Billister orsakar sex av tio mc-olyckor

Vad är detta baserat på?
Jag har inte sett att det finns någon djupare information än pressmeddelandet de gett ut, men det är väl inte otroligt att de bara sammanställt vad de tidigare beslutat i varje separat fall. Vill man vara konspiratorisk så var kanske 64% av de inblandade bilisterna inte försäkrade hos Trygg-Hansa. :hihi

Det som har större betydelse är att i varje situation där en bil och motorcykel skall avgöra fysikens lagar med elastisk eller icke elastisk stöt så tenderar föraren av MC'n till att inte vara kapabel till att fylla i sin egen skaderapport.

Som var försäkrade hos Trygg-Hansa ja :död

Skulle tippa på att Trygg hansa inte försäkrar så många unga med sporthojjar eftersom det inte riktigt är deras inriktning prismässigt. Detta om vi jämför med vissa som säkert har ganska mycket större andel. Men som sagt, svårt o veta vad det är baserat på.

Trygg hansas olyckor eller alla olyckor?

Vad jag menar att av trygg hansa kunder har det skett en viss sollning redan innan någon blev kund, alltså "prismässiga urval/kontroll" från trygg hansa sida.

jaha och vad baserar du dina påståenden på ? var du med å filmade vid alla 594 olyckor? Är du allvetare, eller möjligtvis en en av de där bitchande moralens väktare ? Hur skiljer du mellan sanning och lögn ? Har du någon speciell färdighet världen inte har skådat hittlils ? Shit vad jag e trött på såna kommentarer ...

Taskig attityd av någon som inte kan se skillnad på ett påstående eller en fråga...Tagga ner, och läs INNAN du svarar!!

Jag är en ifrågasättare! Jag väljer att skapa en egen bild från olika källor, där informationen kan ge en annan bild. Man ska inte tro på allt man läser eller hör, för kedjan kan vara lång med många tolkningar på vägen.

Jag har inte sett att det finns någon djupare information än pressmeddelandet de gett ut, men det är väl inte otroligt att de bara sammanställt vad de tidigare beslutat i varje separat fall. Vill man vara konspiratorisk så var kanske 64% av de inblandade bilisterna inte försäkrade hos Trygg-Hansa. :hihi

Nja, oberoende vilket försäkringsbolag parterna har så ligger det alltid en fråga om vem som är vållande. Det är där statistikens grundpelare bygger på. Men, ekonomi är en del som talar för sin del för missvisning. Sen kan det vara lätt att bara följa med när det gäller ett fall med tex kollision med vänstersvängande fordon, utan att faktiskt veta orsaken till olyckan!

Vi lever i ett samhälle där väldigt många är enkelriktade, samt anser sig stå högre i hierarkin än andra som inte passar in i deras synsätt (se översta quote). Det ska hävdas på "högerregeln" eller "vänstersväng", eller varför inte "bilistjävlarna som alltid gör fel". Det är alltid någon annan som ska anpassa sig till sitt egna körsätt, för själv gör man ju aldrig fel! eller?

Ser man enbart till sporthojarna, så består största delen av hojar med högre effekt än vad föraren har i intelligens samt ålder tillsammans. Summan av detta är ganska enkel... Vi ger andra trafikanter förutsättningar likt bambi´s!

• Vi anpassar våran körning efter rådande trafiksituation, eller?

• Vi anpassar våran hastighet till rådande trafiksituation samt gällande högsta hastighet, eller?

• Vi visar tydligt våran tänkta färdväg med blinkers samt placering, eller?

• Vi har ett moget tänkande och behöver inte hävda oss i trafiken, eller?

Men bara för detta betyder inte det att andra trafikanter inte kan göra fel, men innan man själv verkligen inser att man själv påverkar andra trafikanters val i trafiken, så är man bara en blivande siffra i statistiken.

Appappapp!

64% av olyckorna orsakas av bilister. Hur många gånger fler bilar finns det i trafik jämfört med motorcyklar?

0% av mc-olyckorna orsakades av nedfallande kometer. Alltså är det ofarligt att vara ute när det regnar kometer...

Han använde i alla fall blinkersen andra gången...
fast då svängde han inte. :fatta!

Så betyder det här att premierna går ned iom att 60% av olyckorna inte orsakas av oss?

Snackade med en kille från bilsport-mc när jag var nere o kikade på mcdagar i göteborg i helgen. Och enligt han att premierna var så dyra var inte att folk vurpar med motorcyklar för en motorcykel kostar inte så mycket att göra iordning. Det som verkligen kostar är om nån med mc vurpar/blir påkörd, skadar sig så dom tex får sitta i rullstol hela livet det är då det handlar om stora belopp dom får betala ut. Så vems fel olyckan är , vi eller bilisterna , det är endå vi som skadas och det är det som försäkringspremien är grundad på.

Snackade med en kille från bilsport-mc när jag var nere o kikade på mcdagar i göteborg i helgen. Och enligt han att premierna var så dyra var inte att folk vurpar med motorcyklar för en motorcykel kostar inte så mycket att göra iordning. Det som verkligen kostar är om nån med mc vurpar/blir påkörd, skadar sig så dom tex får sitta i rullstol hela livet det är då det handlar om stora belopp dom får betala ut. Så vems fel olyckan är , vi eller bilisterna , det är endå vi som skadas och det är det som försäkringspremien är grundad på.

Men det är väl skitsamma om det kostar miljarders triljoner om en motorcyklist hamnar i rullstol - om BILISTEN är vållande?

Appappapp!

64% av olyckorna orsakas av bilister. Hur många gånger fler bilar finns det i trafik jämfört med motorcyklar?

0% av mc-olyckorna orsakades av nedfallande kometer. Alltså är det ofarligt att vara ute när det regnar kometer...

Eller, i olycka mellan mc och bilist, är ju varje avvikelse från 50% i skuldfördelning intressant. Men jag gillar din idé. Eftersom det inför varje färd, statistiskt sett synes osannolikt att du skulle klota, är det, som vi således måste konstatera, nära ofarligt att köra mc.

Måste delge er en insändare i Vi Bilägare. Vi står inte högt i kurs inte.....

Motorcyklar har inget i trafiken att göra.

I nr 6 refererar ni till en undersökning som säger att bilförare vållar många trafikolyckor. Jag tvivlar på sanningen i TryggHansas skadeanalys, att bilförare missbedömer avståndet till mc vid vänstersväng. Det beror naturligtvis på att motorcyklisterna kör alldeles för fort. Det är inte avståndet som missbedöms, det är motorcykelns hastighet. Vi har ju alla sett att många motorcyklar far fram i mycket höga hastigheter. Hur kan vi tillåta sådan dubbelmoral i trafiksäkerhetsarbetet? En bilist blir bötfälld om han inte sätter på sig säkerhetsbältet. Hur kan man då tillåta motorcyklar , där man är betydligt mer oskyddad än så? Motorcyklar har ingen som helst funktion förutom ren leksak. För 50 år sedan var dom billigare än bilar och användes av dem som inte hade råd med bil. Men så är det inte idag. Visst kan folk få ha leksaker om dom vill lägga pengar på det, men leksaker har inte ute i trafiken att göra. Risken att skada sig eller dö är flera hundra gånger större än i bil. Någon kan säga att om man är så dum fär man skylla sig själv. Men det kan man inte säga till föräldrar som mist sina barn i mc-olyckor. Motorcyklar ÄR extremt farliga. Visst finns det motorcyklister som kör förståndigt. Men kom inte och tala om trafiksäkerhet om du kör motorcykel. Ingen kan väl tro att nollvisionen är allvarligt menad så länge som motorcyklarna tillåts härja ute på vägarna.

Erfaren bilist insatt i statistik

Jaha. En som inte fått köpa mc för frugan, eller??:va

Tyvärr en väldigt utbred åsikt bland folk som aldrig suttit på en MC.

Måste delge er en insändare i Vi Bilägare. Vi står inte högt i kurs inte.....

