Billiga Xenon-kits

Jag skulle aldrig köpa en HID sats från Kina på postorder till min hoj, av flera skäl. Googla lite & du får svar, däremot stoppar jag med nöje i premium Xenon lampor av typ Philips alt. Osram.
Men det är jag det.

Mitt kitt är köpt på Lelles och är från Xenonkungen.
Kört 100 mil och det har suttit på sedan Lelledagarna i November 2011.
 
Har 2st xenon kit med slimboxar över om någon är intresserad.. Dom har gått 300 mil i bil. H7 är sockeln.
4300k. Boxarna är jävligt små och kittet är snyggt.

pris: 500 kr. pm vid intresse.
 
Vart kan man köpa vettig ballast då, lampan lyser ju så ett kit orkar jag inte köpa.
Är det samma standard på alla kontakter?

Nuvarande ballast står som följer :

Xenonkungen
Canbus Ballast 9-16v
fpc12v55w

Syns lite dåligt i trafiken nu med parkeringsljuset...
 
Mitt kitt är köpt på Lelles och är från Xenonkungen.
Kört 100 mil och det har suttit på sedan Lelledagarna i November 2011.

Enligt reklamen ska en premium lampa lysa starkare & mattas långsammare än en budgetlampa. Att lampan mattas kan du testa på en bil där du monterar en ny lampa & jämför med den några år gamla. Vidare kan du uppgradera med att montera en ny premium lampa & jämföra med en ny budget lampa. Prova själv. Jag blev förvånad över skillnaden.
 
Enligt reklamen ska en premium lampa lysa starkare & mattas långsammare än en budgetlampa. Att lampan mattas kan du testa på en bil där du monterar en ny lampa & jämför med den några år gamla. Vidare kan du uppgradera med att montera en ny premium lampa & jämföra med en ny budget lampa. Prova själv. Jag blev förvånad över skillnaden.

Grymt men jag söker ballast :)
 
Jag vet att det skiljer mer, är vad folk har tycks (vilja) tro. Just ljusstyrka & livslängd är de parametrar som får mig att betala mer. För att upptäcka skillnaden måste du jämföra med en premium lampa, om man som de flesta i denna tråd troligen gör, använder original halogen lampan som referens; ja då blir alla xenon lampor fantastiska. Att enstaka lampor brinner i flera år gör inte att snittiden för alla imponerar på mig
Men om folk vill köpa skit så varsågod, inte Mig emot.
Jag håller med om kvaliteten på xenon-kitten ofta är undermålig. Företaget jag jobbar på har sålt xenon-kit som av många anses vara bra (om man läser på nätet), men när man säljer grejorna så ser man hur stor felprocenten verkligen är. Väldigt ofta är det drivdonen som går sönder redan efter ett par veckor, men lampor som går sönder snabbt är också relativt vanligt. Det är med andra ord STOR skillnad i kvalitet mot originalprodukter (Osram, Philips, GE osv) där lamporna ofta håller 10-15.000 mil och drivdonen ytterst sällan går sönder över huvud taget.

Ett annat problem som flertalet kunder har påtalat är lång upptändningstid. Upptändningstiden för 35W-kitten verkar vara dubbelt så lång jämfört med originalkomponenter. För ett 50W xenonkit som vi hade som demo så var upptändningstiden ännu sämre, cirka 10 sek till full ljusstyrka, jämfört med original Osram 35W cirka 3 sek.

De verkar som sagt finnas mycket billig skit på marknaden och jag vet inte vart man ska vända sig om man vill köpa kvalitet. Jag vet inte ens om det är möjligt att få tag på, eftersom OE-tillverkarna inte verkar vilja förknippas med den marknaden.
 
Last edited:
Så har ni några tips på billiga och bra bixenon-kit idag? Länkarna i tråden är ju ganska gamla och inaktuella antar jag?

Detta köpte jag till tjejens R6:a (6000k lite blått sken)
http://www.ebay.com/itm/110793823133

tyvärr så var BÅDA ballasterna kassa, men dom skickade nya direkt, fick betala lite extra för frakten.

grymt ljus, kanske bländar aningen på halvljus, 4300k / 5000k kanske hade räckt.
 
Detta köpte jag till tjejens R6:a (6000k lite blått sken)
http://www.ebay.com/itm/110793823133

tyvärr så var BÅDA ballasterna kassa, men dom skickade nya direkt, fick betala lite extra för frakten.

grymt ljus, kanske bländar aningen på halvljus, 4300k / 5000k kanske hade räckt.

Ett kit med lägre ljustemperatur brukar ge mer ljus faktiskt. Dom kit som jag kollat på där det funnits med olika ljustemperatur så har det varit högre ljusutbyte ur kiten med 4300k än dom med 6000k.

Men det är klart att det finns en risk att det blir lite bländande med xenon. Du stoppar ju in lampor som ger 3 ggr mer ljus än vad dom är avsedda för och blir dom sedan lite högt riktade så blir dom ju naturligt rätt mycket mer bländande.
 
Det är alltid så att ju högra färgtemp ger mindre ljus (lumen)!
Så en 4300K lampa har mer lumen (ljus) än en 6000K lampa.
Men det är ju ganska ljust på sommaren så jag kör med 8000K...!:yoparty
 
Bumpar tråden, känns som jag kan få lite hjälp här. Sitter en ensam H4 (60/55W) på min hoj som det är nu, men jag vill ha dubbla projektorlysen där båda lamporna ska lysa när helljuset är på (gör alla detta? Korkad fråga från en nybörjare). Tänkte att jag kan ju köra på Xenon direkt, framför allt om det är så att det genererar mindre värme. Tråden är ju rätt gammal, hur står sig Kina-kiten idag? Hittade på ebay:

http://www.ebay.com/itm/2x-2-5-Moto...Parts_Accessories&hash=item257de4e7c5&vxp=mtr

Ser ju klart intressant ut till det priset. Vad tror SH?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top