Biltema+mc=sant

Fast du får nog förklara för honom hur kolvarna tar med sig beläggen oxå. In.

Kolvarna tar inte med sig klossarna ut, klossarna pressas ut av luften som oomkullrunkeligen roterar med skivan, inga stora mängder, men lite luft dras med runt och det räcker för att klossarna ska "blåsas" ut.
 
Jag köpte mig handskarna med knogskydd för 399:- i helgen för jag blev lite intresserad om det är lika A-stars SP2 handskar.. Utseende mässigt är de ju lika. Smorde in dom och dagen efter brände jag 17mil med hojjen. Handskarna är ganska olika, SP2 är tunnare och smidigare medans Biltemas är grövre och sitter kanske icke lika skräddarsytt! Men jag tycker om dom! Nu när de börjas köras in så är de icke så jäkla "hårda".

Så jag rekommenderar definitivt Biltema handskarna (hitills). De måste ju hålla längre än Sp2:orna som bara höll en sässong för mig innan hålen kom.
 
ja, precis..

det är inte ofta man hittar tester av mc-prylar som faktiskt klarar att undvika flosklerna, så jag brukar spamma den där så fort nån andas hjälmsäkerhet v.s pris :D
 
Någon som har en aning om biltema kommer lansera toppboxar/packväskor (hardcase) ?

Borde ju verkligen finnas en marknad med tanke på vilka priser som råder för GIVI mfl. Var inne på Jula idag och såg att dom kommer lansera en toppbox, såg identisk ut med GIVI's boxar men kostade bara 395 spänn, stod dock inte om man fick med fästplatta eller om det var skruva som gällde. Tyvärr dröjer det ett tag tills dom kommer ut i butikerna, säljaren pratade om april/juni.
 
Någon som har en aning om biltema kommer lansera toppboxar/packväskor (hardcase) ?

Borde ju verkligen finnas en marknad med tanke på vilka priser som råder för GIVI mfl. Var inne på Jula idag och såg att dom kommer lansera en toppbox, såg identisk ut med GIVI's boxar men kostade bara 395 spänn, stod dock inte om man fick med fästplatta eller om det var skruva som gällde. Tyvärr dröjer det ett tag tills dom kommer ut i butikerna, säljaren pratade om april/juni.
Problemet med hårda sidoväskor är att de kräver hållare, som är olika för varje hojmodell. Att ta fram såna hållare leder till en del utvecklingsarbete och sånt kostar pengar. För att täcka upp för de kostnaderna så krävs det antingen att man säljer stora volymer eller tar ut ett högt pris. Biltema lär nog inte sälja några större volymer av sidoväskor och de vill nog inte ta ut priser som ligger i klass med konkurrenternas.

En toppbox kan man antingen göra för att sätta direkt på pakethållaren eller på en platta med snabbfäste som sitter fast på pakethållaren. Tyvär så är ju inte pakethållare någon som är original på alla motorcyklar i dagsläget.

Men jag tror iaf att chansen är större att de tar fram en toppbox än hårda sidoväskor.

Fast jag sitter ju iofs mest här i mörkret och gissar. :hihi
 
Man kan i så fall hoppas att de kör med GiVI/Kappa systemet för fastsättning. Finns massor av dessa fästen från olika tillverkare att tillgå.
 
Sådärja... Risers och "fatbar" på plats.
Har dock pulverlackat det så det passar hojen bättre.

...men säg inte det till nån :D
 

Bifogat

  • fb1.jpg
    fb1.jpg
    116.3 KB · Visningar: 329
Vad gäller packväskor så är det väl inte svårare för Kineserna att
kopiera Givifästen än det var för Formosa som har gjort kopior på Kruaserfästen.
 
Helsyntet olja för 69 kr/l är inköpt:) Hur dåligt kan det vara? Har en 15 år gammal CBR 600 så jag kan kosta på mig att testa :tungan
 
Helsyntet olja för 69 kr/l är inköpt:) Hur dåligt kan det vara? Har en 15 år gammal CBR 600 så jag kan kosta på mig att testa :tungan

Du kan med gott sammvete köra med den oljan:) Har alltid kört på billtemas oljor och jag har aldrig haft en motor som har gått sönder/skurit.
 
Har försökt att låta bli att kommentera den här tråden men känner att jag bara måste.
Om vi börjar med ex. hjälmarna; tillverkningskostnaden för en biltemahjälm kontra en arai (eller annat) skiljer troligtvis inte mer än 10-50kr förutom färgsättningen som självklart kostar mer med flashiga motiv än enfärgat.
Alla godkända hjälmar är testade enligt vissa normer och ingen tjänar mer pengar på att göra grejorna "översäkra", i så fall skulle garanterat den tillverkaren sett till att det skapats en tuffare norm för att visa att dom uppfyller den!
Är man lite observant så kan man hitta både Lidl´s och Jula´s hjälmar hos diverse lokala mc-firmor för minst det dubbla priset, det säger väl något.
Dom oberoende tester som gjorts har ju flera gånger visat att billigare hjälmar klarat lika mycket eller mer stryk än dyra.

