Biltema = kanontema!

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag har ett sådant. Jag har inte så mycket att jämföra med. En Europatripp på 80-talet sov jag helt utan liggunderlag. Inte så bekvämt. Jag har ju sovit på luftmadrass vilket är tidsödande att blåsa upp om man inte har kompressor. Tungt är släpa runt på är det också.
Jag testade Biltemas. Bra pris men det är tungt och stort. Fast det är ju självuppblåsande så det sköter sig själv medan man fixar med annat. Det går att blåsa upp med munnen också med det ska man väl egentligen undvika.
Jag tycke nog att det var för tunt om man gillar att ligga på sidan. Kanske att jag stängde ventilen för tidigt några gånger.
Så till min tripp förra året kapade jag ett vanligt liggunderlag som täcker axlar och höfter. Då sov jag som en prins de ca 30 tältnätterna. Men "the sleeping system" (allt i USA heter system) tar ännu mer plats även om 2/3-dels liggunderlag inte väger så mycket.

Det finns andra varianter som man viker ihop eller som man blåser upp. Dyrare men jag vet inte om de är sköna att sova på.

Jag tänker inte byta ut mitt från Biltema. :)

Ett tips är Biltemas aluminiumfilt som man kan ha under liggunderlaget om det är kallt på marken.

Har ett original Thermarest som tjänat mig väl i säkert 30 år. Och två andra självuppblåsbara. Men alla är ganska tunna. Med tilltagande ålder och dålig rygg tänker jag skaffa något betydligt tjockare än det jag har, för bättre komfort. Och är då beredd att ta smällen med betydligt större och tyngre i packningen. Kör ju GS för sjutton :D. Men jag får nog bita i det sura äpplet och köpa något dyrt. Lönar sig säkert i längden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har ett original Thermarest som tjänat mig väl i säkert 30 år. Och två andra självuppblåsbara. Men alla är ganska tunna. Med tilltagande ålder och dålig rygg tänker jag skaffa något betydligt tjockare än det jag har, för bättre komfort. Och är då beredd att ta smällen med betydligt större och tyngre i packningen. Kör ju GS för sjutton :D. Men jag får nog bita i det sura äpplet och köpa något dyrt. Lönar sig säkert i längden.

Ja det gör ju det. Mina gamla första generationens Thermarest gör full tjänst fortfarande men Exped Synmat/Downmat är väldigt mycket bekvämare för er som börjar känna er gamla. :mattias

Med det sagt så kör jag Exped Synmat 7LW sedan många år och är sjukt nöjd. Köpte kudden också. Och en Helinox stol - magiskt! Lägger man +20 nätter i tält varje år skall man sova gott...


Buy quality, cry once
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ja det gör ju det. Mina gamla första generationens Thermarest gör full tjänst fortfarande men Exped Synmat/Downmat är väldigt mycket bekvämare för er som börjar känna er gamla. :mattias

Med det sagt så kör jag Exped Synmat 7LW sedan många år och är sjukt nöjd. Köpte kudden också. Och en Helinox stol - magiskt! Lägger man +20 nätter i tält varje år skall man sova gott...


Buy quality, cry once

Då kanske jag satsar på 9LW, tom :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har ett original Thermarest som tjänat mig väl i säkert 30 år. Och två andra självuppblåsbara. Men alla är ganska tunna. Med tilltagande ålder och dålig rygg tänker jag skaffa något betydligt tjockare än det jag har, för bättre komfort. Och är då beredd att ta smällen med betydligt större och tyngre i packningen. Kör ju GS för sjutton :D. Men jag får nog bita i det sura äpplet och köpa något dyrt. Lönar sig säkert i längden.

Jag har också en gammal Thermarest av den korta och tunna modellen och med tanke på hur litet det blir ihoppackat är det ju nästan magiskt bra att sova på. Det har aldrig strulat på iaf 20år och +200 nätter.
Nuförtiden åker jag oftast bil när jag campar och kroppen är ju tyngre och stelare än förr så jag har testat några olika tjockare billighetsvarianter från Biltema, Jula och Aliexpress till familjen. Alla har ju varit bekväma från början och vissa har känts riktigt välgjorda medan andra varit hala eller med uppenbart sämre material. Någon har läckt rakt genom ytan redan vid leverans och det verkar ovanligt att de är täta mer än 15 nätter och ett par år.:gnissla

Min slutsats är att det lönar sig att köpa något som håller erkänt bra kvalitet för det är tydligen svårt att tillverka självuppblåsande liggunderlag som håller om man ska göra det billigt. Det verkar vara en enkel produkt att kopiera men tydligen inte.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Lustigt att den här tråden skulle komma upp just nu...

Jag var tvungen att göra en snabbinstallation av lite tryckluft under helgen. Inga kvalitetsbutiker på hemmaplan öppna, så det blev att bränna iväg tio mil till närmaste Biltema där tryckregulator samt ett antal kopplingar inhandlades.

Fladdermusätaren som konstruerat tryckregulatorn var tydligen helt ovetandes om gällande industristandard med koniska gängor, så de tre-fyra första timmarna gick åt till att först jävlas med enorma mängder gängtejp, sedan bryta ihop och sedan tillverka helt egna kopplingar som tätades med kopparbricka.

Sedan borde väl allt vara rättfram..?

I helvete heller...När allt kopplades ihop så visade det sig att tre av sex stycken snabbkopplingar och insticksnipplar läcker...Vad man än tar sig till och hur man än kombinerar dem så ligger de och småpyser, precis som att man har en huggorm under garagebänken...

I det här fallet var inte syftet att snålheten skulle bedra visheten, utan endast att få tag på prylar överhuvudtaget då allt på hemmaplan var stängt. Men med facit i hand så hade jag lika gärna kunnat lägga tiden på något annat för det samlade betyget för Biltemas tryckluftsprylar kan bara bli:

Helt.
Fucking.
Jävla.
Odugliga.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Tryckluftskopplingarna är dåliga. Man kan tycka att det inte borde vara så svårt att köpa in nåt som funkar då allt är standardstorlekar men det du beskriver är väldigt vanligt. Man får köpa ett gäng och då brukar man få några som funkar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, i mitt fall blev utfallet att 50% av deras kopplingar fungerade...

Jag skaffade riktiga kopplingar från en lokal firma på måndagen. 100% tätt på första försöket och Biltemakopplingarna numera förpassade till återvinningen. Jag orkar inte åka tillbaka och bråka om dem utan nöjer mig med att varna för dem på detta forum.

Tryckregulatorn från Biltema blir dock kvar. Den är numera värd flera tusen på grund av arbetsinsatsen för att få den funktionsduglig...
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Undviker systematiskt Feltema så långt det går. Skulle aldrig handla reservdelar eller liknade där. Men...
Deras verktyg fungerar oftast ypperligt så de gånger jag är där är det för verktyg och möjligen en glass. :)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ja, i mitt fall blev utfallet att 50% av deras kopplingar fungerade...

Jag skaffade riktiga kopplingar från en lokal firma på måndagen. 100% tätt på första försöket och Biltemakopplingarna numera förpassade till återvinningen. Jag orkar inte åka tillbaka och bråka om dem utan nöjer mig med att varna för dem på detta forum.

Tryckregulatorn från Biltema blir dock kvar. Den är numera värd flera tusen på grund av arbetsinsatsen för att få den funktionsduglig...
Om de inte får returer eller klagomål så kan de inte förbättra produkten eftersom de inte har någon indikation på att produkten fungerar otillfredställande...

Biltema har dessutom blivit rätt bra på att ta returer utan knorr.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, jag har hört att de tar tillbaka grejer utan frågor och man kan ju lite långsökt undra vad som tvingat dem till detta beteende...

