Billister orsakar sex av tio mc-olyckor

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Bilister orsakar sex av tio mc-olyckor

De vanligaste orsakerna till mc-olyckor är att en bilist missbedömt avståndet till motorcykeln vid vänstersväng eller att bilisten missat väjningsplikten. Det visar en undersökning från Trygg-Hansa.

Undersökningen visar att 64 procent av motorcykelolyckorna orsakas av bilister. I 30 procent av fallen är mc-förarna direkt vållande till olyckorna. Då handlar det ofta om att man kört på bilar bakifrån.

Enligt Trygg-Hansas statistik var fem av de åtta mc-förare som omkommit i olyckor under 2007 och 2008 födda på 80-talet.

– Många unga förare kör numera väldigt kraftfulla motorcyklar och tyvärr även alldeles för fort, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa, i ett pressmeddelande.

- Vi har till exempel sett att flera dödsolyckor sker i samband med omkörning av en eller flera personbilar i alltför hög hastighet.

Försäkringsbolaget har undersökt 596 motorcykelolyckor mellan 2006 och 2008 där de inblandade motorcyklisterna varit försäkrade i bolaget.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/bilister-orsakar-sex-av-tio-mc-olyckor-1.11090
 
Jag är inte förvånad, varken över bilisternas oförmåga att bedöma om det är en MC eller moped eller att unga är överrepresenterade i statistiken.

Vilken ung man (för det är en man) köper en Harley parkinson för att puttra i 110 medans njurarna letar sig upp till lungorna? Det är en sporthoj som gäller - gärna 1000cc och gränserna skall tänjas.

Kvinnor i stora SUV:ar skrämmer mig mer än tanken på ett bubbelbad med Belsebub - äldre herrar i korsningar nästan lika mycket.

Kör med insidan där ute!
 
Min farfars teorem: tänk på hur många idioter det finns, och lägg till det faktum att de kör likadant.

Mitt reviserade teorem: utgå från att alla är idioter och att ingen ser dig. De som mot förmodan ser dig försöker köra på dig med flit.
 
Så betyder det här att premierna går ned iom att 60% av olyckorna inte orsakas av oss?
 
Så betyder det här att premierna går ned iom att 60% av olyckorna inte orsakas av oss?


Detta är säkerligen redan inräknat i ekvationen. Tappar du en sprojlans hoj i garaget kan det lätt kosta försbolaget 30lapp att få bort dom 4:a reporna som blev. Folk klotar ju tydligen och tar ut nya skinställ på försäkringen, trots att det inte var en repa på det gamla, ja, då blir det dyrt för alla.

Jo man kan undra om de olyckorna belastar våra eller bilisternas premier.


Det är dyrt att förs sporthojar för att dom är dyra att laga, och enkla att skada.
 
Last edited:
som vanligt så är det vi stackars mc förare som blir lidande, kör me insidan vänner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Detta är säkerligen redan inräknat i ekvationen. Tappar du en sprojlans hoj i garaget kan det lätt kosta försbolaget 30lapp att få bort dom 4:a reporna som blev. Folk klotar ju tydligen och tar ut nya skinställ på försäkringen, trots att det inte var en repa på det gamla, ja, då blir det dyrt för alla.

hoppas verkligen inte folk belastar försäkringarna genom att be om ersättning för tappade hojjar.

Fast o andra sidan så är hopp o verklighet två skilda saker :/
 
Detta är säkerligen redan inräknat i ekvationen. Tappar du en sprojlans hoj i garaget kan det lätt kosta försbolaget 30lapp att få bort dom 4:a reporna som blev. Folk klotar ju tydligen och tar ut nya skinställ på försäkringen, trots att det inte var en repa på det gamla, ja, då blir det dyrt för alla.

Det är dyrt att förs sporthojar för att dom är dyra att laga, och enkla att skada.

Det borde ju bara påverka helförsäkringen och den är ju inte så konstigt om den kostar med tanke på ovanstående. Jag hoppas iallafall att det inte påverkar trafik-/halvförsäkringen då detta kan vara ett billigt alternativ och så betalar man sina egna misstag själv. Helförsäkring är ju bara en ren "drulle"försäkring, så den kan man väl inte klaga så mycket på om den är dyr.
 
Det borde ju bara påverka helförsäkringen och den är ju inte så konstigt om den kostar med tanke på ovanstående. Jag hoppas iallafall att det inte påverkar trafik-/halvförsäkringen då detta kan vara ett billigt alternativ och så betalar man sina egna misstag själv. Helförsäkring är ju bara en ren "drulle"försäkring, så den kan man väl inte klaga så mycket på om den är dyr.

Det har avhandlats i 1000 trådar. Alla kan såklart inte bli överens. Men jag tror inte dom gör vinst, iaf ingen oerhörd vinst, på att förs sporthojar.
Min gräsklippare kostar mig 3500 i halv, påställd året om. Min 745:a kostar mer än så i trafik. BIlligt tycker jag.

