Bilproblem... :(

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Bil nr:1 har varit på verkstan i en månad, nu börjar min panikbil ge upp den oxå.

Följande symptom:

Drar massa mer soppa.
Tvungen att ställa upp tomgången en hel del.
Ingen botten, minsta backe å jag den tappar ork.
Måste ligga på 2500rpm+.
tomgången svajar upp och ner, upp och ner i jämn takt.

Är det tändningen som kan vara boven? Kan det vara en cylle som inte tänder?

Det är en Suzuki Vitara med elektroniskt insprut och lamdan sitter precis bakom grenen dvs inga sprickor innan den.

Luft får den...

Jaja, vore nice om någon vet exakt vad dessa symtom bottnar i, skulle göra mig glad iaf... :)

Tja du kunde ju börja med att dra av tändhattarna en efter en och kolla om det blir nån större skillnad när du drar bort nån. Altså dra bort en...ingen skillnad, sätt tbx och ta nästa osv.

Annars kan det ju vara LM mätaren som kan ha gett upp eller börjar ge upp iaf. Symtomen brukar vara tjuvstopp och svårstartad och/ eller bara startar vid gaspådrag/ full gas.

Det är iaf jättesvårt att säga nåt bestämt :va

Stoppsladd skrev:
Tja du kunde ju börja med att dra av tändhattarna en efter en och kolla om det blir nån större skillnad när du drar bort nån. Altså dra bort en...ingen skillnad, sätt tbx och ta nästa osv.

Annars kan det ju vara LM mätaren som kan ha gett upp eller börjar ge upp iaf. Symtomen brukar vara tjuvstopp och svårstartad och/ eller bara startar vid gaspådrag/ full gas.

Det är iaf jättesvårt att säga nåt bestämt :va

Ok, bra tips fan... Jag tänkte på det innan men vågade inte testa, men det är ok att dra av en tändhatt under gång alltså... Okey, ska kila ner å testa om en stund...

Grejen är den att bilen blev stående ett par dagar för jag fick inte igång den, tillslut stog vi och nötte på startmotorn i kanske 5 minuter innan den seeeeeeeeeeeeeeegade igång sig, sen fick jag ställa upp tomgången som fan... Därför är jag skitskraj att den ska sura ner sig igen eller vad det nu var som hände sist...

Zana skrev:
Ok, bra tips fan... Jag tänkte på det innan men vågade inte testa, men det är ok att dra av en tändhatt under gång alltså... Okey, ska kila ner å testa om en stund...

Grejen är den att bilen blev stående ett par dagar för jag fick inte igång den, tillslut stog vi och nötte på startmotorn i kanske 5 minuter innan den seeeeeeeeeeeeeeegade igång sig, sen fick jag ställa upp tomgången som fan... Därför är jag skitskraj att den ska sura ner sig igen eller vad det nu var som hände sist...

Nej, dra av ett kontaktstycke till spridarna istället

Ok, tur att jag inte hunnit ner då...

Men alltså, det är lite special på min kärra... Den har bara en stor spridare, inte en för varje cylle... :(

Fasen oxå...

edit: behöver jag nämna att jag hatar bilar? :(

Kan va:

-Tänder inte på alla cyllar (kolla tändkablar, stuift, insprutning m.m.)
-Inte komp på alla cyllar (toppen har gått, bränd ventil, krökt ventil, igensatt bränslefilter)

Dock brukar hela bilen rusta och motorn går oerhört ojämt om den inte tänder på alla cylindrar

Spotta på krökarna istället

tjyvluft :va

trådtjyvar o kollar läget..har en hyndai accent 99 o den verka gå kanon, inga fel alls förutom att den dra lite mycke soppa.
den går kanon o har inga kända fel, nja har en lite spricka i grenröret men den syns knappt..
kan väl inte va de?
ideer??? för jag e rådlös.
(det står inget fel när man koppla datorn till den heller)

ozeo skrev:
tjyvluft :va

trådtjyvar o kollar läget..har en hyndai accent 99 o den verka gå kanon, inga fel alls förutom att den dra lite mycke soppa.
den går kanon o har inga kända fel, nja har en lite spricka i grenröret men den syns knappt..
kan väl inte va de?
ideer??? för jag e rådlös.
(det står inget fel när man koppla datorn till den heller)

Har du hål i grenröret så får lambdan fel info om hur mycket soppa som ska in. Du får in syre i grenröret som blandar sig med avgaserna och lambdan ger då signal till styrboxen att fetta på mer soppa för att bilen går för snålt.

Hur mycke soppa drar den då?

lambdasonden kan ha säckat ihop. då brukar blien dra soppa som satan å få lite lustiga felsymtomer

Fan tack grabbar... Hur felsöker man lambdasonden utan att ha en ny då?

Fett med tack, ska man kanske gå på skroten efter en lamda på direkten då?

Jaja, känns skönt att ha ett fel att felsöka nu... :)

Naturligtvis skall du ta ett kompprov först, derefter om kompet är ok kolla bränsle trycket med mätare. Har inte jobbat med Suzuki de senaste 15 åren men har haft samma symtom på andra äldre bilar. Lamdan samt tempgivaren för styrboxen är det första amatörer beställer över disk och byter själva. Sen Lämnar de in bilen på verkstad. Man bör ta ett avgastes så man ser om bilen får för fet eller mager blanding. Min gissning i detta fall är Multipointspridaren eller map sensorn som mäter vacumet i motorn. Dessa två fel lägger ej upp någon felkod i tcm:en men ställer till en hel del problem. Men mitt råd hur du skall lösa det är helt enkelt, lämna in bilen för ett kostnads förslag. Normalt sett så säger konsument köplagen något typ att en akturiserad verkstad bör finna felet om de är kompetenta på ca 1,5 timme med ett max pris på ca 1400 kr. Om det tar flera dagar så är de inte kompitenta nog och kan ej begära mer en 1400:-kr even om de hittar felet tre dagar senare. Normal praxis är att när verkstan hittar felet så medelar de kunden vad felet är samt vad det kostar att reparera felet. Om kunden avböjer får han slanta upp 1400:-kr men om han går med på repkostnaden så dras felsöknings kosnaden av eventuella totalkostnad. Detta för att eliminera att små verkstäder lämnar in problem bilar till märkesverstäder för kostnadsfri felsökning. Mitt råd är med andra ord, lämna in bilen för ett kostnads förslag. Hittar de ej felet kostar det dig inget.

Kimen: Jädrans, fick en massa att gå på där! Skitbra!

Det är bara ett problem, min andra bil som står hos meken nu har redan kostat 6500:- och nu säger dom att toppen måste renoveras, ventilsätena är skadade av dom krokiga ventilerna. Vet inte hur mycket det kan tänkas gå på, därfrör är mina marginaler för hur mycket jag ska våga satsa på Vitaran väldigt små...

Jag hoppas att jag får polon imorgon, men dom har skjutit upp det ett antal veckor nu. Jag mår riktigt illa över det hela, och att lämna in Vitaran för professionell felsökning är tyvärr inget alternativ för tillfället... Men vid nästa månadsskifte när pengarna åter rullat in ska jag verkligen se över det alternativet, ganska klockrent annars...

Tänkte bara se om någon till 100% kunde känna igen problemet och ge mig en smärtfri (billig) lösning... Typ lambda för några hundra på skroten vore totalt klockrent för mig...

Jaja, imorgon är en ny dag, ska sove rejält på saken så får vi se... :)

- Ha det fint...

Mr o skrev:
Hmm en jättespridare. Låter som ett audi fel.......
kolla Insugsgummit

Finns inget... :p

Zana skrev:
Bil nr:1 har varit på verkstan i en månad, nu börjar min panikbil ge upp den oxå.

Följande symptom:

Drar massa mer soppa.
Måste ligga på 2500rpm+.

Det är en Suzuki Vitara med elektroniskt insprut och lamdan sitter precis bakom grenen dvs inga sprickor innan den.

Luft får den...

Jaja, vore nice om någon vet exakt vad dessa symtom bottnar i, skulle göra mig glad iaf... :)

Luftmätaren som blir knäpp brukar ge sånna problem alternativt tjuvluft.. Är den svajig eller dör på tomgång så kolla alla luftanslutningar till att börja med

Zana skrev:

Följande symptom:

Drar massa mer soppa.
Måste ligga på 2500rpm+.

Luft får den...

kolla som sagt sinsugsslangen mellan insuget och luftmassemätaren, hade samma syptom på min mazda en gång då va det en stor spricka i den så den drog tjuvluft

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg