Biltema kedjespray

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Jag använder mig av Stabylan kedjespray, samma som används till robotar inom bilindustrin. Borde nog duga till min hoj också.

Dr.Bike skrev:
2227819 Jepp1 En skitig kedja innehåller damm som tillsammans med kedjekletet bildar rena slippastan.
Fistwomans tips om molykote hade jag glömt sånär, fast jag oxå använder det, men jag har fått tag i Molykote i sprayform!! *häpp*

aj då trodde att det var mest osmorda som slet mest, låter som man måste börja rengöra kedjan.

Vart har du köpt den i sprayfom?

KGK skrev:
2227830 aj då trodde att det var mest osmorda som slet mest, låter som man måste börja rengöra kedjan.

Vart har du köpt den i sprayfom?

:rodnar köpt å köpt... :hihi jag "tvingades" ta med en, då en kompis gemenligen prackade på mig den!
Skämt å sido: Det var en produkt inköpt av industrin, och jag tror inte den finns i civila handeln?

Och ja - en kedja MÅSTE göras ren. Rejält ren. Helst ska man ta av den och pensla och bada den i fotogen/avfettning tills man KÄNNER att den böjer sig lätt i varje länk.

Ett tips är att rulla hjulet JÄTTE-sakta framlänges när hojen står på depåstödet.
Ser man då någon eller några länkar som inte rätat ut sig när de kommer av framdrevet, ja då vet man att (det egentligen är försent) det är HÖG TID för en rejäl rengöring.
De hojar jag servar å t folk gör jag alltid rent kedjan minutiöst på.

FUBAR skrev:
2227822 Jag använder mig av Stabylan kedjespray, samma som används till robotar inom bilindustrin. Borde nog duga till min hoj också.

Var hittar du det? Och vad är det för aktiv substans?

Dr.Bike skrev:
Ett tips är att rulla hjulet JÄTTE-sakta framlänges när hojen står på depåstödet.
Ser man då någon eller några länkar som inte rätat ut sig när de kommer av framdrevet, ja då vet man att (det egentligen är försent) det är HÖG TID för en rejäl rengöring.

tack för tipset, nu har man någon koll :tummenupp

KGK skrev:
2227344 lite kladdigt på fälgen :va

svingen och lite annat är kladdigt, jag kanske är lite för spray glad, hur ofta ska man spraya ?

den har jag missat, får väl prova kladda med den också

Notera att sprayen Mattzzon tipsar om inte är samma som den du frågar om i början av tråden. Jag brukar regelbundet kolla om kedjan känns kletig och så länge den är det sprayar jag inte på mer. Har man kört i regn bör man som någon sa smörja direkt efter, eller i alla fall innan man kör nästa gång.

Dr.Bike skrev:
2227847

Var hittar du det? Och vad är det för aktiv substans?
Jag tog det från mitt jobb (Volvo), produkten heter "Stabylan ECO W 10".
Vet inte vad den innehåller eftersom dom har klistrat på en svensk innehållsförteckning ovanför den tyska (org), men det står Syntetiska oljor 30-100%, etanol 10-30%. Säger inte mig så mycket dock. :gnissla Men den är 1000 ggr bättre än Sonax kedjespray som jag körde på förr (det var riktig skit)

Edit: tillverkaren heter Fuchs Lubritech.

Last edited:
Jag använder endast Silkolene Titanium Chain Gel :banana nuförtiden. Den kostar ca 130 kr för 400 ml men den är dryg och skitar inte ner om man smörjer rätt, dvs på insidan av kedjan. Biltemas kedjespray är helt värdelös :arsele. Den smörjer bara fälgen och även nysmord kedja rasslar med den. :huvet

Men du köper ju fel sort. Den där är för trampcyklar!

Man ska använda

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-365100/

Den funkar finfint - slungas inte av och kladdar inte ner hojen.

Man kan basha på Biltemas skitgrejer när det är befogat (vilket det ofta är) men de kan inte gärna hållas ansvariga för att man använder fel produkter...

EDIT: såg nu att tråden var från 2006! Då fanns ju inte MC-sortimentet och den här racingsprayen. Nå, kanske kan tråden rädda någon från att köpa fel burk även nuförtiden?

Last edited:
Önskar att du skrev detta för 2 veckor sedan, har nog 2 timmar att tvätta bakfälg efter jag använde "Fel" sort.......... Kul med vita fälgar

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon