Billiga Xenon-kits

Plug and play?
Det är ju standarder som är likadana varesig det är till hoj eller bil.

Med plug and play - menar jag att satsen kommer med
2 lampor som passar just din hoj & har t.ex. H7 & H9 fattning. Bara att trycka dit utan att behöva klyva lampfästen eller kapa & dra om kablar. Sedan skadar det inte med en/två ultra slim digital ballaster
Enklare helt enkelt - Plug and play
 
Med plug and play - menar jag att satsen kommer med
2 lampor som passar just din hoj & har t.ex. H7 & H9 fattning. Bara att trycka dit utan att behöva klyva lampfästen eller kapa & dra om kablar. Sedan skadar det inte med en/två ultra slim digital ballaster
Enklare helt enkelt - Plug and play

Går att få precis lika "plug and play" från i stort sett vilken återförsäljare som helst om man nu vill ha en H7 o H9 eller så i samma sats istället för o köpa två satser. Likaså slimballaster kan man få om man så vill.

Betalar ogärna mer för att nån har skrivit på en hemsida att det är plug and play för en viss modell när det är en helt vanlig fordonsstandard.

Som att säga att man säljer glödlampor med plug and play för just markslöjds armaturer, fast det är vanliga E14 socklar. :D
 
Går att få precis lika "plug and play" från i stort sett vilken återförsäljare som helst om man nu vill ha en H7 o H9 eller så i samma sats istället för o köpa två satser. Likaså slimballaster kan man få om man så vill.

Betalar ogärna mer för att nån har skrivit på en hemsida att det är plug and play för en viss modell när det är en helt vanlig fordonsstandard.

Som att säga att man säljer glödlampor med plug and play för just markslöjds armaturer, fast det är vanliga E14 socklar. :D

Du har uppenbarligen inte koll på hur knepigt det är att installera en HID halvljus lampa på en nyare Suzuki sporthoj.
Sedan stämmer det inte att man kan splitta en bil sats till olika lamp socklar, om man som Du ska köpa billigt; utan de kommer packade & klara sorterade efter lampsockel t.ex. H7 alt H4 (bi-xenon) osv.
Men för Mig får du köpa vad du vill, så länge du känner dig nöjd.
Kan Jag även glädja dig på kuppen, så bjuder Jag på det.:krama
 
Du har uppenbarligen inte koll på hur knepigt det är att installera en HID halvljus lampa på en nyare Suzuki sporthoj.
Sedan stämmer det inte att man kan splitta en bil sats till olika lamp socklar, om man som Du ska köpa billigt; utan de kommer packade & klara sorterade efter lampsockel t.ex. H7 alt H4 (bi-xenon) osv.
Men för Mig får du köpa vad du vill, så länge du känner dig nöjd.
Kan Jag även glädja dig på kuppen, så bjuder Jag på det.:krama

De ställen jag kikat på så har man kunnat splitta o blanda mellan socklar utan problem.
 
Du har uppenbarligen inte koll på hur knepigt det är att installera en HID halvljus lampa på en nyare Suzuki sporthoj.
Sedan stämmer det inte att man kan splitta en bil sats till olika lamp socklar, om man som Du ska köpa billigt; utan de kommer packade & klara sorterade efter lampsockel t.ex. H7 alt H4 (bi-xenon) osv.

En tidigare nämnd firma splittade glatt satser när jag konverterade GSXF:en (H1 & H3). 30W H1 halvljus 70W H3 helljus 4300K båda - det är kallt nog att åka i mörker utan ta det isblåa ljuset (högre Kelvin).

plug'n'play är det väl förutom på en punkt: Du behöver kanske en lamphållare för att kunna klämma fast hidlampan. Den ingår sällan (aldrig vad jag sett). Suzukin fick jag gissa mig till lite genom att titta på originallamphållaren och vad för bilder som ramlade ut på internetsajtsökning. Blackbirden har H7-hållare av plast.
http://www.xenonkungen.com/se/grp/lamphallare.php
 
Plug & Play? Mina billiga kinalampor var "plug & play". De är 6 år gamla och lyser än. Kör med min hoj på skramligare vägar än du kan ana.

Skitlampor? Inte mina iaf. 400 kostade dom inkl expressfrakt till dörren.