Angående bromsbeläggen; om nu någon verkligen lyckats att "smälta" beläggen på 10 min som det påstods tidigare i tråden så tycker jag att personen ifråga bör kontakta Aftonbladet och Expressen samt stämma Biltema, det är ju en jättenyhet om dom säljer så undermåliga säkerhetsdetaljer (kan man bli stämd för att ha sålt giftig t-doja så är väl detta sju resor värre). Precis som med det mesta måste även bromsbelägg uppfylla vissa normer för att få säljas som bromsbelägg.
Fattar inte varför folk hänger upp sig på tillverkningskostnaden? Det är troligtvis sant att själva tillverkningskostnaden inte skiljer sig så mycket sinsemellan men det är inte det som är den största kostnaden utan det är forskningen bakom. Det är precis som mediciner. Själva tillverkningskostnaden är obefintlig men man vill ha betalt för forskningskostnaderna man lagt ut för att kunna ta fram produkten. Ett annat exempel. Kinesiska bilar. Tror någon att dom hade varit så billiga som dom är om dom hade fått 4 stjärnor eller mer i EURO-NCAP. Självfallet inte. För att få ett sådant resultat hade dom varit tvungna att lägga ner miljarder på krockforskning vilket dom uppenbart inte gör. Samma sak med hjälmar. Vilket muppföretag som helst kan tillverka en billig hjälm men för att få en SÄKER hjälm så får du hosta upp mer pengar. Samma sak gäller ryggskydd, handskar osv.
 
Fattar inte varför folk hänger upp sig på tillverkningskostnaden? Det är troligtvis sant att själva tillverkningskostnaden inte skiljer sig så mycket sinsemellan men det är inte det som är den största kostnaden utan det är forskningen bakom. Det är precis som mediciner. Själva tillverkningskostnaden är obefintlig men man vill ha betalt för forskningskostnaderna man lagt ut för att kunna ta fram produkten. Ett annat exempel. Kinesiska bilar. Tror någon att dom hade varit så billiga som dom är om dom hade fått 4 stjärnor eller mer i EURO-NCAP. Självfallet inte. För att få ett sådant resultat hade dom varit tvungna att lägga ner miljarder på krockforskning vilket dom uppenbart inte gör. Samma sak med hjälmar. Vilket muppföretag som helst kan tillverka en billig hjälm men för att få en SÄKER hjälm så får du hosta upp mer pengar. Samma sak gäller ryggskydd, handskar osv.


Men om sakerna man köper har samma säkerhetsmärkning (CE m.m) hur ska man då kunna veta om den ena är säkrare än den andre?

Det kan skilja rätt mycket i pris mellan olika hjälmar m.m men säkerhetsmärkningen är den samma
 
Jag kan för lite om hur kraven för CE-märkning funkar för att kunna uttala mig om det. Troligtvis är det väl så att vissa märken bara siktar på att klara CE-märkningen medan andra vill göra sin produkt så bra som det bara går vilket då gör att dom har en säkrare produkt. CE-märkning garanterar ju egentligen bara att ett visst värde eller krav inte underskrids, inte att det är en skitbra produkt.
 
Jag kan för lite om hur kraven för CE-märkning funkar för att kunna uttala mig om det. Troligtvis är det väl så att vissa märken bara siktar på att klara CE-märkningen medan andra vill göra sin produkt så bra som det bara går vilket då gör att dom har en säkrare produkt. CE-märkning garanterar ju egentligen bara att ett visst värde eller krav inte underskrids, inte att det är en skitbra produkt.

Tidigare i tråden diskuteras nyttan att tillverka något som med råge överskrider gällande märkning. Som i att " varför lägga pengar på det" och det har väl en poäng.

På klockor funkar det iof att sälja med 400 m djup:)
 
Köpte styrändarna för 99:-, såg helt ok ut men lite väl lätta. Men det är ju fan samma skit som dom säljer hos hojhandlarn för 300:-.
 
Saxat från wikipedia.

Förutsättningarna för CE märkningen är:

Produkten överensstämmer med kraven på säkerhet, hälsa och miljö
Föreskriven kontrollprocedur har följts
För många produkter ansvarar tillverkaren själv för att kraven är uppfyllda. För vissa produkter med höga krav på säkerhet ska ett speciellt kontrollorgan utföra provningen.

Att förse sina produktorna med CE-märkning visar tillverkare eller sin importör har tillämpat den grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav i EG-direktivorna. I princip innebär det att tillverkaren är ansvarig för alla skador som orsakas av den CE-märkta produkten, under förutsättning att användaren följt instruktionerna.

Det är upp till varje tillverkare att avgöra om dom uppfyller kraven eller inte. Känns som det är upplagt för fusk tyvärr så man ska nog ta en CE-märkning med en nypa salt såvida inte ett oberoende kontrollorgan kontrollerat produkten. Bra om produkten har märkningen men inget bevis för att produkten faktiskt är säker men det är bara mina 10 cent :) Kommer fortsätta köpa mina hjälmar från Arai, Shoei, AGV oavsett vilket annat märke som kan tänkas ha en CE-märkning.
 
Hmm jag kanske borde börja köpa in cykelhjälmar i frigolit och klistra på en CE-dekal och kränga till MC åkare som bara vill ha nåt som "funkar", borde va en rätt sjysst deal för mig :D
 
Blev skeptisk idag

Blev själv idag lite skeptisk till Biltemas kvalitet när jag fick byta ut både bärarm och hjullager/nav efter endast ca 1år & 2000mil på en V70.
Har tidigare haft rätt bra erfarenhet av en hel del av deras prylar tex deras Bromsskivor och belägg som duger fint för vardagsåka.
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top