Biltema däckverktyg!

någon som vet om det han häller i däcket på filmen, de balanserar grejet, finns de o köpa här i sverige eller finns de bara o beställa på internett?

Sådanadär kulor är inget man skall ha på sporthojsdäck utan där skall man hålla sig till klassiska bly/zink vikter. På en endurohoj med tunga däckslås och buliga fälgar är det dock en god tanke...
 
Sådanadär kulor är inget man skall ha på sporthojsdäck utan där skall man hålla sig till klassiska bly/zink vikter. På en endurohoj med tunga däckslås och buliga fälgar är det dock en god tanke...

Lust att utveckla? av ren nyfikenhet varför inte?

Vet att de länge använt "sandkorn" och liknande för att balansera lastbilsdäck, men på personbilar och motorcyklar monterar däcksfirmor alltid utvändiga vikter istället. Varför?
 
Vet inte varför man kör utan sand men en teori kan va blästereffekten? Extra bökigt vid däckkrängningen efter? Jag slipper helst sand då det tar 5 min extra att balansera på det gamla hederliga sättet :P
 
Sådanadär kulor är inget man skall ha på sporthojsdäck utan där skall man hålla sig till klassiska bly/zink vikter. På en endurohoj med tunga däckslås och buliga fälgar är det dock ken god tarnke...[/QUOeTE]v

okaj vad synd, verkade väldigt enkelt o balansera om man säger så.
 
Lyfter upp den här gamla tråden eftersom jag gick i tankarna på att börja kränga mina däck själv och funderar på om jag behöver köpa Biltemas bead breaker.

När jag kränger mina endurodäck så brukar jag bara trampa av beaden från fälgen. Har aldrig misslyckats med det. Måste man ha en sån där maskin bara för den enkla saken om man vill kränga slanglöst? Jag antar att man kanske måste... Tanken med slanglöst är väl att däcket "vulkas" (?) fast i fälgen typ..? Jag gissar att det sitter mycket mer än vad jag är van vid. Såg nån film på en snubbe som använde bilen för det jobbet. Alltså lägga hjul med däck precis så att man backar över däcket med bilen. Inget jag tänker prova dock ;). Hur som helst, behöver man bead breaker eller finns det nåt snikalternativ?

När man väl breakat sin bead, är det då nå mer konstigheter med slanglöst som jag inte har på mina endurohjul?

Frågan är väl egentligen om det är värt besväret att börja kränga däck på gathojen. Nu är jag inte i första hand ute efter att spara jättemycket pengar egentligen. Mer än fråga om att jag gillar att göra saker själv. Skönt att slippa åka iväg med hjulen varje gång det är dags att sula om.
 
Du behöver en hel bunt svarta bälten om du ska trampa loss ett vanligt slangdäck från fälgen. :) Men visst går det utan speciella maskiner om man är lite uppfinningsrik men biltemas modell är klart prisvärd och underlättar avsevärt.

I övrigt är det ingen raketforskning, kolla lite videos på youtube så kommer det gå kalas, behövs inget våld om man har rätt teknik. Är man rädd om fälgen kan man ju använda fälgskydd.

Jag kränger nästan bara däck på banhojen, på gathojar med finfina fälgar så lämnar jag iaf avkrängning till firmor med däckmaskin, kostar ju bara en hundring typ.
 
Min erfarenhet av att kränga på och av däck är att Biltemas krängare funkar skapligt.
Alla däck sitter olika hårt och jag har lyckats böja "hävarmen" just där "spaden" sitter. (men den funkar än)
För 17" bakdäck tycker jag även att infästningen för spaden inte är tillräckligt passande. då den inte hela vägen är lodrät, med andra ord, ju högre upp spaden är (pga. däckets högre höjd) ju mer vinklas den, och chansen att repa fälgkanten är större, detta avhjälps lätt med en fil för dom som har mkt tid, eller med en vinkelslip för dom som har brottom.

Biltemas däckjärn är inte dom bästa, vi har totalt 6 st av de mindre varianten och samtliga är böjda (man bör ha de mindre för att kunna böja järnen inne i fälgen)
Mao. köp dom hos crossmc handlaren istället. det blir billigare i längden.

Någon efterfrågade den lilla "klämman" som var med i föregående film - den som man använder en skiftnyckel till.. skulle ja haft en sån skulle jag bli galen, riktigt så lätt är det inte att pressa ihop däcket som han gjorde för hand alla gånger, det innebär att man får ta om en massa och då är det bra mkt bättre med en krängare ala biltema

Använd diskmedel (Yes tex.) som glidmedel när man kränger på de nya däcket, de funkar alltid.
 
thumbnail.php
 
En träplanka o ett hopp sen är det löst.Skickade efter mina däckjärn från grevens o de håller bra
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top