Om man nu ska installera Xenon (HID) lampor varför inte då satsa på kvalitet & plug and play satser, speciellt anpassade för just din hoj, med färdiga adapter, slim ballaster, lampor som håller utlovad tid & levererar utlovat ljus.
Med tanke på hur mycket du måste riva hojen (Suzuki) så skulle inte Jag sätta in en lågprislampa.
Det är skillnad på lågprislampor & premium något Jag själv testat i bilen med en av varje monterade samtidigt. ljusstyrkan på 2 lampor med exakt samma uppgivna ljusstyrka & färg ton uppvisade stor skillnad t.o.m. i dagsljus. Livslängden på lågprislampan var ca 50% av premium; & nu snackar vi bil, på en hoj utsätts lampan för ännu mer påfrestningar.
Så Jag skulle köpa en modellanpassad HID sats & sätta in ett par lampor av högre kvalitet, Jag lovar att det kommer att betala sig i längden.
Länkarna i detta inlägg går till en firma i USA som säljer en smart adapter samt modellanpassade HID satser. Jag har ingen aning om vilken kvalitet de håller; det jag ville visa var att det finns plug and play satser. Har Ni tur kan de finnas i EU & ni slipper tull & skatt.

http://www.motorcyclehidlights.com/hid-bulbs-c-410/honda-suzuki-hid-bulb-spacer-adapter-p-307

http://www.motorcyclehidlights.com/suzuki-gsx-r1000-hid-lights-c-90_325
 
Köpte Kinaskit förra året, men ljuset var så dåligt, att de var oanvändbara. Jag monterade tillbaka till orginal. Tror att det kan skilja mycket i kvalitet på de billigaste Xenonljusen.
 
Plug & Play? Mina billiga kinalampor var "plug & play". De är 6 år gamla och lyser än. Kör med min hoj på skramligare vägar än du kan ana.

Skitlampor? Inte mina iaf. 400 kostade dom inkl expressfrakt till dörren.

Ahfan. Du hade tur med växelkursen. Mina kostade 460:- :D
Men då knackade DHL på dörren hemma 42 timmar efter jag lade beställningen från China :tummenupp

Ja, mina lyser än i bilen 3000+ mil sedan installation :krama

Dal-Mausen
 
Köpte Kinaskit förra året, men ljuset var så dåligt, att de var oanvändbara. Jag monterade tillbaka till orginal. Tror att det kan skilja mycket i kvalitet på de billigaste Xenonljusen.

Jag vet att det skiljer mer, är vad folk har tycks (vilja) tro. Just ljusstyrka & livslängd är de parametrar som får mig att betala mer. För att upptäcka skillnaden måste du jämföra med en premium lampa, om man som de flesta i denna tråd troligen gör, använder original halogen lampan som referens; ja då blir alla xenon lampor fantastiska. Att enstaka lampor brinner i flera år gör inte att snittiden för alla imponerar på mig
Men om folk vill köpa skit så varsågod, inte Mig emot.
 
Last edited:
Mekonomen säljer också förlängnings kablar:tummenupp

monterade mina extraljus på bilen igår med VME xenonkitt H1 55W

Herrejävlar vilken skillnad:D ALLDRIG MER HALOGEN SKIT:arsele

Gött!
Körde så förra vintern, dock besviken på kvalitén på ballasterna på 55W, fick byta 3 gånger.
Mina 35W jag har kört med förut har aldrig krånglat.
 
Köpte Kinaskit förra året, men ljuset var så dåligt, att de var oanvändbara. Jag monterade tillbaka till orginal. Tror att det kan skilja mycket i kvalitet på de billigaste Xenonljusen.

Även min erfarenhet, Jag blev förvånad över hur stor skillnad det var på ljusstyrka mellan budget & premium (begagnad premium lampa klådde nu budgetlampa). Sedan finns det ytterligare en faktor för utom livslängd & det är hur snabbt ljusstyrkan minskar över tid. De sk. Kinalamporna startar med lägre ljusstyrka för att sedan tappa ljus snabbare än premium.
Och ärligt talat hur många har varit tvungna att byta ut sina ballaster på garantin dvs. de har tagit slut första året?
Men valet är Ditt.
Reklam & "fakta" att ta med en nypa salt, men vissa saker stämmer;
från - Xenonkungen:

"Myter om xenonljus
Dyrare är bättre? Generellt sant om det står Hella, Matsushita, Philips eller Osram på drivdonet. Problemet är att ingen av dem tillverkar konverteringssatser, men i vissa fall kan man få tag på licenstillverkade omgjorda drivdon av äldre generation. Vårt Philips xenonkit är baserad på äkta Philips D2S lampor och kitet är godkänt av Philips.

Vad gäller mer ordinära HID-satser är högre pris än 1.500:- tämligen omotiverat idag. Xenonkit från Kina är numera klart billigast med marknadspriser t.o.m. under 500:-. Till "95%" säljer våra konkurrenter billiga kinasatser, oavsett utpris.

Det finns generellt ungefär 8-10 olika kvalitetsnivåer på xenonkit från Kina. Detta är ett fåtal medvetna om. Billigt pris = billiga komponenter = ökad problemrisk. Få av oss skulle t.ex. köpa vinterdäck enbart pga. lägsta pris då de flesta av oss har insikt nog att veta att däckens kvalitet och egenskaper skiljer sig åt vilket avspeglar sig i priset. Gummi är inte bara gummi.

Marknadsinformation om pris & kvalitet för xenonkit
Då en produkt som xenonkit för de allra flesta är ett främmande kunskapsområde vill vi visa på bakgrunden till varför ett "xenonkit" kan kosta allt mellan "500:-" och "2.995:-". De flesta förstår och känner idag till att ett bra bildäck kostar "1.000:-" medan ett rent av livsfarligt däck kostar endast "300:-". Trots att båda är runda och svarta...




De allra billigaste kiten på marknaden är av DC-typ, en enklare och billigare teknik med typiska problem som lampflimmer och relativt kort livslängd. De tillverkas normalt för marknaden i Mellanöstern och Afrika där lågt pris har prioritet men finner sannolikt också sin väg till "Blocket" m.fl. då inte ens alla inköpare har grundläggande kunskaper. Ha i åtanke att Xenonkungen ligger ca 5 år före alla andra säljare i Sverige av xenonkit. AC-typ är (och skall vara) standardtekniken för xenon ballaster.

http://www.xenonkungen.com/se/page/support4.php

Grafiken ovan påvisar det spektra av xenonkit/pris/kvalitet som erbjuds importören på den kinesiska marknaden. Xenonkit från Korea eller Taiwan hör vanligtvis till kategori AC***. Kinatillverkade xenonkit dominerar dock idag marknaden nästan totalt. OEM avser märkesprodukter från t.ex. Hella, Philips etc.

Ok, nu vet du att du får ett xenonkit billigt just för att det är billigt i inköp (prisskillnaden mellan AC* och AC*** är ungefär dubbel!), och inköpet är billigt därför att ingående komponenter är billiga. Dyrare kit har kritiska komponenter från Tyskland, Japan och/eller Korea."

Partisk reklam - ja, men ändå tänkvärt.
 
Behöver hjälp!

Vad är fel?
Är Xenon newb och vet inte om det är donet eller lampan som tagit semester.
Det fungerade fint tidigare idag och nu blixtrar det bara till lite för att sen inte lysa alls.

Bifogar en film med strobelampan.


Som vanligt har jag skruvat ner allt istället för att fråga först....
 
Behöver hjälp!

Vad är fel?
Är Xenon newb och vet inte om det är donet eller lampan som tagit semester.
Det fungerade fint tidigare idag och nu blixtrar det bara till lite för att sen inte lysa alls.

Bifogar en film med strobelampan.


Som vanligt har jag skruvat ner allt istället för att fråga först....


Ballasten är kass.
 
Jag skulle aldrig köpa en HID sats från Kina på postorder till min hoj, av flera skäl. Googla lite & du får svar, däremot stoppar jag med nöje i premium Xenon lampor av typ Philips alt. Osram.
Men det är jag det.
 
Jag har köpt många billiga xenonkit från Kina och alla kit har fungerat utan problem!!!
Däremot köpte jag lösa slim ballaster riktigt billigt och några av dom var inte täta så vid första tvätten blev dom fuktskadade.. Men lite silikon löste problemet så jag kommer fortsätta köpa billiga kit!!! Varför betala mer för samma saker men med olika loggor...?! Allt tillverkas ju i Asien iaf..!
 
Jag har köpt många billiga xenonkit från Kina och alla kit har fungerat utan problem!!!
Däremot köpte jag lösa slim ballaster riktigt billigt och några av dom var inte täta så vid första tvätten blev dom fuktskadade.. Men lite silikon löste problemet så jag kommer fortsätta köpa billiga kit!!! Varför betala mer för samma saker men med olika loggor...?! Allt tillverkas ju i Asien iaf..!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top