Biltema däckverktyg!

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Har någon hunnit testa biltemas däck krängare? Något att ha? 599:- inte så farligt...lönar sig snabbt i längden.

Däckverktyg
Nu kan du sköta dina däckbyten själv. Manuell däckkrängare för enkel demontering av MC-däck, med eller utan slang. Justerbar för alla förekommande fälgstorlekar. Stabil och funktionell konstruktion. Skeden kan monteras i 6 olika positioner för att få korrekt vinkel mot däcket och därmed optimal tryckkraft när man pressar ner däcksidan från fälgkanten. Portabel, tar litet utrymme.
Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-542_l.jpg

Jag har köpt en sådan, tycker den funkade bra. :tummenupp

Måste man ta i för kung och fosterland eller underlättar "maskinen" det hela?

Finns det risk att man repar fälgen?

Vad är själva "skeden" eller vad det kallas för som nuddar fälgen gjord av för material?

Vad är själva "skeden" eller vad det kallas för som nuddar fälgen gjord av för material?
Det går självklart att både repa och ha sönder fälgen, men det handlar ju om handlag också. En helt idiotsäker däckkrängare kostar nog lite mer än 599 ;) Och blir lite otympligare också...

Jag har aldrig testat Biltemas, men andra riktiga krängare och min egna hembyggda också, och är man försiktig är det inga som helst problem :tummenupp

Tror du har missat grejen, den är till för att pressa ner däcket från fälgkanten, alltså så att det lossnar så att du sen kan kränga av det med däckjärn.

Eller har jag missat något :va

Jag tycker inte man behöver ta i så mkt, är ju ganska bra hävarm...

Är du bara lite varsam så repar du inte fälgen, ta det lugnt o var lite försiktig när du sätter dit "skeden" mot däcket så är det inga problem. Jag har klarat mig utan att repa fälgarna hittils, större risk du repar dem med däckjärnen när du använder dem...

"skeden" är gjord av metall.

Är det enkelt att kränga däcket med endast däckjärn?

De första gångerna är det ett helvete å få till, men man lär sig snabbt. Det är inte när man pressar ner däcket man repar fälgen utan när man ger sig på skiten med däckjärnen.

Tror du har missat grejen, den är till för att pressa ner däcket från fälgkanten, alltså så att det lossnar så att du sen kan kränga av det med däckjärn.

Eller har jag missat något :va
Vid demontering är det ju just att pressa in däcket från fälgbanan som är det jobbiga, och man kan allt få ta i lite ibland. Kränga det över kanten med däcksjärnen sedan ska du inte behöva någon nämnvärd kraft till, behöver du det har du förmodligen inte motsatta sidan av däcket i mitten av fälgen, och då riskerar man att skada däcket om man forcerar för hårt.

Fast alla kanske inte ska återanvända däcken de tagit loss insåg jag just. :D

Annars går det med rätt däcksjärn och teknik faktiskt förvånansvärt lätt att få av dem med bara järnen. Det är nog svårt att göra utan att repa fälgen dock, om man nu bryr sig om sådant, det är inte som att det är något överflöd av plats att få in fälgskydd i början. :crash

EDIT: Var lite sen med det sista ser jag nu...

[YOUTUBE-ID]tYa9EEG3rOM[/YOUTUBE-ID]

Verktyget som han använder ser väldigt praktiskt ut. Vart får man tag på sådan till en billig peng?

Däckjärn och fälgskydd fanns till bra pris på biltema.

Dyna Beeds, balanserar däcket automatiskt. Såg väldigt hightech ut!

Det ser ut som Biltema har en likadan modell som greven saluför för den dubbla summan.

Men de e ju så, bara för att de står biltema och inget annat på produkten! :tummenupp

Har märkt att de kopierar mycket av KTM.

Såg att de har införskaffat knäpuckar hehe :D
Snart kommer de att ha allt!

Last edited:
Vad är de dom häller in i däcket via luftnippeln?
Balanserar dom hjulet på nått konstigt sätt?

Har krängt 4st däck enbart med verktyg från biltema, beadbreakern, däckjärn, fälgskydd samt balanserare, funkar prima! Bara att köpa!

Har krängt 4st däck enbart med verktyg från biltema, beadbreakern, däckjärn, fälgskydd samt balanserare, funkar prima! Bara att köpa!

någon som vet om det han häller i däcket på filmen, de balanserar grejet, finns de o köpa här i sverige eller finns de bara o beställa på internett?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon