Billister orsakar sex av tio mc-olyckor

Måste delge er en insändare i Vi Bilägare. Vi står inte högt i kurs inte.....

Motorcyklar har inget i trafiken att göra.

I nr 6 refererar ni till en undersökning som säger att bilförare vållar många trafikolyckor. Jag tvivlar på sanningen i TryggHansas skadeanalys, att bilförare missbedömer avståndet till mc vid vänstersväng. Det beror naturligtvis på att motorcyklisterna kör alldeles för fort. Det är inte avståndet som missbedöms, det är motorcykelns hastighet. Vi har ju alla sett att många motorcyklar far fram i mycket höga hastigheter. Hur kan vi tillåta sådan dubbelmoral i trafiksäkerhetsarbetet? En bilist blir bötfälld om han inte sätter på sig säkerhetsbältet. Hur kan man då tillåta motorcyklar , där man är betydligt mer oskyddad än så? Motorcyklar har ingen som helst funktion förutom ren leksak. För 50 år sedan var dom billigare än bilar och användes av dem som inte hade råd med bil. Men så är det inte idag. Visst kan folk få ha leksaker om dom vill lägga pengar på det, men leksaker har inte ute i trafiken att göra. Risken att skada sig eller dö är flera hundra gånger större än i bil. Någon kan säga att om man är så dum fär man skylla sig själv. Men det kan man inte säga till föräldrar som mist sina barn i mc-olyckor. Motorcyklar ÄR extremt farliga. Visst finns det motorcyklister som kör förståndigt. Men kom inte och tala om trafiksäkerhet om du kör motorcykel. Ingen kan väl tro att nollvisionen är allvarligt menad så länge som motorcyklarna tillåts härja ute på vägarna.

Erfaren bilist insatt i statistik

Jaha. En som inte fått köpa mc för frugan, eller??:va

Låter som texten är skriven av en viss person som skriver aktivt i sån här trådar och även skrivit i denna tråd! men jag nämner inga namn :glömdet

Måste delge er en insändare i Vi Bilägare. Vi står inte högt i kurs inte.....

Motorcyklar har inget i trafiken att göra.

I nr 6 refererar ni till en undersökning som säger att bilförare vållar många trafikolyckor. Jag tvivlar på sanningen i TryggHansas skadeanalys, att bilförare missbedömer avståndet till mc vid vänstersväng. Det beror naturligtvis på att motorcyklisterna kör alldeles för fort. Det är inte avståndet som missbedöms, det är motorcykelns hastighet. Vi har ju alla sett att många motorcyklar far fram i mycket höga hastigheter. Hur kan vi tillåta sådan dubbelmoral i trafiksäkerhetsarbetet? En bilist blir bötfälld om han inte sätter på sig säkerhetsbältet. Hur kan man då tillåta motorcyklar , där man är betydligt mer oskyddad än så? Motorcyklar har ingen som helst funktion förutom ren leksak. För 50 år sedan var dom billigare än bilar och användes av dem som inte hade råd med bil. Men så är det inte idag. Visst kan folk få ha leksaker om dom vill lägga pengar på det, men leksaker har inte ute i trafiken att göra. Risken att skada sig eller dö är flera hundra gånger större än i bil. Någon kan säga att om man är så dum fär man skylla sig själv. Men det kan man inte säga till föräldrar som mist sina barn i mc-olyckor. Motorcyklar ÄR extremt farliga. Visst finns det motorcyklister som kör förståndigt. Men kom inte och tala om trafiksäkerhet om du kör motorcykel. Ingen kan väl tro att nollvisionen är allvarligt menad så länge som motorcyklarna tillåts härja ute på vägarna.

Erfaren bilist insatt i statistik

Jaha. En som inte fått köpa mc för frugan, eller??:va

Haha, lika bra att förbjuda cyklar, hästar, gående, mopeder, traktorer å såklart alla leksaksbilar, BMW, Porsche, Ferrari, osv osv. när han ändå är igång:tummenupp

Stämmer verkligen detta? Majoriteten av alla mc olyckor är väl ändå mc olyckor? Kanske menas med alla olyckor då både bil o mc är inblandade, då köper jag det helt.

Bilister orsakar inte 64% av de s.k. "mc-olyckorna". Det är en aning felciterat ;)

64% gäller alltså inte samtliga olyckor, utan bara de med flera fordon inblandade. Sen har vi singelolyckorna... alltså de som ger oss våra höga försäkringspremier! :rolleyes:

Länk till T-H

Tack Jåke! :) Undrade också samma sak... skulle vara intressant att veta hur stor andel av alla mc-olyckor som är singelolyckor. Nån som vet?

Inte förvånad över att majoriteten av mc-olyckor sker pga av en billist. Det har ju hänt ett flertal gånger att man har fått hänga sig på bromsen när en bil svänger ut framför en. ..

Ändå en förvånansvärd hög siffra med tanke på att det oftast räcker med 2 "vittnen" i bilen för att föra över skulden om det inte är uppenbart vid olyckan.

Inte förvånad över att majoriteten av mc-olyckor sker pga av en billist. Det har ju hänt ett flertal gånger att man har fått hänga sig på bromsen när en bil svänger ut framför en. ..

Men handen på hjärtat, i vilka farter kommer Mc- förana i.
Låt oss säga att bilist ska göra vänstersväng, Mc kommer emot en,
Vägen är begränsad till 70. Där kommer mc-föraren i 130 blås.
Visst, bilisten kan ju ha det i tankarna att den där jäveln kommer i en
sådan fart att jag väntar till han har blåst förbi, Men många tänker
inte så som vi Mc förare tänker.

Men handen på hjärtat, i vilka farter kommer Mc- förana i.
Låt oss säga att bilist ska göra vänstersväng, Mc kommer emot en,
Vägen är begränsad till 70. Där kommer mc-föraren i 130 blås.
Visst, bilisten kan ju ha det i tankarna att den där jäveln kommer i en
sådan fart att jag väntar till han har blåst förbi, Men många tänker
inte så som vi Mc förare tänker.

Jag kör aldrig för fort :angel Nä, men det är ett ställe här, som bilar ofta svänger ut framför mig. En fyrvägskorsning, billisten ska lämna företräde och jag tokkör inte.. Pga detta så drog jag slutsatsen att jag inte blir förvånad över att bilar orsakar så pass många mc-olyckor... Jag tror att många billister bara slänger en snabb blick och antar att det är en moped som går i 25km/h.

Mötte så sent som i eftermiddags en bil på fel sida i en skymd kurva på en smal 70-väg. Den hade gått ur för att köra om en cyklist... Jag gestikulerade lite upprört åt idioten och prisade min egen klokhet som inte kört fortare än 80 så att jag kunde bromsa.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka