Billigt HOST

SpeedAbuser skrev:
För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.

Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.

Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?

Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?

Fundera på det du. ;)

Du har feeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel! Andledningen till att alla som kör riktiga räsers inte har separat smörjning är pga vikt och effekt förlust.

Separat är bättre pga att du får smörjning även vid t.ex. motorbroms när du har gasen avslagen.

Eller som på RGV250 där avgasportarna måste ha extra smörjning. Trodde att det va samma sak på 125an.

Så Anders, du har FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL! :D :D :kocko
 
SpeedAbuser

Om smörjningen enbart skulle följa gaspådrag skulle man även få ytterst lite olja vid motorbroms, och en av anledningarna till att den sitter där är ju att alltid se till att den är ok, och på AF1an, förmodligen på RSen också? Så snurrar ju pumpen i takt med varvtalet.. även om den inte precis e helt öppen vid motorbroms osv. så lär trycket bli högre så det kommer mer olja eller hur?
 
Blablabla...jag hööör inte! :tungan

Ni får säga vad ni vill, men jag står fortfarande fast vid att separatsmörjningen är onödig. Om det nu skulle vara så att hojarna inte fick tillräcklig smörjning vid manuell oljeblandning så tror jag nog att fler hojar i 125jr/std skulle nypt/skurit i år, eftersom så gott som alla blandar manuellt.
Jag är ganska säker på att de som tävlade RG i mitten av nittiotalet inte hade någon separatsmörjning inkopplad de heller.
:fakta

Dessutom är det ute att köra 2-takt och hoj överhuvudtaget för den delen, så varför bryr jag mig egentligen?!
:arsele
 
Dessutom är det ute att köra 2-takt och hoj överhuvudtaget för den delen, så varför bryr jag mig egentligen?!
:arsele

För säsongen jah! Hoppas du inte menar för gott :kocko

:yoparty
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top