Ung mc-förare lever farligast

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Ung man på mc - högre kan inte dödsrisken vara i trafiken. Nya siffror bekräftar och förstärker den bilden.

Men det är inte bara de urstarka motorcyklarna med unga förare som främst är inblandade i mc-olyckorna. Också fordon i de lägre försäkringsklasserna med ungdomar vid styret är oproportionellt mycket involverade.

- Just det som har slagit mig är att de höga skaderiskerna så tydligt syns också i dessa grupper, säger Fridtjof Thomas, forskningschef vid VTI.

I undersökningen, som omfattar åren 200204, har man bland annat studerat olyckorna i de olika försäkringsklasserna i förhållande till förarnas ålder. Inte oväntat visar det sig då att antalet skadade unga förare är mycket högt, när den unge kör en värstingmaskin i den översta klassen, det vill säga en mc där motoreffekten är mycket hög i förhållande till vikten.

Där är antalet skadade per en miljon körda kilometer 11 för förare under 25 år. Men i den lägsta klassen är siffran nästan lika hög, 10,3. Den är betydligt lägre i de mellanliggande klasserna och som lägst i försäkringsklass fyra, där det bara finns en skadad förare under 25 år per hundra tusen körda mil.

I sina slutsatser för utredarna ett kortare resonemang om orsakerna. De konstaterar först att när motorcyklar med de kraftigaste motorerna är inblandade i olyckor så står förare under 30 år för 60 procent av skadefallen. Det kan enligt rapporten bero på att unga mc-förare inte alltid förstår hur motorcyklar uppfattas av bilförare som aldrig själva har suttit på en mc någon gång.

Rapporten visar också att yngre förare ofta kör cyklar som ägs av äldre personer. Därför kan en bidragande orsak till att de unga så ofta skadas vara att de inte är tillräcklig förtrogna med fordonet.

Men trots dessa siffror har antalet dödade och svårt skadade motorcyklister ökat långsammare 200204 än motorcykeltrafiken. Antalet motorcyklar steg från drygt 167.000 till över 235.000 och körsträckan ökade med 40 procent.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=603972&previousRenderType=6

Stating the obvious

No shit att unga mc-förare lever farligast, vem har nu nyligen kommit på detta alldeles själv?

Jag tycker att denne genast ska tilldelas ett nobelpris för sovning under en sten under längst tid!

:klappar

Jag gillar den här biten i artikeln.

"Rapporten visar också att yngre förare ofta kör cyklar som ägs av äldre personer. Därför kan en bidragande orsak till att de unga så ofta skadas vara att de inte är tillräcklig förtrogna med fordonet."

Ett resultat av skenförsäkring eller?:D

Jag gillar den här biten i artikeln.

"Rapporten visar också att yngre förare ofta kör cyklar som ägs av äldre personer. Därför kan en bidragande orsak till att de unga så ofta skadas vara att de inte är tillräcklig förtrogna med fordonet."

Ett resultat av skenförsäkring eller?:D

Vilken amatör har kommit fram till slutsatsen att man inte är förtrogen med fordonet för att det "ägs" av en äldre. Då fattar man ju ingenting.

Som du skrev skenförsäkring, men det har dom tydligen inte tänkt på när dom drog slutsatsen att unga förare troligen lånar fordon som tillhör äldre...vilka färskingar.

Skönt att man är äldre än 30, annars hade jag varit död nu :gnissla

2006, fördelar ålders perskektivet sig sådan på MC omkomna (varje siffor är 1 person):

16,17,19,19,20,20,22,22,23,23,23,23,25,26,26,27,29,29,30,31,33,33,34,36,39,39,40,40,40,41,42,42,43,48,49,50,50,51,51,52,52,53,54,54,56,56,56,56,56,58,63,63,65,69,82,85

Så det är dumt att känna sig safe som 30 åring :va
Man kanske ska satsa på nått runt 70-nånting istället...

Fan! Bäst att jag inte skaffar mig en ny hoj då, jag är ju under 30. (ta inte illa upp nu, jag förklarar vad jag menar längre ner):pannkyss
Seriöst, detta var ju inget nytt under solen, man kanske ska tänka på att börja trafikutbilda alla människor redan i grundskolan, även om det kanske inte kommer ge någon inverkan på ett bra tag så måste man ju börja någon stans. Hoppas att någon fattar detta och kan tänka sig att lägga till det i skolplanen, precis som sexualkunskapen, även om den är en total katastrof i de flesta grundskolor i detta landet.