I vilket fall som, jag har inget som helst intresse i att betala Biltema för att vara deras kvalitetsavdelning. Jag har redan betalat tjugo mil i bilen, lite småpengar för prylarna och flera timmar av mitt liv. Menar du att jag ska betala ytterligare tjugo mil och flera timmar till...? Enbart för att ge dem informationen att deras prylar suger...?

Nä, inte en chans. Deras prylar är redan källsorterade på närmaste återvinningsstation och jag har löst problemet så som jag borde ha gjort från början. De redan nedlagda pengarna bokförs som utbildning - använd inte Biltema, inte ens om alla andra ställen är stängda...
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jo, jag har hört att de tar tillbaka grejer utan frågor och man kan ju lite långsökt undra vad som tvingat dem till detta beteende...

I vilket fall som, jag har inget som helst intresse i att betala Biltema för att vara deras kvalitetsavdelning. Jag har redan betalat tjugo mil i bilen, lite småpengar för prylarna och flera timmar av mitt liv. Menar du att jag ska betala ytterligare tjugo mil och flera timmar till...? Enbart för att ge dem informationen att deras prylar suger...?

Nä, inte en chans. Deras prylar är redan källsorterade på närmaste återvinningsstation och jag har löst problemet så som jag borde ha gjort från början. De redan nedlagda pengarna bokförs som utbildning - använd inte Biltema, inte ens om alla andra ställen är stängda...

Jag har lite svårt att tro att det var så mycket fel och uselt som beskrivs. Då hade dom väl återkallat produkten kanske då jag gissar att dom sålt flera av detta som nämns. Ofta man ser folk skriver om usla produkter vad det än månde vara och det visar sig ganska ofta att personen gjort fel på något sätt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har lite svårt att tro att det var så mycket fel och uselt som beskrivs. Då hade dom väl återkallat produkten kanske då jag gissar att dom sålt flera av detta som nämns. Ofta man ser folk skriver om usla produkter vad det än månde vara och det visar sig ganska ofta att personen gjort fel på något sätt.

Påstår du att jag ljuger eller att jag är inkompetent...?

Ihophörande snabbkoppling och insticksnippel från Biltema läcker luft. Tre av sex stycken. Lite mer i statiskt läge, lite mindre om man böjer dem kraftigt i förhållande till varandra, fortfarande med ett tydligt hörbart pysande.

Ihophörande snabbkoppling och insticksnippel (något dyrare CEJN-kopplingar) från lokal firma uppvisar inget läckage.

Ja, jag är väl inkompetent...
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Påstår du att jag ljuger eller att jag är inkompetent...?

Ihophörande snabbkoppling och insticksnippel från Biltema läcker luft. Tre av sex stycken. Lite mer i statiskt läge, lite mindre om man böjer dem kraftigt i förhållande till varandra, fortfarande med ett tydligt hörbart pysande.

Ihophörande snabbkoppling och insticksnippel (något dyrare CEJN-kopplingar) från lokal firma uppvisar inget läckage.

Ja, jag är väl inkompetent...

Tack för ett förväntat och förutsägbart svar :) Jag påstår ingenting gällande just dig vad jag kan se det du nämner... Jag känner en kvinna som på vår senaste hojtur berättade att hon lyckades starta tvättmaskinen med katten i. Tror inte hon är inkompetent med handhavandet av den maskinen...
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har lite svårt att tro att det var så mycket fel och uselt som beskrivs. Då hade dom väl återkallat produkten kanske då jag gissar att dom sålt flera av detta som nämns. Ofta man ser folk skriver om usla produkter vad det än månde vara och det visar sig ganska ofta att personen gjort fel på något sätt.

Alatalo här ratt här biltemas tryckluft grejor över lag är rent skit, det är mycket bättre att gå till en annan butik o köpa kvallite som funkar resten av våra liv utan att man skall bli halvt vansinnig var eviga gång.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top