Billiga styrdämpare!?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Någon som vet var man kan hitta billiga styrdämpare? Passformen ska vara till en Yamaha V-Max. Men är man lite händig så kan man ju ordna det själv med lite svetsande och tålamod. Bara inte sugen att lägga 3000-4000 kr på det hela.:död

EBAY finns en massa gamla originalstyrdämpare. Kan vara i nyskick då folk bytt till exempelvis öhlins ganska omgående. en 800:- bör du finna en för i gott skick. Försök ta från en så ny hoj så möjligt så ökar risken att den är i gott skick.

Är man händig så får man det mesta att passa och fungera bättre än ingen vart fall.

Iof är en vmax ändå ett järnstaket att köra så det kan kanske kvitta men de flesta original styrdämpare är skrot. Just därför säljs de ofta avplockade nya då¨folk byter till Öhlins och liknande riktiga märken....

Jag gav 700kr för en beg. Öhlins. Det är ju billigare än många nya no-name dämpare och Öhlins är ju fullt renoveringsbara osv.

http://nccr.se

Dom har till v-max verkar det som.

Funderar själv på att köpa till fazern. Hur kvaliteten är på grejorna vet jag inte, men priset är ju hyfsat bra.

På min BMW R60 jag hade på 60-talet var styrdämparen mekanisk. Typ 5st+5st rektangulara 1mm plåtar 10cm x 6 cm med rejält avrundade hörn. 5st fastsatta i undre gaffelkronan nära gaffelbenet. 5st fastsatta i ramen precis bakom gaffellagerröret(?). Genom centrum på gaffelaxeln (ihålig) gick en gängad stång med handtag över den övre gaffelkronan och stången fortsatte ner genom de 10st plåtarna under undre gaffelkronan. På den understa var en mutter. Genom att vrida på handtaget pressades plåtarna ihop och friktionen mellan plåtarna blev styrbromsen. Funkade helt OK. Drogs bromsen åt försvann wooblet men det blev tyngre styra. Så jag tog en skrotad Lambrettascooter bakdämpare, plockade sönder den. Tog bort alla brickor med mera. Återstod kolv med några hål och kolvstång. Fyllde den med växellåds olja. Och monterade den mellan undre gaffelkronan nära ena gaffelbenet och nått fäste jag svetsade på ramen. Ersatte utan problem den mekaniska styrbromsen.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back