Biltema = kanontema!

Sist det temades var jag lite villrådig och högg en katalog för inspiration, eller nåt. Säga vad man vill om online, appar och hittepå men en hederlig katalog är rätt sunt ändå. Du vet vad du söker till den grad om hur det ungefär ser ut och i vilket område det används till = lycka till att hitta det i en sökmotor hälften så effektivt som i en katalog med bilder.

Bara en liten insikt sådär..

Man hittar även saker man glömt bort att man behöver :)

20201229-223335.jpg

Dyrt för vad det är men billigt från hyllan, original flexibel till min induktionsvärmare kostar 400 pengar +frakt för ett 2-pack. Jag brukar knåpa ihop egna för några kronor (strumpan finns hos elfa om ngn undrar) men just flexibel har jag inte testat ännu så jag slog till på de här två i "utbildningssyfte" kan vi kalla det.

Dags att dra fram den här gamla tråden igen,

Min princip är att bara handla på Fultema om alla andra möjligheter är uttömda. I helgen var det dags igen. Ett 1/2” UNF gängsnitt behövdes raskt inhandlas till en trilskande hjulbult på en gammal raggarbil. Inte för att nytillverka en gänga, utan för att rensa en lätt misshandlad dito.

Bara öppet på Feltema och just det gängsnittet ingår som del i en sats de säljer.

Tji fick man. Igen. Gängsnittet klarade inte ens en passage längs hjulbulten utan att själv nötas ned fullständigt. Trots smörja. Trots noggrann kontroll att det tog gäng och gick rakt. Uppenbarligen tillverkad i ett material som inte bör användas på något hårdare än aluminium. Ren och skär jävla kinadynga som lämnades tillbaka omedelbart.

Dags att dra fram den här gamla tråden igen,

Min princip är att bara handla på Fultema om alla andra möjligheter är uttömda. I helgen var det dags igen. Ett 1/2” UNF gängsnitt behövdes raskt inhandlas till en trilskande hjulbult på en gammal raggarbil. Inte för att nytillverka en gänga, utan för att rensa en lätt misshandlad dito.

Bara öppet på Feltema och just det gängsnittet ingår som del i en sats de säljer.

Tji fick man. Igen. Gängsnittet klarade inte ens en passage längs hjulbulten utan att själv nötas ned fullständigt. Trots smörja. Trots noggrann kontroll att det tog gäng och gick rakt. Uppenbarligen tillverkad i ett material som inte bör användas på något hårdare än aluminium. Ren och skär jävla kinadynga som lämnades tillbaka omedelbart.
Den här tråden var ju för bra biltemagrejor, enligt @ozeo som startade den. Du verkar ha köpt något dåligt, vilket trådstartaren påpekar att det inte saknas trådar för.

”tråden med grejer från biltema som vi är nöjda med.

man läser ofta trådar om "skittema" el likn, varför inte en tråd med bra saker därifrån...

de flesta vätskor köper jag från biltema. sista jag köpte ventilerade skivor o bromsar till tjejens passat.. funkar kanon och va billigt.

kan även tipsa om de dyrare borrarna funkar skitbra :tummenupp
biltemas dubbelhäftande tejp tycker jag ska va i var garage.

finns även mycket mer men jag kan ju inte nämna allt å blir det så mycket..”

Den här tråden var ju för bra biltemagrejor, enligt @ozeo som startade den.

Jag letade lite snabbt efter den, men hittade den inte vid en lite snabb anblick. I vilket fall som - oavsett om någon annan tycker annorlunda - så avstår jag

färg och spackel
tryckluftsprylar
gängverktyg

från detta företag. Undermålig kvalitet är bara förnamnet.

Jag letade lite snabbt efter den, men hittade den inte vid en lite snabb anblick. I vilket fall som - oavsett om någon annan tycker annorlunda - så avstår jag

färg och spackel
tryckluftsprylar
gängverktyg

Ok, men det är ff utanför ämnet.
Vet du om någon bra produkt från biltemasortimentet?

Jag köper en del ”good enough”. Spritkök, gas till detta och X4 är exempel på sådant som är bra eller bra nog för mitt användande.

