Biltema kedjespray

  • Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Är det någon som provat Biltemas kedjespray 36-4511 ?

Testat den och tycker jag har smörjning överallt nu (utom på kedjan?) :lol

står att den inte slungas iväg vid högfart men vet inte om det stämmer, hade vax förut och cykeln blev inte så grisig som nu.
 
Rätt välkänt att den har usel vidhäftning, synd att du var tvungen att komma på det själv. :D WD40 löser oljan bra från t ex fälgen.
 
Tack för tipsen :tummenupp

undras vad det blivit av min nya kedja nu då :confused:

jaja skulle testa och nu har jag gjort det :lol
 
MattzzoN skrev:
2227142 Biltemas kedjefett är mycket bättre, artnr:36-445 :tummenupp

Jag tycker också att den fungerar bra. :) OK, det blir lite kladdigt på fälgen om man tar för mycket, men så är det med alla andra kedjesprayer också vad jag vet. Kedjan blir i alla fall inte torr i första taget.
 
PacMan skrev:
det blir lite kladdigt på fälgen om man tar för mycket, men så är det med alla andra kedjesprayer också vad jag vet

lite kladdigt på fälgen :va

svingen och lite annat är kladdigt, jag kanske är lite för spray glad, hur ofta ska man spraya ?

MattzzoN skrev:
2227142 Biltemas kedjefett är mycket bättre, artnr:36-445 :tummenupp

den har jag missat, får väl prova kladda med den också
 
KGK skrev:
svingen och lite annat är kladdigt, jag kanske är lite för spray glad, hur ofta ska man spraya ?
Varannan tankning (~50 mil) eller direkt efter regnkörning. Smörj alltid efter att du kört så att kedjan är varm, då tränger det in bättre och hinner torka innan du kör igen.
 
Neutral skrev:
2227396 Varannan tankning (~50 mil) eller direkt efter regnkörning. Smörj alltid efter att du kört så att kedjan är varm, då tränger det in bättre och hinner torka innan du kör igen.

Har du Dakartank? :lol
 
KGK skrev:
2226269 Är det någon som provat Biltemas kedjespray 36-4511 ?

Testat den och tycker jag har smörjning överallt nu (utom på kedjan?) :lol

står att den inte slungas iväg vid högfart men vet inte om det stämmer, hade vax förut och cykeln blev inte så grisig som nu.

Nog smörjer den om man bortser från det kosmetiska men det är typ vanligt fett som svartnar och stänker omkring. Så jag har inte varit imponerad av min burk. Bättre med en modernare kedjeprodukt.
 
Biltemas kladd hör väl inte till de bästa. Inte de sämsta heller, men vid extrem högfart så slungas den av...

Jag använder å andra sidan många olika produkter, så det kan ju vara dåligt fäste för vissa vaxliknande produkter direkt efter att ag t.ex haft på vanlig ATF olja.

Chain Wax, BIltemakladd, Vitt Litiumfett, 5,56 (och liknande, vanlig smörjolja är några av produkterna jag använder.
Jag inbillar mig at alla är bäst på NÅNTING, så därför så varierar jag.

Chain Wax skitar väl ner minst, men jag inbillar mig att det smörjer sisådär, och stjäl oxå mest effekt. (kedjan blir som en lutfisk!) :hihi
 
Dr.Bike skrev:
2227700 Biltemas kladd hör väl inte till de bästa. Inte de sämsta heller, men vid extrem högfart så slungas den av...

Jag använder å andra sidan många olika produkter, så det kan ju vara dåligt fäste för vissa vaxliknande produkter direkt efter att ag t.ex haft på vanlig ATF olja.

Chain Wax, BIltemakladd, Vitt Litiumfett, 5,56 (och liknande, vanlig smörjolja är några av produkterna jag använder.
Jag inbillar mig at alla är bäst på NÅNTING, så därför så varierar jag.

