Har försökt att låta bli att kommentera den här tråden men känner att jag bara måste.
Om vi börjar med ex. hjälmarna; tillverkningskostnaden för en biltemahjälm kontra en arai (eller annat) skiljer troligtvis inte mer än 10-50kr förutom färgsättningen som självklart kostar mer med flashiga motiv än enfärgat.
Alla godkända hjälmar är testade enligt vissa normer och ingen tjänar mer pengar på att göra grejorna "översäkra", i så fall skulle garanterat den tillverkaren sett till att det skapats en tuffare norm för att visa att dom uppfyller den!
Är man lite observant så kan man hitta både Lidl´s och Jula´s hjälmar hos diverse lokala mc-firmor för minst det dubbla priset, det säger väl något.
Dom oberoende tester som gjorts har ju flera gånger visat att billigare hjälmar klarat lika mycket eller mer stryk än dyra.
Angående bromsbeläggen; om nu någon verkligen lyckats att "smälta" beläggen på 10 min som det påstods tidigare i tråden så tycker jag att personen ifråga bör kontakta Aftonbladet och Expressen samt stämma Biltema, det är ju en jättenyhet om dom säljer så undermåliga säkerhetsdetaljer (kan man bli stämd för att ha sålt giftig t-doja så är väl detta sju resor värre). Precis som med det mesta måste även bromsbelägg uppfylla vissa normer för att få säljas som bromsbelägg.