Last edited:
Jaaaaaaa. ännu en grej som gör att vi för högre premier på försäkringen. Jag längtar efter ett inbetalningskort på min nya hoj som kommer snart.
Hoppas det blir minst 40.000 kr att betala. för jag är så farlig i trafiken.:tungan :tungan :tungan :tungan :tungan

Det är ingen nyhet att unga är kraftigt överrepresenterade, så brukar det vara.
Blir det bättre av det ?

Folk m färska hojkort brukar oxå vara överrepresenterade. Liksom fulla, folk utan körkort, folk utan hjälm och hojtjuvar.
Numera (?) ingår även olyckor m hojreggade 4hjulingar i hojstatistiken. Kul va ?
/u

Rapporten visar också att yngre förare ofta kör cyklar som ägs av äldre personer. Därför kan en bidragande orsak till att de unga så ofta skadas vara att de inte är tillräcklig förtrogna med fordonet.

Den som dragit denna briljanta slutsats verkar inte ha alla hästar i stallet. Nästan så man känner för att mejla undersökningsledaren och tala om för honom hur det ligger till.

Den som dragit denna briljanta slutsats verkar inte ha alla hästar i stallet. Nästan så man känner för att mejla undersökningsledaren och tala om för honom hur det ligger till.

Ja gör det, dom kan behöva en påminnellse om att man ALLTID ska förutsätta att det är skenförsäkring när någon kör en hoj "lånad" av en äldre "ägare".

Då får vi äldre billigare premier, och dom yngre måste börja försäkra sina egna hojar...

(Jag redigerade lite i texten, men behöll informationen om statistik -- intakt. Logiken tycks fungera lika bra/lika dåligt. Kolla gärna och bedöm om det funkar. Jag tror det.)
----------

Unga mc-förare är de allra säkraste i trafiken

Ung man på mc - säkrare kan du inte vara i trafiken. Nya siffror bekräftar och förstärker den bilden.

Men det är inte bara de urstarka motorcyklarna med unga förare som sällan är inblandade i mc-olyckor. Också fordon i de lägre försäkringsklasserna med ungdomar vid styret är oproportionellt olycksfria.

- Just det som har slagit mig är att de låga skaderiskerna så tydligt syns också i dessa grupper, säger Fridtjof Thomas, forskningschef vid VTI.

I undersökningen, som omfattar åren 200204, har man bland annat studerat olyckorna i de olika försäkringsklasserna i förhållande till förarnas ålder. Inte oväntat visar det sig då att antalet skadade unga förare är mycket lågt, när den unge kör en värstingmaskin i den översta klassen, det vill säga en mc där motoreffekten är mycket hög i förhållande till vikten.

Där är antalet skadade per en miljon körda kilometer så lågt som 11 för förare under 25 år. Men i den lägsta klassen är siffran ännu lägre, 10,3. Den är ytterligare betydligt lägre i de mellanliggande klasserna och som lägst i försäkringsklass fyra, där det bara finns en skadad förare under 25 år per hundra tusen körda mil.

I sina slutsatser för utredarna ett kortare resonemang om orsakerna. De konstaterar först att när motorcyklar med de kraftigaste motorerna är inblandade i olyckor så står förare under 30 år för endast 60 procent av skadefallen. Det kan enligt rapporten bero på att unga mc-förare har bra insikter i hur motorcyklar uppfattas av bilförare som aldrig själva har suttit på en mc någon gång.

Rapporten visar också att yngre förare ofta kör cyklar som ägs av äldre personer. Därför kan en bidragande orsak till att de unga sällan skadas vara att de även är förtrogna med fordonet.

Tack vare dessa siffror har antalet dödade och svårt skadade motorcyklister ökat långsammare 200204 än motorcykeltrafiken. Antalet motorcyklar steg från drygt 167.000 till över 235.000 och körsträckan ökade med 40 procent.

2006, fördelar ålders perskektivet sig sådan på MC omkomna (varje siffor är 1 person):

16,17,19,19,20,20,22,22,23,23,23,23,25,26,26,27,29,29,30,31,33,33,34,36,39,39,40,40,40,41,42,42,43,48,49,50,50,51,51,52,52,53,54,54,56,56,56,56,56,58,63,63,65,69,82,85

Så det är dumt att känna sig safe som 30 åring :va
Man kanske ska satsa på nått runt 70-nånting istället...

Medelålder: 41,09

Vadå klaga på ungdomar ? :mad:

Mer än dubbelt så många över 30 som under.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back