Chain Wax skitar väl ner minst, men jag inbillar mig att det smörjer sisådär, och stjäl oxå mest effekt. (kedjan blir som en lutfisk!) :hihi

Jag har oxå provat en massa olika produkter men faktiskt fastnat för Molykote longterm 2 Plus. Billigt och bra samt sitter kvar bra i hög fart. Jag har konstruerat en appliceringspistol med teknik från en medicinteknisk doseringsventil som fungerar perfekt!

Pro/E filer kan kanske finnas om någon är intresserad.
 
Den sprayen hart jag använt till att smörja kedjan på min moutainbike i många år och det fungerar alldeles utmärkt.
Har provat den på min Offroadhoj också, men dög den inte alls till, oljan är alldeles för tunn och inte tillräckligt kletig.
 
Neutral skrev:
2227396 Varannan tankning (~50 mil) eller direkt efter regnkörning. Smörj alltid efter att du kört så att kedjan är varm, då tränger det in bättre och hinner torka innan du kör igen.

thanks, ska testa smörja när den är varm

Dr.Bike skrev:
Chain Wax, BIltemakladd, Vitt Litiumfett, 5,56 (och liknande, vanlig smörjolja är några av produkterna jag använder.
Jag inbillar mig at alla är bäst på NÅNTING, så därför så varierar jag.

låter som gott och blandat :lol

5-56 på kedjan :va sitter det kvar alls?

Fist Woman skrev:
Pro/E filer kan kanske finnas om någon är intresserad.

ser ut att vara något riktigt klet

molycan-small.JPG


http://assawafi.com/molykote/pdf/G1295ENG.PDF

was ist Pro/E filer :va
 
kedjevax är helt klart det bästa enligt mig. Minimalt med kladd, smörjer bra, smörjer förmodligen varken bättre eller sämre än traditionell kedje spray, men man slipper nästintill allt jävla gris över hela bakpartiet på hojen, och det värdesätter jag. Körde det på min turbo hoj, (har nog använt det sen det kom ut på marknaden) bytte kedja efter ca:2400 mil. kunde kört mer, var inom toleransen. Hemligheten med att få en kedja att hålla många mil är ju att rengöra kedjan ofta, och sedan givetvis smörja in den. Har sett skräckexempel på folk som bara smörjer och smörjer utan att rengöra. Där kan vi snacka friktion, förlorade hk och inte minst en duktigt förkortad livslängd på både kedja och drev.
 
Turbo skrev:
Har sett skräckexempel på folk som bara smörjer och smörjer utan att rengöra. Där kan vi snacka friktion, förlorade hk och inte minst en duktigt förkortad livslängd på både kedja och drev.

Hur ofta och hur rengör man då, har bara gasat på hittills, beställde en

Grunge Brush

http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/705.pdf

är Kettenmax bättre/effektivare ?

någon som har erfarenhet av dom?
 
Turbo skrev:
2227797 Har sett skräckexempel på folk som bara smörjer och smörjer utan att rengöra. Där kan vi snacka friktion, förlorade hk och inte minst en duktigt förkortad livslängd på både kedja och drev.

Jepp! En skitig kedja innehåller damm som tillsammans med kedjekletet bildar rena slippastan.
Fistwomans tips om molykote hade jag glömt sånär, fast jag oxå använder det, men jag har fått tag i Molykote i sprayform!! *häpp*

Molykote är väl kan man säga en variant av Molybdendisulfid (MoS2) som ni säkert sett som ingrediens i smörjfett.
Skulle alltså tro att man kan blanda ut det fettet med olja ellrer bensin till lagom konsistens och smörja kedjan med "as well".
Molybdendisulfid har ju den fina egenskapen att det tål extrema lagertryck.
Och det är ju precis vad vi har i en kedja där det aldrig bildas en "hydrodynamisk kil" som i ett glidlager inne i motorn som ju är trycksmort.

Läs gärna min Åsa-Nisse variant på kamsmörja med 50-50 MoS2 och motorolja! ( i en annan tråd om just kamsmörja) :hihi Gemenligen kallad raggarsalva, men faktiskt det som oxå rekommenderas av självaste Honda för insmörjning av många detaljer vid montering! Bl.a just kam och ventilmekanism *häpp2* :mattias
 
Last edited:
Back
Top