Men nej, jag tror du har rätt i att det inte belastar "våra" försäkringar.
Det som det kostar är gissningsvis en uppskattad kostnad för deras utgifter, baserat på förra årets utgifter. Ett bolag måste ju alltid tjäna mer pengar än vad dom gör av med... svårt att hålla sig kvar annars.

hoppas verkligen inte folk belastar försäkringarna genom att be om ersättning för tappade hojjar.

Fast o andra sidan så är hopp o verklighet två skilda saker :/

Klart dom gör..... för dom kan.
 
Last edited:
Det borde ju bara påverka helförsäkringen och den är ju inte så konstigt om den kostar med tanke på ovanstående. Jag hoppas iallafall att det inte påverkar trafik-/halvförsäkringen då detta kan vara ett billigt alternativ och så betalar man sina egna misstag själv. Helförsäkring är ju bara en ren "drulle"försäkring, så den kan man väl inte klaga så mycket på om den är dyr.

Nu gick väl händena lite före hjärnan eller:va
 
Bilister orsakar inte 64% av de s.k. "mc-olyckorna". Det är en aning felciterat ;)

Så här säger Trygg-Hansa i pressmeddelandet: " En undersökning av motorcykelolyckor som drabbat Trygg-Hansas försäkringstagare under 2006, 2007 och 2008 med fler än ett fordon inblandat visar att 64 procent av olyckorna orsakats av bilister. I endast 30 procent av alla olyckor där en motorcykel är involverad är motorcyklisten direkt vållande.

64% gäller alltså inte samtliga olyckor, utan bara de med flera fordon inblandade. Sen har vi singelolyckorna... alltså de som ger oss våra höga försäkringspremier! :rolleyes:

Länk till T-H
 
Last edited:
Trygg Hansas statistik borde väl ändå fallera med tanke på att deras bedömningar på vem som är den vållande till olyckan inte alltid överensstämmer med polisens utredning?!

Den statistiken tog väl inte heller upp singel olyckor på MC som fortfarande är den största olycksorsaken? Om jag förstått det hela rätt så är statistiken vinklad även denna gång, -även om det är skönt att i media få läsa att vi inte är de som orsakar massan av problemen.
 
Mitt reviserade teorem: utgå från att alla är idioter och att ingen ser dig. De som mot förmodan ser dig försöker köra på dig med flit.

Och visst är det så. Bättre att ta det säkra före det osäkra - titta hellre en gång för mycket än en för lite.
 
Bilister orsakar sex av tio mc-olyckor

Vad är detta baserat på?
Försäkringsbolagets bedömning av vem som är vållande, eller polisens bedömning, eller att vårdslöshet inte kunnat bevisas?

De vanligaste orsakerna till mc-olyckor är att en bilist missbedömt avståndet till motorcykeln vid vänstersväng eller att bilisten missat väjningsplikten. Det visar en undersökning från Trygg-Hansa.

Har bilisten missbedömt avståndet, eller missbedömt motorcykelns verkliga hastighet som EJ finns fastställd/dokumenterad?

Undersökningen visar att 64 procent av motorcykelolyckorna orsakas av bilister. I 30 procent av fallen är mc-förarna direkt vållande till olyckorna. Då handlar det ofta om att man kört på bilar bakifrån.

64% är dokumenterat där bilföraren är vållande. Men vilken verklig fakta är denna dokumentation grundad på. En skadeanmälan där bilisten medger att denne har sväng vänster, ELLER en skadeanmälan där motorcykelföraren medger att denne bröt mot gällande hastighetsbestämmelser?
 
Bilister orsakar sex av tio mc-olyckor

Vad är detta baserat på?
Försäkringsbolagets bedömning av vem som är vållande, eller polisens bedömning, eller att vårdslöshet inte kunnat bevisas?

De vanligaste orsakerna till mc-olyckor är att en bilist missbedömt avståndet till motorcykeln vid vänstersväng eller att bilisten missat väjningsplikten. Det visar en undersökning från Trygg-Hansa.

Har bilisten missbedömt avståndet, eller missbedömt motorcykelns verkliga hastighet som EJ finns fastställd/dokumenterad?

Undersökningen visar att 64 procent av motorcykelolyckorna orsakas av bilister. I 30 procent av fallen är mc-förarna direkt vållande till olyckorna. Då handlar det ofta om att man kört på bilar bakifrån.

64% är dokumenterat där bilföraren är vållande. Men vilken verklig fakta är denna dokumentation grundad på. En skadeanmälan där bilisten medger att denne har sväng vänster, ELLER en skadeanmälan där motorcykelföraren medger att denne bröt mot gällande hastighetsbestämmelser?

jaha och vad baserar du dina påståenden på ? var du med å filmade vid alla 594 olyckor? Är du allvetare, eller möjligtvis en en av de där bitchande moralens väktare ? Hur skiljer du mellan sanning och lögn ? Har du någon speciell färdighet världen inte har skådat hittlils ? Shit vad jag e trött på såna kommentarer ...
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top