kunde mina tester inte visa någon fara med att använda bilmotorolja i de maskiner jag provat i. Täthet med leak-down visade att motorn var lika tät innan som efter jag testade bilmotoroljor.

Så finns det fler som har erfarenheter från att testat bilmotoroljor i 4-takts mc-motorer?
 
Så finns det fler som har erfarenheter från att testat bilmotoroljor i 4-takts mc-motorer?[/QUOTE]

Jag har kört med BT:s diesel motorolja de senaste 2000 milen, ska enligt tidigare uppgift ska innehålla lagom dos zddp men kanske inte nuför tiden? Kommer byta till OKQ8 oljan ist.
Hursomhelst så har den nu gått drygt 10000 mil och t.ex kammarna är helt felfria.
 
Så finns det fler som har erfarenheter från att testat bilmotoroljor i 4-takts mc-motorer?
När jag 2009 köpte Suzukin årsmodell 2000 så var rekommendationen i Suzuki Manualen olja med API SF eller API SG. Detta är äldre oljespecar med gamla tiders dosering av ZDDP. Så jag kollade runt och hittade (då 2009) i Biltemas Säkerhetsdatablad att Biltema Turbodiesel 15W-40 hade gamla tiders dosering av ZDDP (1% - 2,5%). Så det var min standardolja under de 1800 mil jag körde sukkan. Men den drog ca 1,5dl/100mil. Så under två Norrlandsturer blev det oljeinköp. I en mack OKQ8 handlade jag 10W-40 API SG och ett annat år Biltema 10W-40 (bilolja). Inga problem. Eftersom jag har en vän som kört sin BMW R90S 44000mil (han köpte den i början av 1980-talet) och han kör på Biltema 5W-50 så beslöt jag hösten 2011 byta till Biltema 5W-50 i Suzukin. Inga problem, trots våtkoppling. Så då blev det 5W-50 också i Triumphen, inga problem.
Nu har jag gått över till SBK Moto Racing 10W-50 eftersom Biltema har tagit bort ZDDP ur sina oljor (< 1% ZinkDialkylDitioPhosfat). http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36917_SDB.pdf
Dvs nu är ZDDP i Biltemas oljor en förorening som de garanterar inte finns med i högre koncentration än 0,9%. Förorening? Ja ZDDP minskar livslängden på katalysatorn i fordon med katalysator.
Ser man på Suzukis oljespes till Hayabusa 2008-2012 så är det inga problem köra med olja med de äldre specarna API SF eller API SG (bilolja) men olja med nyare spec API SH/SJ ska också vara "with MA in JASO"
dvs det är de nyare "biloljorna" som kan ställa till skit i en våtkoppling.
Även om jag inte upptäckt några problem med biloljor (Biltema gamla Turbodiesel 15W-40 och 5W-50) med ACEA A3/B3 eller ACEA A3/B4 i mina hojar.
 

Bifogat

  • Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    84.2 KB · Visningar: 123
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top