Jag har en roterande polermaskin diameter 75 mm från Biltema (som har diskuterats i en annan tråd). Gammal som gatan, men har fungerat utan knorr lika länge. Och polering är just inget annat än att snurra på en trissa, oavsett om det står Biltema eller Rupes på dekalen. Kan däremot avråda från Biltemas polertrissor jämfört med dyrare märken...

Sedan har jag hört (men inte hunnit testa) att deras lamellrondeller är lika bra som dyrare märken. Deras tiopack med 160 L plastsäck är dessutom prisvärt maskeringsmaterial.

Jag har en roterande polermaskin diameter 75 mm från Biltema (som har diskuterats i en annan tråd). Gammal som gatan, men har fungerat utan knorr lika länge. Och polering är just inget annat än att snurra på en trissa, oavsett om det står Biltema eller Rupes på dekalen. Kan däremot avråda från Biltemas polertrissor jämfört med dyrare märken...

Sedan har jag hört (men inte hunnit testa) att deras lamellrondeller är lika bra som dyrare märken. Deras tiopack med 160 L plastsäck är dessutom prisvärt maskeringsmaterial.

färg och spackel
tryckluftsprylar
gängverktyg

Söker du på Biltema = skittema sporthoj, så hittar du den.

Jag köper en del ”good enough”. Spritkök, gas till detta och X4 är exempel på sådant som är bra eller bra nog för mitt användande.

Jag köpte en mutterknack till bilen där för 15 år sedan. Funkar fortfarande fastän lagerljud uppträdde andra hösten. Vissa verktyg är helt OK tycker jag. Tryckluftsgrejor nej, för dåliga toleranser så de läcker.

Gasolflaskorna är tyvärr sämre, anslutningarna ffa på de gänglösa håller olika diameter så det blir olika flöden på olika flaskor. Köpte ett fempack till den portabla gasolgrillen och den funkade fint med en av flaskorna, halvbra med en och knappt alls med övriga.
Häromåret bytte de leverantör till de vanliga med gänganslutning och efter det fungerar de sämre i alla kök enligt internet. Har inte vågat prova själv även om jag använt ett gäng genom åren.

Med vänlig hälsning,

Köper långa hylsor som vi kör med mutterdragare på jobbet. Kör med vanliga långa kromade kostar typ 50kr och håller hur länge som helst. Många gånger så drar man åt flera hundra kopplingar på en dag så verkligen andvänds mycket

Jag köpte en mutterknack till bilen där för 15 år sedan. Funkar fortfarande fastän lagerljud uppträdde andra hösten. Vissa verktyg är helt OK tycker jag. Tryckluftsgrejor nej, för dåliga toleranser så de läcker.

Gasolflaskorna är tyvärr sämre, anslutningarna ffa på de gänglösa håller olika diameter så det blir olika flöden på olika flaskor. Köpte ett fempack till den portabla gasolgrillen och den funkade fint med en av flaskorna, halvbra med en och knappt alls med övriga.
Häromåret bytte de leverantör till de vanliga med gänganslutning och efter det fungerar de sämre i alla kök enligt internet. Har inte vågat prova själv även om jag använt ett gäng genom åren.

Med vänlig hälsning,
Känns igen. Mutterknack som började lukta rätt tidigt. Funkar än men kanske inte så stark. Lossar det första och drar ändå det sista för hand. Har funkat på slla framdrev jag försökt mig på.

Bra info med gasen. Vilka ska msn handla då, när behovet kommer? Har några kvar.

Last edited:

Bara ett tips, spritkök ska inte ha gas

Jag har landat i att köpa Primus eller Coleman (stort i Europa). Brukar finnas hos friluftsbutikerna. Kostar typ en hundring för en 450 grams flaska. Går åt ca en per sommar så det är en ickefråga för mig.

Finns vintergas som är mer propan (bättre när det är kallt) för några tior till.

Till grillen som jag brukar ha med ibland är det andra flaskor:

Brukar finnas på macken, nu tog jag bara första googlelänken.

Med vänlig hälsning,

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...