Biltema miniblinkers

Det där med motstånd. Om jag har tänkt rätt, borde det väl räcka med att köpa två motstånd. Eftersom blinkersarna ofta delar på en av kablarna, så att koppla in ett motstånd innan de splittar och går till de olika blinkerserna borde väl funka?!

Det där med motstånd. Om jag har tänkt rätt, borde det väl räcka med att köpa två motstånd. Eftersom blinkersarna ofta delar på en av kablarna, så att koppla in ett motstånd innan de splittar och går till de olika blinkerserna borde väl funka?!
Principiellt, ja.
Allt hänger på hur det är kopplat. Finns iofs inte så många varianter.
Idealt elektriskt är (på resp sida) + på framblink och + på bakblink samma punkt så ett motstånd/sida är oftast nog.
Viktigast är alltid att lasten på det primitiva tvåpoliga blinkreläet är vad reläet är avsett för. Står det 2x21W så är det den lasten som gäller.
Om man sen med miniblinkare (med LED eller glödlampor m lägre watt-tal) får lägre last än tidigare, måste man kompensera för det. Hur, är mindre viktigt, reläbyte eller extra motstånd/lampa.
Diskussionen lär nog fortsätta..

Last edited:
Principiellt, ja.
Allt hänger på hur det är kopplat. Finns iofs inte så många varianter.
Idealt elektriskt är + på framblink och + på bakblink samma punkt så ett motstånd/sida är oftast nog.
Viktigast är alltid att lasten på det primitiva tvåpoliga blinkreläet är vad reäet är avsett för. Står det 2x21W så är det den latesn som gäller.
Om man sen med miniblinkare (med LED eller mindre glödlampor) får lägre last än tidigare, måste man kompensera för det. Hur, är mindre viktigt, reläbyte eller extra motstånd/lampa.
Diskussionen lär nog fortsätta..

Jepp. Ett annat alternativ borde ju vara att sätta på ett lastoberoende blinkrelä då.
Hittade denna försäljare av motstånd när jag slösurfade lite, de argumenterar att 25W motstånden är för svaga. Då är ju frågan om det 1. är för svaga, 2. de 25W som säljs från hong kong är anpassade för blinkers och/eller ändå motsvarar de 50w motstånd som denna säljare rekommenderar.
Någon som har haft problem med att motstånden brunnit?

.. och/eller ändå motsvarar de 50w motstånd som denna säljare rekommenderar.
Någon som har haft problem med att motstånden brunnit?
Nu är vi på mitt specialområde.. :D
Generellt säjer man att man bör kontinuerligt inte lasta ett motst mer än 50-75% av maxlasten för att erhålla tillräcklig tillförlitlighet..
På mc är detta resonemang bara trams. Hur länge lyser blinkersen totalt under hela hojens livstid?? 1% av totala drifttiden? Sannolikt ännu mindre.
Alltså inga probs att lasta fullt, till 100%
Sen effekten, för att ersätta 2x21W (2x20?) ca 40W, så räcker ett 25W motstånd mer än väl. On-tiden är ju bara 50%..

Nån som har någon aning om dessa http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...blinkers-2-st/ går igenom besiktningen?
många som verkar köra med dem men går dem igenom? går ju att skifta till orginal innan besiktning men man ska ju då klippa allt man så vackert har lött dit! kanske är så alla gjort också! :P

Beställde mina igår, verkar inte som de länkade finns kvar längre, men liknande från samma säljare...

Nu har inte jag läst hela tråden, men jag vet av egen erfarenhet att biltemas blinker INTE klarar besiktning trots e-märkning, de lyser gult och inte orange.. Ska man ändå gå på biltemas så köp den lite större modellen som är trekantig och med skruvat glas, de små runda vibrerar loss glaset, va inne o bytte 3ggr på garantin när de satt bak på min wildstar 1600..

Nu har inte jag läst hela tråden, men jag vet av egen erfarenhet att biltemas blinker INTE klarar besiktning trots e-märkning, de lyser gult och inte orange.. Ska man ändå gå på biltemas så köp den lite större modellen som är trekantig och med skruvat glas, de små runda vibrerar loss glaset, va inne o bytte 3ggr på garantin när de satt bak på min wildstar 1600..

Vill motsäga detta. Har de ovala på ninjan och besiktningsgubben trodde det var orginalblinkers så inga probs där. Kör även med dem på duken och har kört snart 250mil med dem på utan något som vibrerat sönder och den skakar ju ändå en hel del.

Biltemablinkers...
Glaset lossnade efter 50 mils körning, efter ytterligare några turer till jobbet hade det lossnat och ramlat bort helt.
Köpte nya och monterade dit, efter några dagar så hade den också gått av. Dåligt material och dålig konstruktion.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna