lasse kongo
Ny medlem
lätt fetare än japanarna lite synd att välta med bara 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
sleepy_K4 skrev:2634157jag prov satt på en 999s en gång och sitt känslan går inte att jämnföra med r1 eller gsx-r jag älskar gixxer men 999s där satt man klistrad den är jue super liten men den kändes väldigt hård och stel den fick min 600 gsxr att värka stor och klumpig .. så då bör väl 1098s är väl nåt liknande som 999s eller ?
DR-Zätare skrev:2634216Att delarna i motorn är bättre matchade med varandra, balanserade och lagerspel med mera är mycket mer exakt injusterat än vad de är på en vanlig serietillverkad R1. Jag vet inte om detta gäller för chassit också men eftersom den redan har Öhlinsgaffel så är det nog inte lika nödvändigt på chassit eftersom det inte är så mycket rörliga delar där, eventuellt kanske ramen kollas nogrannare och balanseras.
Jag kommer inte ihåg vart jag läste att det var mer exakta toleranser på SP men det var i en recension av hojen. SP är ju gjord för att användas som bas för racehojar vilket skulle förklara den möda som exaktare toleranser innebär och knappast skulle löna sig i någon större utsträckning på en gathoj.
amullo skrev:Finns ganska bra med effekt och vikt att hitta på de grejerna om man har tid och utrustning för att fixa allt..
*Superlight* skrev:2634782Vad ska man annars göra under vintern...![]()
amullo skrev:2634313Det är ju intressant. Det finns ju som bekant en del att hämta genom att undersöka varje del individuellt och välja ut dem som bäst överenstämmer med specifikationen..
Detta är ju inte direkt okänt. Ford gjorde så på sina Grupp-N kit till Cosworth motorerna bland annat.
Vägde individuellt kolvar för att hitta de som vägde minst och som bäst stämde med varandra i vikt = bättre balans och mer varvtolerant...........
Finns ganska bra med effekt och vikt att hitta på de grejerna om man har tid och utrustning för att fixa allt..
amullo skrev:2634313Finns ganska bra med effekt och vikt att hitta på de grejerna om man har tid och utrustning för att fixa allt..
Vi lär aldrig få veta vad han menar då han sällan lyckas förklara det men din gissning är nog inte helt felsamuel w skrev:2634208Jag tror han menar stackars små japaner, de kostar inte så mycket![]()
DR-Zätare skrev:2634919Det var ett reportage i en engelsk tidning för några år sedan där man visade resultatet av olika sorters trimning och "blueprinting" som det heter på engelska när man justerar toleranser och spel i en motor var en av metoderna. Det gav lite extra effekt på toppen men framförallt så blev effektkurvan mycket jämnare och motorn varvade betydligt friare än tidigare. Det blev en trevligare motor helt enkelt.
DR-Zätare skrev:2634919Det var ett reportage i en engelsk tidning för några år sedan där man visade resultatet av olika sorters trimning och "blueprinting" som det heter på engelska när man justerar toleranser och spel i en motor var en av metoderna. Det gav lite extra effekt på toppen men framförallt så blev effektkurvan mycket jämnare och motorn varvade betydligt friare än tidigare. Det blev en trevligare motor helt enkelt.
amullo skrev:2634109Ehh? 185hk?? 1098 ger orginal (enl. fabrik) 160 hk..
160 hk + 8% = 172,8 hk
Jösse skrev:2635784Ok fick för mig att någon hade skrivit 172 pappershästar precis som Yamaha.
Inte illa ändå![]()
amullo skrev:2635794... Det KOMMER däremot visas Desmosedici RR ...
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |