Bilmekar tråden?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Tänkte starta en bilmekartråd, kan ju vara bra om någon har problem med nånting som inte är en motorcykel, verkar ju finnas kunskap om allting så varför inte bilar?

Problemet är som följer. Volvo 242 -82, batteriet laddar inte och all inre belysning (taket, instrumentbelysning) har slocknat förutom batterilampan som då lyser rött eftersom att det inte laddar. Verkar som att alla yttre lysen fungerar. Vad kan vara felet? :va :huvet

UrbanTiger skrev:
1. Kolla kolen i generatorn.
2. Kolla laddreläet.

Är detta saker jag kan göra själv eller måste jag in med den på verkstad? Märk väl att jag är fruktansvärt oduglig på motorer, jag gillar bara att använda dom. Instruktioner vore trevligt :rodnar

UrbanTiger skrev:
Har du mycket pengar så lämna in skiten. Annars är det ganska enkelt att lossa kolbryggan eller hur der nu ser ut på din generator.
Alltså hitta generatorn och skruva loss den lilla svarta grejen som sitter på andra sidan mot var remhjulet sitter. Eventuellt är kolbryggan integrerat med laddrelät.

Det finns säkert någon som vet mer exakt hur det ser ut på din bil om du avvaktar tills i morrn :tummenupp

Annars om du kan ta lite bilder.

Tid är det enda jag har gott om just nu :död Kan försöka komma ihåg att fixa nå bilder imorgon iaf.

Innan du börjar. Mät spänningen över batteriet vid drift.
Det kan vara, generatorkolen, laddrelä eller batteriet. Laddrelä kostar 150:- på biltema så det har man råd att chansa på. Batteri kostar 300:- på biltema, så det är ju överkomligt. Kolen har då aldrig jag bytt, har av någon anledning alltid hittat ett lik ute i skogen som jag lånat generatorn ifrån.
Har en generator hemma till 240 turbo, tror att den funkar. Den är dock lite mindre än 240 sprut/förgasare men det funkar.

262 är inte det efterföljaren till 162/164an? För 240in har aldrig funnits i cupé modell och 262an är väll rak sexa och finns även i en Bertone modell. Är det kanske den som heter cupé?

ta bort generatorn o lämna in!
du kan inte meka så e de enklast..
dom kan oftast mäta upp den i bänk vad som e fel.
kostar kanske 1000 spänn max innan de e klart :tummenupp

[Hemmapularmeckmode]
Knacka några gånger på generatorn med en skiftnyckel eller liknande. Om batteriet laddas efter denna lilla Bosse Bildoktorn-manövern så är det kolen (i laddn.reläet?) som är dåliga och behöver bytas. Har råkat ut för detta på 2 st 740, båda kring ca 30.000 mil.
[/Hemmapularmeckmode]

Kan ju även vara så enkelt att kontakterna är dåliga vid batteriet eller generatorn. Putsa upp om de är rostiga/ärgade.

Last edited:
Barrett skrev:
Vad ska jag köpa för avgassystem till min Golf mk1 GTI 1,8?
Beror på syftet med bilen. Transportera arslet till och från jobbet regniga dagar eller busa på bana på kvällarna?
Jag hade bytt till typ biltemas och varit nöjd. En MK1a brukar ju vara en rostburk som man är överlycklig varje gång den går igenom besiktningen.

Qwerty skrev:
262 är inte det efterföljaren till 162/164an? För 240in har aldrig funnits i cupé modell och 262an är väll rak sexa och finns även i en Bertone modell. Är det kanske den som heter cupé?

Med risk för att göra mig själv till åtlöje vad gäller bilfakta, men...:
Jag lever/levde i tron att en coupé/kupé är en tvådörrarsbil. Alltså blev jag förvånad, jag trodde att säga "tvådörrars kupé" är som att säga "en cabriolet men utan tak"

:confused:

Qwerty skrev:
Beror på syftet med bilen. Transportera arslet till och från jobbet regniga dagar eller busa på bana på kvällarna?
Jag hade bytt till typ biltemas och varit nöjd. En MK1a brukar ju vara en rostburk som man är överlycklig varje gång den går igenom besiktningen.

Först & främst för att transportera arslet. Fast jag går i små funderingar på att göra den lite roligare, framför allt chassi & slakta den från allt som inte behövs & väger ngt.

Biltema har inte till GTI-modellen (kollade givetvis där först :rolleyes: ) Hos EU-bildelar har jag dock hittat nått som heter "walker" & "ray". Mekonomen har oxå ngt med det framgår inte vad det är för fabrikat.

Markus skrev:
Med risk för att göra mig själv till åtlöje vad gäller bilfakta, men...:
Jag lever/levde i tron att en coupé/kupé är en tvådörrarsbil. Alltså blev jag förvånad, jag trodde att säga "tvådörrars kupé" är som att säga "en cabriolet men utan tak"

:confused:

Jo jo du har helt rätt. Men ibland kallar vissa biltillverkare en bil Coupé. Och 242 karossen hette 242 medans 262 tror jag fanns i en döpt av tillverkaren Coupé modell. Men jag kan ha helt fel.

Barrett skrev:
Först & främst för att transportera arslet. Fast jag går i små funderingar på att göra den lite roligare, framför allt chassi & slakta den från allt som inte behövs & väger ngt.

Biltema har inte till GTI-modellen (kollade givetvis där först :rolleyes: ) Hos EU-bildelar har jag dock hittat nått som heter "walker" & "ray". Mekonomen har oxå ngt med det framgår inte vad det är för fabrikat.

Walker är en jättestor avgassystem tillverkare, brukar vara ganska så billiga och efterliknar orginalet. Frågan är om du någonsin kommer behöva det där extra ljudet som ett "trim" system ger. Har du ambitioner för att vässa behövs endå ett skräddarsytt system och det kostar bra mycket mer. Jag tror att Mekonomen kör Walker som sitt ersätta orginal, sen har väll dom även Simons.

Qwerty skrev:
Walker är en jättestor avgassystem tillverkare, brukar vara ganska så billiga och efterliknar orginalet. Frågan är om du någonsin kommer behöva det där extra ljudet som ett "trim" system ger. Har du ambitioner för att vässa behövs endå ett skräddarsytt system och det kostar bra mycket mer. Jag tror att Mekonomen kör Walker som sitt ersätta orginal, sen har väll dom även Simons.

Den lilla effektskillnaden kan jag vara utan bara jag får ett system som håller, vilket jag hört att bl.a. Simons inte gör.
Ingen som känner till kvalitén på Ray? Va aningen billigare än Walker

Barrett skrev:
Den lilla effektskillnaden kan jag vara utan bara jag får ett system som håller, vilket jag hört att bl.a. Simons inte gör.
Ingen som känner till kvalitén på Ray? Va aningen billigare än Walker

Inte en aning om Ray men kan det va så dåligt att det inte håller dom åren bilen har kvar att ge? Tror inte det. Jag skulle köpa billigaste möjliga och vara nöjd med det.

Qwerty skrev:
Inte en aning om Ray men kan det va så dåligt att det inte håller dom åren bilen har kvar att ge? Tror inte det. Jag skulle köpa billigaste möjliga och vara nöjd med det.

Vad fan säger du? Bilen är ju bara 21 år gammal & knappt gått 20000 mil. Jag har ju sett fram emot många ljuva år till!? :tungan

Nä det har du ju iofs rätt i. Men vad jag hört så försvinner t.ex. Simon-systemen så fort dom bara ser salt. Mitt enda krav är att skiten ska hålla ihop dom sista åren innan skrot

Barrett skrev:
Vad ska jag köpa för avgassystem till min Golf mk1 GTI 1,8?

Jag hade ett Ansasystem på min GTI Mk1, med extraktorrör och hela skiten, faktiskt helt överkommligt pris på dom. Då iaf, detta var ju x antal år sen. Sen ett Jamexfilter med uppborrad luftburk och spjällhus (eller vad det heter) från nån Audi som tydligen är lite större än Golfens. Det var en jävla liten bil och gå det där alltså, en riktig go-kart. Det märktes stor skillnad med "trimmet", den varvade lätt ur på femman. Saknar den bilen.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8