Billigare försäkring för tjejer?

gasglad

Bannad
Gick med
13 May 2003
Hoj
R1:a-06 Öhlins
Stämmer det att en tjej har billigare försäkring än en kille på samma hoj? Det är ju helt sjukt i så fall. Skulle försäkringsbolaget få göra tvärtom utan att bli anmälda till jämstäldhetsombudsblablabla, vad det nu heter...

Tjejer kör som kärringar och kraschar inte lika ofta som killar, det är därför.
Det blev faktiskt lite gnäll i tidningarna i sommras när nån kom på att bilförsäkringen faktiskt var lite dyrare för tjejer än för killar i nån viss åldersgrupp i vissa fall.

gasglad skrev:
Stämmer det att en tjej har billigare försäkring än en kille på samma hoj? Det är ju helt sjukt i så fall. Skulle försäkringsbolaget få göra tvärtom utan att bli anmälda till jämstäldhetsombudsblablabla, vad det nu heter...

Kika in hos en frisör, de flesta tar mer för tjejer/kvinnor.

Det är ungeför samma sak:
Tjejer har normalt längre hår/högre krav/watever och tar då mer tid och kostar därför genomsnittligt mer.

Killar krachar mer (i genomsnitt).

Micke_Lindstrom skrev:
Tjejer kör som kärringar och kraschar inte lika ofta som killar, det är därför.
Det blev faktiskt lite gnäll i tidningarna i sommras när nån kom på att bilförsäkringen faktiskt var lite dyrare för tjejer än för killar i nån viss åldersgrupp i vissa fall.
Jag vat att dom inte kvaddar lika många hojar, men tycker ändå att det är fel. Alla borde ha samma premie oavsett kön och ålder. Det är konstigt att försäkringsbolagen får lov att diskriminera och dra ett visst kön, eller en viss åldersgrupp över en kam. Att man kan få lov att göra så i ett land som Sverige som ska vara så extremt jämställt...

Dez skrev:
Kika in hos en frisör, de flesta tar mer för tjejer/kvinnor.

Det är ungeför samma sak:
Tjejer har normalt längre hår/högre krav/watever och tar då mer tid och kostar därför genomsnittligt mer.

Killar krachar mer (i genomsnitt).
Ja det är sant, men om en kille kom in till frisören med lika långt hår och ville ha samma frisyr som tjejen så skulle ju inte han få ett lägre pris bara för att han är en kille. Eller hur?

gasglad skrev:
Jag vat att dom inte kvaddar lika många hojar, men tycker ändå att det är fel. Alla borde ha samma premie oavsett kön och ålder. Det är konstigt att försäkringsbolagen får lov att diskriminera och dra ett visst kön, eller en viss åldersgrupp över en kam. Att man kan få lov att göra så i ett land som Sverige som ska vara så extremt jämställt...

Då tycker du att alla ska betala samma premie oavsett hoj/ålder/bostadsort/kön/år med körkort alltså? Iofs en trevlig tanke men icke så väl fungerande tyvärr.
Böla över ngt som verkligen är orättvist.

Goodstuff skrev:
Då tycker du att alla ska betala samma premie oavsett hoj/ålder/bostadsort/kön/år med körkort alltså? Iofs en trevlig tanke men icke så väl fungerande tyvärr.
Böla över ngt som verkligen är orättvist.
Jag har inte råd att äga en klass7 hoj p.ga av att försäkringsbolagen har svinhöga premier. Jag är 24 år, har kört i tre säsonger, ca 750 mil/säsong, aldrig utnyttjat försäkringen. Men skulle ändå få betala fruktansvärt mycket pengar för att försäkra hojen bara för att jag är en kille. Det är ORÄTTVIST!!!!!!

gasglad skrev:
Jag har inte råd att äga en klass7 hoj p.ga av att försäkringsbolagen har svinhöga premier. Jag är 24 år, har kört i tre säsonger, ca 750 mil/säsong, aldrig utnyttjat försäkringen. Men skulle ändå få betala fruktansvärt mycket pengar för att försäkra hojen bara för att jag är en kille. Det är ORÄTTVIST!!!!!!

Jag har inte heller råd att äga en klass 7 hoj trots att jag är 36år, har kört mc i snart 14 år och aldrig gått omkull. Till råga på allt är jag dessutom tjej men det är ingen fördel eftersom det endast är ett fåtal bolag som har tjejförsäkring. Sällan/aldrig tar bolagen heller ingen hänsyn till att jag kör 14 år skadefritt. Där kan du snacka om orättvisa.

Exakt det är fler orättvisor rent allmänt i försäkingssystemet.
Såg ju senast i går en nybliven A-kortssnubbe med ett par år gammal gsxr1000 som betalade 50% mindre än mig, han bodde i stad tom, det är bara ett jävla lotteri helt enkelt.
De sitter o låssas att de har fina listor att slå i, men varför stiger bara premierna för en år efter år fast man aldrig tagit ut ett jävla öre på någon försäkring?

gasglad skrev:

Det är definitivt inte tjejerna/tjejförsäkringarnas fel att klass-7 hojarna är så extremt dyra i försäkring. Se dig omkring bland dina klass-7 åkande manliga kompisar istället. Där har du "bovarna" i dramat.
Ledsen men du skäller under helt fel träd i det här fallet.

Det fick väl inte finnas kvar om jag inte minns rätt. Har för mig att det meddelades för 2veckor sedan. Skulle vara diskriminering av oss män.

///M

Har för mig att det diskuterades på TV...nån EUregel om könsdiskriminering...

//M

Tjejer kör med mer hjärna, så är det. I största allmänhet alltså, det finns ju givetvis undantag.

gasglad skrev:

Och jag har kört bil i 12 år, varit skadefri i 10 och har inte råd att köpa en Porche. Det är ORÄTTVIST!

Chrille skrev:
Och jag har kört bil i 12 år, varit skadefri i 10 och har inte råd att köpa en Porche. Det är ORÄTTVIST!
Men det beror väl inte på försäkringen? Porsche som entusiastbil går väl under Bilsport & Mc's entusiastförsäkring, som är typ gratis.

Markus skrev:
Men det beror väl inte på försäkringen? Porsche som entusiastbil går väl under Bilsport & Mc's entusiastförsäkring, som är typ gratis.

Vad är skillnaden egentligen. Sportbilar är dyra att äga, sporthojar är dyra att äga. Jag tycker ORÄTTVIST platsar i sandlådan, men inte i trafiken.

Viper i Sthlm kostar nästa 30000:- att försäkra enligt Mera Motor igår.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien