billigaste elleverantör

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Har kollat på Pricerunner, men det verkar vara en jävlar djungel när det gäller prissättning (åravgifter, kWh priser och andra dolda avgifter som tillkommer).

Är det någon som har orkat kolla upp vem som är billigast, när man räknat med allt som allt?

Har idag Telge Energi, men trots hyfsat kWh pris tillkommer andra avgifter som drar upp slutpriset. Några tips/rekommendationer eller företag att undervika? Fast eller rörlig, osv

Bor i södra stockholm, årsförbrukning 1500 kWh

fart freak skrev:
Har kollat på Pricerunner, men det verkar vara en jävlar djungel när det gäller prissättning (åravgifter, kWh priser och andra dolda avgifter som tillkommer).

Är det någon som har orkat kolla upp vem som är billigast, när man räknat med allt som allt?

Har idag Telge Energi, men trots hyfsat kWh pris tillkommer andra avgifter som drar upp slutpriset. Några tips/rekommendationer eller företag att undervika? Fast eller rörlig, osv

Bor i södra stockholm, årsförbrukning 1500 kWh

Jämtkraft AB, just nu näst billigast i landet, dessutom har vi bevisat Sveriges bästa kundservice, sen att jag råkar jobba där får du se som ren bonus.

www.jamtkraft.se

hmmm detta med el är nå jag inte fattar...jag bor på 30kvm och har en elräckning på närmare 1000:- varje gång...hur F-N går det till :va jag har en energi snål lampa på 24 timmar om dygnet men annars så har jag inte något som kans tå och dra el....nån med bra svar :confused: :4skrika

Kakan skrev:
hmmm detta med el är nå jag inte fattar...jag bor på 30kvm och har en elräckning på närmare 1000:- varje gång...hur F-N går det till :va jag har en energi snål lampa på 24 timmar om dygnet men annars så har jag inte något som kans tå och dra el....nån med bra svar :confused: :4skrika

Ja det lät horribelt, men hur värms lägenheten upp? Eller eller fjärrvärme? Ingår varmvatten i hyran eller finns särskild vv-beredare?

Sen har vissa bolag horribla fasta avgifter för ett vanligt lägenhetsabonnemang, kan väl förklara en del med knappast allt.

Raskus skrev:
Ja det lät horribelt, men hur värms lägenheten upp? Eller eller fjärrvärme? Ingår varmvatten i hyran eller finns särskild vv-beredare?

Sen har vissa bolag horribla fasta avgifter för ett vanligt lägenhetsabonnemang, kan väl förklara en del med knappast allt.

hmmmm ja jisses de där är nå jag har glömt å kollat..men jag har för mej att vattnet ingår...tror dom får komma å göra en mätning på min lägenhet...

förut kunna jag ju förstå när datorn alltid stod på men de har jag sluta med. och jag har sluta med att ha takfläkten på 24 timmar om dygnet på sommaren...dessa två vet jag drar mycke men men tror elbolaget får komma och kolla på detta...nog för de fasta ligger högt men inte fullt så högt.

Kakan skrev:
hmmmm ja jisses de där är nå jag har glömt å kollat...

Pratar vi kvartalsvisa fakturor?
Hur värms lägenheten upp?
Vad hade du för förbrukning under förra året. Det vanligaste är trots allt att årets fakturor baseras på din beräknade förbrukning och då med FÖRRA ÅRETS förbrukning som grund...

....Så om du förbrukade mycket förra året kommer elbolaget ta motsvarande kostnad av dig i år. Sedan görs mig veterligen en årsavräkning för att se om du förbrukade mer eller mindre än beräknat och om du då sänkt din förbrukning kommer du få pengar tillbaka.

korvgubbe skrev:
Pratar vi kvartalsvisa fakturor?
Hur värms lägenheten upp?
Vad hade du för förbrukning under förra året. Det vanligaste är trots allt att årets fakturor baseras på din beräknade förbrukning och då med FÖRRA ÅRETS förbrukning som grund...

....Så om du förbrukade mycket förra året kommer elbolaget ta motsvarande kostnad av dig i år. Sedan görs mig veterligen en årsavräkning för att se om du förbrukade mer eller mindre än beräknat och om du då sänkt din förbrukning kommer du få pengar tillbaka.

