Billigare att försäkra 25kw reggade hojar?

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Tjena!

Är det billigare att försäkra 25kw hojar, eller verkar det bara så när man kollar på nätet?

Vet att många bolag räknar med den ursprungliga effekten när man väl tecknar försäkringen. Gör alla bolag det?

Vore ju rätt gött att som 21år äga en Cbr600rr och betala 6k hel/hel :rolleyes:

Tror vissa försäkringsbolag fortfarande försäkrar på 25kw men inte alla. Dock om du har otur och klotar. så kan du få problem om dom kollar upp hojen.

det är samma försäkrning dom kör på grund kw.. och ramlar du kollar dom inte upp hojen så de spelar ingen roll.

tror folksam går på 25kw.. annars vet ja då fan inte hur jag lyckades få 3200 för halv som 19 åring

Eftersom du kommer att få lika många diversifierade svar som det finns frigolithjon (TM) på den här sajten, förefaller det sig nog ganska vettigt att ringa respektive försäkringsbolag och fråga.

Enligt min vetskap är det dock ursprungseffekt som gäller i de flesta fall.

jag är 21 år o när jag hade min KTM 640 "strypt" så fick jag billigare premie men mina två sporthojar som jag haft och har där har dom struntat totalt i om dom varit strypta eller inte. Motarden var försäkrad hos bilsport och MC. och hondorna hos IF märkesförsäkring.
jag betalar 29000 om året för min 600 rr o 50 000 i självrisk

tror folksam går på 25kw.. annars vet ja då fan inte hur jag lyckades få 3200 för halv som 19 åring

Jag ringde igår och kollade vad en försäkring på en R6 årsmodell 00 skulle kosta hos folksam (25 kw reggad) på en 18 åring. Killen sa ~7k hel/hel eller ~3.5k under sommarsäsongen och 260 kr för hela vintern...

Ringde sedan idag igen för att kontrollera och kommer till en dam i luren som stönar och pustar för att leta sig igenom hur man ens försäkrar motorcykeln. Muttrar om "är den på 25 kw alltså?" jag svarar ja. Stund senare säger hon "ursprungseffekten är på 85 kw och försäkras därefter" och gav mig priset 26k hel/hel :tuttar

Alltså verkar vissa på folksam försäkra på 25 kw medan andra på urprungseffekten. :gnissla

Bilsport & MC är väl dom enda som reggar på 25kw. Detta förutsätter då att du är i åldern för mellanklass.
Faller också på att dom tar inga sporthojar.

Finns sen en del som fått sina hojar reggade som 25kw i andra bolag där även föraren varit i åldern tung. Detta är med största sannolikhet gjort av ren okunskap.

:va
Helförsäkring med en självrisk som motsvarar hojjens värde!
Du har väll inte denna på riktigt?

jupp har inte så mkt annat o välja på, tar jag halv så gäller inte hondasmärkesförsäkring och då har jag en bra mkt högre årspremie!

Man får ge fan i o ramla, det är inte lätt att växa upp i sverige när man räknas som ung och dum! :rolleyes:

jupp har inte så mkt annat o välja på, tar jag halv så gäller inte hondasmärkesförsäkring och då har jag en bra mkt högre årspremie!

Man får ge fan i o ramla, det är inte lätt att växa upp i sverige när man räknas som ung och dum! :rolleyes:

Men i princip har du ju nu bara trafikförsäkring!!
Vad kostar en sådan, den KAN inte kosta 29'!?!?!?!

Eloge i alla fall att du äger din hoj!!

Ringde och frågade bilsport och mc angående mellanklass försäkringen dom har. För mig med SMC-rabatt skulle det kosta 5129 kr. Det spelade ingen roll vilken hoj det var, men dom försäkrade inte någon strypt värsting sporthoj. Dock glömde jag att fråga om det var helförsäkring så jag måste ringa och fråga dom igen nån gång :D

Nu är det ju faktiskt så att körteln i hjärnan som står för säkerhetstänket inte mognar på en man förrän man uppnått 35-40års ålder.:D

Jag ringde runt på min hoj 00:as cbr 929 rr.. den är regad 25 kw.. dom skrattade bara och sa vi går på urprungeffect.. Tror du ska ha tur om du hittar nån som försäkrar på 25 kw. kanske nån ny på bolaget som råkar göra fel.. för jag vet en del som lyckats få sina hojar försäkrade på 25 kw..
Skulle jag själv sitta på ett försäkrings bolag så skulle jag aldrig tro på det heller.. att strypa nått som har över 100 kw till 25 kw.. tror inte hojen skulle vara så körbar då..

min erfarenhet av de här är att om du är under 21 alt under 20(och har haft A-beg under 2år) så får försäkra som 25kw på en del bolag, därav t.ex. folksam. medans om dem ser att du har behörighet för tunghoj utan beg. så kommer dem nog bara skratta åt dig.

(ringde själv och skulle täckna som strypt på ett bolag där en polare fått försäkra sin 25kw och ville täckna min på 37kw(regbevis) men det blev blankt nej. Tjejen på försäkringsbolaget blev nästan hotfull och arg när jag försökte argumentera om att vad är skillnaden på att få försäkra 25 men inte 37kw, då hon vägrade tro och frågade flera ggr om den var strypt till 37. Sen sa hon att "de kan ju inte vi veta om den fortfarande är strypt" varmed jag sa att men de står ju i regbeviset ser du la. Sen orkade jag inte med personen längre utan ringde till ett annat bolag)

Ringde och frågade bilsport och mc angående mellanklass försäkringen dom har. För mig med SMC-rabatt skulle det kosta 5129 kr. Det spelade ingen roll vilken hoj det var, men dom försäkrade inte någon strypt värsting sporthoj. Dock glömde jag att fråga om det var helförsäkring så jag måste ringa och fråga dom igen nån gång :D

När ja ringde dem förra året då ja hade mellan hoj så skicka de en lista till mig med vilka hojar de 25kw försäkrade. Kan säga att det var långt ifrån sportiga hojar på den listan :tungan

tack!
jo men jag har ju inte lika hög självrisk på brand o liknande, det är bara på vagnskada den ligger på 50 000 :)

Nu är min fråga till dig varför du har en helförsäkring alls, självrisken är lika hög som inköp av en likvärdig cykel ( http://www.blocket.se/stockholm/Honda_CBR_600RR_23213576.htm?ca=23_11&w=3 ) och allt annat som personskador och kläder går på trafikförsäkringen så ser jag ingen anledning att pynta något mer utöver halvförsäkring.

Om du skulle klota så är nog kostnaden o reparera lägre än självrisken och om inte så kan jag tänka mig att samtalet med FB skulle gå ungefär som detta.

FB - Vi värderar din hoj till 49000 kr
TS - Ok
FB - Ja då blir du skyldig oss 1000 kr inbetalningskortet kommer och vi behåller cykeln!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park