Bilproblem... :(

Master_ skrev:
Luftmätaren som blir knäpp brukar ge sånna problem alternativt tjuvluft.. Är den svajig eller dör på tomgång så kolla alla luftanslutningar till att börja med

Som mapsensorn jag nämde i tidigare post.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag tycker att det låter som trasig lambdasond eller trasig LMM.

:tummenupp Sätter mina 50 cent här ock. Dock inte lambdan... men luftmängdsmätaren! Bara väck med den och okulärbesikta den. Ser du inget lurt..så försök leta upp en annan att testa med tillfälligt.

//KaliZ

Har du kollat om gubbarna på bazuki.org har någon aning om vad det kan vara?

Esquire skrev:
Har du kollat om gubbarna på bazuki.org har någon aning om vad det kan vara?

Funtade på dom, men skillnaden är att här får man 1000 nya inlägg om dagen, medans det inte riktigt är så där, men visst nu när du säger det så ska jag lägga upp förfrågan där också...

Fan, skulle sålt skiten till dig... :D

Jag skulle slå ett slag för tjuvluft. Gå loss med startgas överallt och se om varvet ändras, isånnafall har du hittat en läcka.

Zana skrev:
Funtade på dom, men skillnaden är att här får man 1000 nya inlägg om dagen, medans det inte riktigt är så där, men visst nu när du säger det så ska jag lägga upp förfrågan där också...

Fan, skulle sålt skiten till dig... :D

Tjuvluft felsöker du enklast fram med en burk startgas, spraya överallt där den kan tänkas dra tjuvluft med motorn igång, jag lovar att du hör när du hittat rätt.

Lambdasonds fel är lite knepigare, det finns en liten box man kopplar in istället för lambdan, som simulerar en hel sond vid "rätt" lambda värde, kolla om du kan låna en sån av någon.
Den boxen jag har hört talas om gick att ratta lite mellan mager och fet utsignal, så att man lurade sprutet att magra/fetta på blandningen lite, om man var tvungen att lura sprutet att det gick magert brukade felet vara bränsletrycket, vilket man ju annars brukar kolla med mätare.

Jag har tyvärr aldrig använt boxen själv, bara hört talas om den, men den låter onekligen fiffig!

Jädrans vilket uppslut, cheezus...

Startgas - check... Men då jag sprutar startgas direkt i luftburken vill den snarare dö, inte varva upp... Lite mystiskt, men iallafall. Kanske det ger klarhet? Hehehe...

Fan va ni är goa!

:pannkyss

Stötte in i en bilmek på jobbet, han var övertygad att det bara var att rengöra bränslefiltret/insprutet... Så det ska jag göra, tack för alla tappra tankegångar...

Återkommer med lägesrapport... :)

lilltrollet skrev:
Har du hål i grenröret så får lambdan fel info om hur mycket soppa som ska in. Du får in syre i grenröret som blandar sig med avgaserna och lambdan ger då signal till styrboxen att fetta på mer soppa för att bilen går för snålt.

Hur mycke soppa drar den då?

0,8-0,9 :rolleyes:
det e inte riktigt :(

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...