Biltema = kanontema!

...
Racingboots.
Sitter bra på mig, dock smala i vaderna. Fick kämpa järnet för att få igen dragkedjan, och då har jag inga monstervader.
Tog en tång och drog i dragkedjan, då gick den av lite, doh.. :rolleyes:
...

Brorsan köpte ett par sånna och nu är båda dragkedjorna trasiga. Dessutom så känns lädret alldeles för mjukt/tunt för att skydda ordentligt. Men klart bättre än att åka utan :tummenupp

Nu har det äntligen kommit depåstöd som lyfter i gaffelkronan. Eller åt minstånde har inte jag sett det förr.

Fråga: Är det lika rangligt som de andra stöden eller kan man köpa?

Nu har det äntligen kommit depåstöd som lyfter i gaffelkronan. Eller åt minstånde har inte jag sett det förr.

Fråga: Är det lika rangligt som de andra stöden eller kan man köpa?
Äntligen och äntligen, har funnits ett tag nu. Men jag innehar ett och det fungerar kanonbra, kan dock inte jämföra mot något utav Biltemas andra depåstöd då jag inte haft något annat. Men det fyller sin funktion och är stabilt. Gixxern har stått på det, tillsammans med ett bakre depåstöd, i ett par månader snart.

Olika specs på oljorna, jason skiljer något. Om detta har någon skillnad vet jag inte, men jag använder racing versionen på min Retta

Båda är racing oljor & har samma spec vad jag kan se .
Olja 1 : JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM
Olja 2 : JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM

Jag skulle gissa att den ena håller på att ersätta den andra i Biltemas sortiment. Har bara sett den mörkare flaskan förut.

Förövrigt är detta samma olja som heter Racingway på Statoil.
App app app, enligt min personliga kontakt på ett stort oljebolag så har Biltema bytt leverantör när det gäller motoroljan (eller de kommer iaf att göra det inom kort).
Klassningen är densamma så vi kan lugnt fortsätta använda smörjan :)

Lite OT men...
Biltemas Helsyntet är billigare än luft.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=517&iItemId=86824
99,90:-
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1684&iItemId=139169
79,90:-
Är det bara jag som undrar hur det går till?:va

Det är förbannat många liter luft i den där du (troligen kolsyra iofs), så låt inte förpackningen lura dig. :)

För övrigt fattar jag inte varför biltemas olja är så hyllad. Beställ OK:s värsta helsyntet i 20-liters dunk istället, så kostar det helt plötsligt bara 60:- litern. Då slipper man åka till biltema stup i kvarten också och köpa småflaskor. Många har inte biltema på orten, men en OKQ8 mack brukar finnas att tillgå.

App app app, enligt min personliga kontakt på ett stort oljebolag så har Biltema bytt leverantör när det gäller motoroljan (eller de kommer iaf att göra det inom kort).
Klassningen är densamma så vi kan lugnt fortsätta använda smörjan :)

Klassningen är densamma ja, så det vore märkligt om det inte är samma olja som det alltid har varit. Tror knappast att dom isf lyckas byta till en olja med exakt samma klassningar.

Konstaterade just att denna olja har högsta API-Klassning (SM),
detta har inte ens Castrols värsting - Power 1 Racing. Dock samma JASO.

Det är förbannat många liter luft i den där du (troligen kolsyra iofs), så låt inte förpackningen lura dig. :)
Visserligen, men den är varken pumpad ur marken, fraktad med båt från (kanske) saudiarabien, raffinerad och förädlad.

Luft finns där man väljer att lägga fabriken. Sprayburken kostar visserligen mer än plastflaskan, men den innehåller "ingenting".

Källa på det? Det där ryktet om Biltema/Statoil har lika hög trovärdighet som ”råttan i pizzan”.

Nej det har jag inte. Men dom har exakt samma klassningar.
Jag tror att oljorna kommer ifrån samma raffinaderi iaf, men har som sagt ingen källa till det. Har inte heller hittat någon annan olja än just dessa två med denna klassning; JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM.

Förövrigt så stämmer alla andra oljor (biloljor) från biltema in på klassningar med Statoils oljor. Slump? Det tror inte jag iaf.

Last edited:
Visserligen, men den är varken pumpad ur marken, fraktad med båt från (kanske) saudiarabien, raffinerad och förädlad.

Luft finns där man väljer att lägga fabriken. Sprayburken kostar visserligen mer än plastflaskan, men den innehåller "ingenting".

Nej, luften (som säkerligen är kolsyra) är troligen frambringad på någon skitig fabrik i Kina med usla löner och avtal. Skeppad därifrån med en skitig båt för att någon rutten kedja (Biltema) ska kunna sälja den till oss med vansinnespåslag...

(Mycket ironi med lika mycket verklighet).

Allt är inte guld som glimmar, men tror inte att komprimerad luft (kolsyra) är en större och mer prispressad marknad än motorolja, som sannerligen INTE fraktas lika längt.

Så går det också åt c:a 3 flaskor varje oljebyte också medans en luftflaska räcker länge till att blåsa bort navelludd då och då... :)

Källa på det? Det där ryktet om Biltema/Statoil har lika hög trovärdighet som ”råttan i pizzan”.

Det var väl någon här som jobbade med att tappa olja i biltemaflaskor på Statoils anläggning som bekräftade det i någon av alla oljetrådar?

Klassningen är densamma ja, så det vore märkligt om det inte är samma olja som det alltid har varit. Tror knappast att dom isf lyckas byta till en olja med exakt samma klassningar.
Du får tro vad du vill, jag bara förmedlade fakta.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back