Billigt HOST

cool_adde skrev:
eller så kör man RACING! och skippar oljetanken heltochhållet! Å blanda direkt i tanken! (fett jobbigt... men är man van moppedist så är det ju ok)

Helt sant.
Blanda i tanken är dessutom bombsäkert när det gäller oljeförsörjningen, och så blir hojen faktiskt lite lättare när man inte har någon oljebehållare med massa olja i. Iofsej ganska obetydligt för gatbruk, men ändå... :rolleyes:
 
cool_adde skrev:
eller så kör man RACING! och skippar oljetanken heltochhållet! Å blanda direkt i tanken! (fett jobbigt... men är man van moppedist så är det ju ok)

Jo det skulle ja kunna gjort, så gjorde man ju en gång i tiden med den trimmade DT:n.. Va nog pinsamt o stå o mäta upp oljan vid macken...

Så ja slipper gärna det :) Plus att man var tvungen att åka hem o hämta väskan med oljan i, fan så jobbigt...
 
Blanda INTE direkt på RG:n. Den måste ha extra kylning för avgasporten som den får genom att olja sprutas in där. Har den inte det finns risken att den skär när man börjar pressa på lite.
 
EBS skrev:
Blanda INTE direkt på RG:n. Den måste ha extra kylning för avgasporten som den får genom att olja sprutas in där. Har den inte det finns risken att den skär när man börjar pressa på lite.
:fakta
 
EBS skrev:
Blanda INTE direkt på RG:n. Den måste ha extra kylning för avgasporten som den får genom att olja sprutas in där. Har den inte det finns risken att den skär när man börjar pressa på lite.

ojoj killen me koll!
 
EBS skrev:
Blanda INTE direkt på RG:n. Den måste ha extra kylning för avgasporten som den får genom att olja sprutas in där. Har den inte det finns risken att den skär när man börjar pressa på lite.

Fick svar från MC-Shopen (Officiella leverantören för Suzuki) och dom sa detta:
"Avgasportarna får smörjning även med oljeinblandning. För normal körning är det naturligtvis bäst om oljepumpen är i funktion."
 
Oljepumpen ger ju en mycket mer exakt dosering vid alla varvtal, medför bättre förbränning och jämnare smörjning. Med oljeblandning får du en procentuellt fetare dosering utan att därför smörjningen blir bättre.
Det blir mer sotavlagringar, avgasportarna kan fastna mm. Dessutom förstörs ju bensinen om cykeln står stilla en tid.
 
Esquina skrev:
Oljepumpen ger ju en mycket mer exakt dosering vid alla varvtal, medför bättre förbränning och jämnare smörjning. Med oljeblandning får du en procentuellt fetare dosering utan att därför smörjningen blir bättre.
Det blir mer sotavlagringar, avgasportarna kan fastna mm. Dessutom förstörs ju bensinen om cykeln står stilla en tid.
För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.

Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.

Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?

Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?

Fundera på det du. ;)
 
SpeedAbuser skrev:
För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.

Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.

Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?

Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?

Fundera på det du. ;)
Åh. Riktigt bra skrivet. Våga vägra lita på oljepumpen :fyllisar
 
SpeedAbuser skrev:
För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.

Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.

Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?

Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?

Fundera på det du. ;)

Hmm, jo du skriver mycket vackert! :yoparty :P

Va fan, nu har jag köpt hem en oljepump för 1 månad sen, har grejjerna så det är bara o sätta dit skiten o hoppas att den fungerar som den ska :)
 
Nejvbie skrev:
2000kr för en sadel är ju inte så farligt :P

Fick betala 700kr för ett nytt stöd!

Fy fan asså... jävla rövarpriser! Kompisens kick gick sönder på crossen och den låg på 700 spänn ny... han gick till lelles med verktyg i fickan o gick upp o skruvade av kicken o gick glad i hatten därifrån.
 
cRoC skrev:
Hur mkt olja som kommer styrs väl inte med gashandtaget på RGn?! Varvtalet?

Jadu, ingen aning, men dom på Suzuki shopen där verkar ha koll, men man blir ju bara förvirrad när alla säger olika här :gnissla
 
SpeedAbuser skrev:
För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.

Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.

Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?

Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?

Fundera på det du. ;)

oljetillförlseln regleras både av varv och gas, prova med en genomskinlig slang och sen kopplar du bort oljepumps kabeln och gasar så ska du se att den pumpar i takt med varvet :7peta :)
 
Hammet skrev:
oljetillförlseln regleras både av varv och gas, prova med en genomskinlig slang och sen kopplar du bort oljepumps kabeln och gasar så ska du se att den pumpar i takt med varvet :7peta :)

Hur kan du se hur fort det flyter??? för du tar väl inte av slangen från fuggen. :va Då måste du ha skit eller luft i slangen för att se det rör på sig.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

Back
Top