I nr 6 refererar ni till en undersökning som säger att bilförare vållar många trafikolyckor. Jag tvivlar på sanningen i TryggHansas skadeanalys, att bilförare missbedömer avståndet till mc vid vänstersväng. Det beror naturligtvis på att motorcyklisterna kör alldeles för fort. Det är inte avståndet som missbedöms, det är motorcykelns hastighet. Vi har ju alla sett att många motorcyklar far fram i mycket höga hastigheter. Hur kan vi tillåta sådan dubbelmoral i trafiksäkerhetsarbetet? En bilist blir bötfälld om han inte sätter på sig säkerhetsbältet. Hur kan man då tillåta motorcyklar , där man är betydligt mer oskyddad än så? Motorcyklar har ingen som helst funktion förutom ren leksak. För 50 år sedan var dom billigare än bilar och användes av dem som inte hade råd med bil. Men så är det inte idag. Visst kan folk få ha leksaker om dom vill lägga pengar på det, men leksaker har inte ute i trafiken att göra. Risken att skada sig eller dö är flera hundra gånger större än i bil. Någon kan säga att om man är så dum fär man skylla sig själv. Men det kan man inte säga till föräldrar som mist sina barn i mc-olyckor. Motorcyklar ÄR extremt farliga. Visst finns det motorcyklister som kör förståndigt. Men kom inte och tala om trafiksäkerhet om du kör motorcykel. Ingen kan väl tro att nollvisionen är allvarligt menad så länge som motorcyklarna tillåts härja ute på vägarna.

Jaha. En som inte fått köpa mc för frugan, eller??:va

Han borde ju få en rejäl pung spark...

I... blablabla ...

så typiskt svenskt ... "jag retar mig på de jävlarna, de borde förbjudas" eller "jävla ungdomar", eller "hur har de jävlarna råd med en Mercedes?"
ja, jag kan fortsätta hela dagen ...

Bilister orsakar sex av tio mc-olyckor

De vanligaste orsakerna till mc-olyckor är att en bilist missbedömt avståndet till motorcykeln vid vänstersväng eller att bilisten missat väjningsplikten. Det visar en undersökning från Trygg-Hansa.

Undersökningen visar att 64 procent av motorcykelolyckorna orsakas av bilister. I 30 procent av fallen är mc-förarna direkt vållande till olyckorna. Då handlar det ofta om att man kört på bilar bakifrån.

Enligt Trygg-Hansas statistik var fem av de åtta mc-förare som omkommit i olyckor under 2007 och 2008 födda på 80-talet.

– Många unga förare kör numera väldigt kraftfulla motorcyklar och tyvärr även alldeles för fort, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa, i ett pressmeddelande.

- Vi har till exempel sett att flera dödsolyckor sker i samband med omkörning av en eller flera personbilar i alltför hög hastighet.

Försäkringsbolaget har undersökt 596 motorcykelolyckor mellan 2006 och 2008 där de inblandade motorcyklisterna varit försäkrade i bolaget.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/bilister-orsakar-sex-av-tio-mc-olyckor-1.11090

Stämmer verkligen detta? Majoriteten av alla mc olyckor är väl ändå mc/singelolyckor? Kanske menas med alla olyckor då både bil o mc är inblandade, då köper jag det helt.

Last edited:
Är genomsnittsmotorcyklisten så jävla korkade?

Redan på sida 1 i den här tråden förklarades och citerades texten:
"En undersökning av motorcykelolyckor som drabbat Trygg-Hansas försäkringstagare under 2006, 2007 och 2008 med fler än ett fordon inblandat visar att 64 procent av olyckorna orsakats av bilister"

DET GÄLLER I DOM FALL DÄR MER ÄN ETT FORDON ÄR INBLANDAT!

Majoriteten av motorcykelolyckorna är fortfarande singelolyckor där motorcyklar går av själva i för hög hastighet i en kurva!

Sedan skulle man nog kunna belasta motorcyklarna för en stor andel av olyckorna där mer än ett fordon är inblandat om man tar i beaktande att bilarna som svänger ut framför motorcyklarna tror att motorcykeln närmar sig i 50 på 50 väg, 77 på 70 väg och 110 på 90 väg, alltså som bilar brukar köra.

I själva verket är det nog rätt vanligt att motorcyklar närmar sig i 110 på 50 väg.

Fan va folk är väck! Som han i bilägare bla bla, jag är sugen på att träffa på honom.....
Grejjen är ju den att min tjej som tog bilkörkortet för en tid sen, tyckte att det inte fanns nånting i körkortsutbildningen som behandlade ämnet motorcyklar.
Hur fan ska dom se oss om dom inte är medvetna om oss:confused:

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...