Japp jag får kvartals fakturor, hur lägenheten värms upp tja med el :hihi vet att jag har Fortum och dom blir bara dyrarae för var år och jag brukar mindre el...än vad jag gjorde föra året...kan nån "sno" el av mej?? eller ??

en på jobbet gjorde för ett tag sen en exel fil med alla priser fasta avgifter skater och moms på skaten osv från alla störe elbolag... sen var det bara att stoppa in hur mycket man förbrukade, det vissade sig att man inte tjänade så mycket som man vill få folk att tro inte mer än 20 kr månaden (enligt honom) mellan dyraste och biligaste.

Kakan skrev:
Japp jag får kvartals fakturor, hur lägenheten värms upp tja med el :hihi vet att jag har Fortum och dom blir bara dyrarae för var år och jag brukar mindre el...än vad jag gjorde föra året...kan nån "sno" el av mej?? eller ??

.....Om du har direktverkande el så är det inte underligt om du har räkningar kring tusenlappen.

...Det spelar ingen roll att du förbrukar mindre än förra året. Det är förra årets förbrukning som ligger till grund för årets beräknade förbrukning och således avgör vad du ska betala.

....Om du minskat din förbrukning får du igen pengarna då de gör en årsavräkning ..

Johan_finsp skrev:
det vissade sig att man inte tjänade så mycket som man vill få folk att tro inte mer än 20 kr månaden (enligt honom) mellan dyraste och biligaste.

Om man bor i lägenhet med vattenburen centralvärme så betalar man ju inget för uppvärmning. OM man dessutom har en central varmvattenberedare så slipper man ju även den posten. Då återstår bara hushållselen och den brukar ju bara hamna kring nån hundring i månaden och då är det klart att skillnaderna blir små mellan företagen.

Säg att det skiljer 10% så skiljer det 30kronor mellan bolagen om man har en räkning på ca 300kr...

OM du däremot har ett eluppvärmt hus med en räkning på ca 2500kr så blir ju skillnaden 250kr per gång och då hamnar vi ju närmare en tusenlapp per år.

korvgubbe skrev:
.....Om du har direktverkande el så är det inte underligt om du har räkningar kring tusenlappen.

...Det spelar ingen roll att du förbrukar mindre än förra året. Det är förra årets förbrukning som ligger till grund för årets beräknade förbrukning och således avgör vad du ska betala.

....Om du minskat din förbrukning får du igen pengarna då de gör en årsavräkning ..

jag vet inte hur dom värmer upp allt jag vet är att vatten ingår och att min kvartals summa har gått upp trotts min minskade elkonsumtion...jag själv anser att jag borde ligga på mindre men men, jag kollade i dag innan jag åkte till jobbet och fattade jag inte fel så ligger min fasta kostnad på 400-500 kr... :3freak :4skrika Dax å bytta från fortum anser jag :rolleyes:
Jo nog får jag igen pengar varje år all *S* men de börjar bli löjligt anser jag...måste finnas biligare och bättre sätt.

Kakan skrev:
.. bättre sätt.

En bra början kan vara att ta reda på hur du bor, var du bor och vad som ingår där du bor.
:tummenupp :rolleyes: :hihi

....men som du skrev tidigare:
"Jag har slutat ha dotorn och takfläkten igång"
....det tyder ju på att du haft dem igång förut och således är ju det en av orsakerna till att de fortfarande beräknar kostnaden på en högre förbrukning. Elbolagen kan ju inte sitta och sia i vilka som plötsligt bestämmer sig för att stänga av alla elektriska maskiner som varit igång dygnet runt alla andra år...

korvgubbe skrev:
En bra början kan vara att ta reda på hur du bor, var du bor och vad som ingår där du bor.
:tummenupp :rolleyes: :hihi

....men som du skrev tidigare:
"Jag har slutat ha dotorn och takfläkten igång"
....det tyder ju på att du haft dem igång förut och således är ju det en av orsakerna till att de fortfarande beräknar kostnaden på en högre förbrukning. Elbolagen kan ju inte sitta och sia i vilka som plötsligt bestämmer sig för att stänga av alla elektriska maskiner som varit igång dygnet runt alla andra år...

:tungan nu var det 2 år sen jag slutade ha datorn på dygnet runt eller fläkten när de är sommar....så varför den är så hög vet jag inte, men så som jag fattar de så ingår vatten i hyran men jag börjar undra de står nada om värmen...kan de vara orsaken kanske :näsblod jaha nu blir de till å ringa hyres värden och kolla allt detta för nu ska här bättras på så priset går ner :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT