Biltema-Kedja

Det beror säkert lite på hur man kör och vad man kör också...
Biltemas 520 kedja på en 1000-kubikare som rejsas = inte optimalt
Biltemas kedja på en 600 som gatkörs lite mysigt = säkert inga problem!

Det är lite så jag tänker... jag har en gsxr1100-88 och den körs inte speciellt hårt utan det är ju bara "mysig" gatåka som gäller.
Då ska ju grejerna hålla tycker jag.
Biltemas info om kedjan:

MC-kedja 530 Street FB-ring
Förstärkt högkvalitets MC-kedja 530 Street FB-ring. Avsedd för 600-1200 cc gatmotorcyklar. Den effektiva FB-ringen ger oslagbar livslängd p.g.a. fler tätande anläggningsytor mot inner- och ytterplattor, samt minskad friktion. Extremt lågt rullmotstånd. Mycket hög draghållfasthet: 4000 kg. 120 länkar. Dimension: 5/8" x 3/8". Nitlås ingår.
 
Vilken firma är billigast att lämna in till när man ska spänna kedjan?
De flesta tar en hundring, tycker jag är dyrt. Det får man ju en handtvätt för.
 
Jag kör med Biltemas kedja på min turbohoj. Brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg. Inte så stor skillnad så jag är inte rädd för att belasta den kedjan med 300 hästar.
 
Why not! Man har inget att förlora att testa iaf, är det halva priset och den bara skulle hålla hälften så har man ändå inget förlorat än att få göra arbetet lite tidigare.
Tänk på att en kedja som slits snabbare också nöter ut dreven snabbare. Håller kedjan hälften så länge så får man byta drivpaketet efter halva tiden, och då kommer ekonomin i ett annat läge.
 
Jag kör med Biltemas kedja på min turbohoj. Brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg. Inte så stor skillnad så jag är inte rädd för att belasta den kedjan med 300 hästar.

Brottgräns på 4 ton, hygglig dragkraft man behöver i spisen då...
:D
 
Tänk på att en kedja som slits snabbare också nöter ut dreven snabbare. Håller kedjan hälften så länge så får man byta drivpaketet efter halva tiden, och då kommer ekonomin i ett annat läge.

Om jag nu inte skulle ha kört extremt lite med dreven, så åker de i sopbingen vid kedjebytet, ingen kedja är starkare än dess svagare länk, som isåfall blir dreven annars, och ett närstående helt drivpaketsbyte står och knackar på dörren igen..

Jag kör med Biltemas kedja på min turbohoj. Brottgräns på 4000 kg, och min förra extraförstärkta RK-kedja hade brottgräns på 4200 kg. Inte så stor skillnad så jag är inte rädd för att belasta den kedjan med 300 hästar.

Tycker detta säger allt till alla "oroliga" därute! End of diskussion.:tummenupp
 
Last edited:
En annan sak jag funderat på är skillnaderna på olika kedjor.
tex hur skiljer sig en 530 mot en 532?
532 ska vara skarkare men mer änså vet jag ej.

Och sen har vi ju alla o-ringskedjor och x-ring och allt vad det heter...
Varför ska man välja den ena framför den andra?



Testar att citera mig själv och hoppas på svar:rolleyes:
 
Vilken firma är billigast att lämna in till när man ska spänna kedjan?
De flesta tar en hundring, tycker jag är dyrt. Det får man ju en handtvätt för.

Ursäkta språket men en kedja kan vilken jefla tummenmittihanden-kille som helst göra själv! Titta närmare på anordningen så funderar du ut det!
 
Vet inte om jag skulle våga lita på annat än kvalitets kedjor med tanke på hur illa det kan gå om skiten sticker..

Kolla bara på hur min vattenpump mådde på min gamla RF600R efter att kedjan drog under full acc i utgången av en kurva.. Hade i alla fall turen att klara mig själv helskinnad.

Och det var en Biltemakedja eller?
 
Klockren Jörgen. Men skall du verkligen klanka ner så på ditt eget släkte? ;)

Det var ett lite självironiskt sätt att pika SH:s missbruk av ordet gay. Men du har rätt, man ska inte förknippa oskyldiga bögar....

Nej men jag är ohändig, lat, bekväm och välbetald. :)

...med lata, ohändiga, överbetalda trendängsliga bratwannabees med Kapten Kurbits-kallingar ;)
 
Back
Top