Billiga oljor vs Märkes oljor

cheddardolmen

Il Duce
Gick med
29 Jun 2005
Ort
malmö
Hoj
Ducati Monster
Jag undrar helt enklet om skillnaden är så satans stor.
Hela min kropp säger att jag bör ta märkes olja.
Men vi tar Shell Advanced 10W40 olja ca pris 600:- 4liter
Sen har vi Mobil 10W40 100:- (ngn kampanj) 4liter
Båda skall vara helsyntetiska.
Sen finns det en hel uppsjö av tyska märken med.

Är det stora skillnader på dessa oljorna?
:va


Jag pressar inte bågen. Kör lugnt och sansat. mestadels av tiden ;)

tack på förhand
 
cheddardolmen skrev:
Jag undrar helt enklet om skillnaden är så satans stor.
Hela min kropp säger att jag bör ta märkes olja.
Men vi tar Shell Advanced 10W40 olja ca pris 600:- 4liter
Sen har vi Mobil 10W40 100:- (ngn kampanj) 4liter
Båda skall vara helsyntetiska.
Sen finns det en hel uppsjö av tyska märken med.

Är det stora skillnader på dessa oljorna?
:va


Jag pressar inte bågen. Kör lugnt och sansat. mestadels av tiden ;)

tack på förhand

ingen som kan svara typ

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251
 
cheddardolmen skrev:
Sen har vi Mobil 10W40 100:- (ngn kampanj) 4liter
Är du säker på att det är helsyntetisk MC-olja? :rolleyes:
Jag såg nämligen 4 liter mineral från Mobil för 99:- i nått reklamblad idag.
 
cheddardolmen skrev:
Är det stora skillnader på dessa oljorna?
:va

Yepp!:D

(-eller: vil du chansa? Använder du en helsyntet av bra kvalite kostar det dig ca 0,5% av hojens inköpspris/säsong, och du vet att oljan håller hela vägen. Köper du en billig mineralolja kostar det dig 0,1% av hojens inköpspris/säsong, och oljan håller kanske hela vägen :tummenupp )
 
Med 99% chans att kröka hojen kring ett träd, vad spelar oljan egentligen för roll? ;)

(jag kör på Biltema helsyntet)
 
Feltema Rejsing is teh shit! Kört på det en bra stund nu, ligger väl sisådär 10st tomma förpackningar i garaget och den oljan är det absolut inget fel på!
 
Biltemas MC Racingolja inköptes 4liter i söndags efter alla de tips jag läst så slog jag till. Ska försöka mig på ojebyte o filterbyte i April straxt innan det blir körbart på backen :)
 
cheddardolmen skrev:
Men vi tar Shell Advanced 10W40 olja ca pris 600:- 4liter
Sen har vi Mobil 10W40 100:- (ngn kampanj) 4liter
Båda skall vara helsyntetiska.

Helsyntet Mobil-olja för MC? 100kr för 4 liter? Då finns det ingenting att tveka på - välj den!

Vilken butik är det som har detta erbjudande? Skulle vilja köpa upp ett antal dunkar.
 
Sandstrom skrev:
2041526 Helsyntet Mobil-olja för MC? 100kr för 4 liter?
Nu var det ju tyvärr inte riktigt så bra. Läs längre upp.
(4l mineral på Netto för 99:-)
 
Säg nu att man står i valet o kvalet mellan helsyntet och delsyntet? Vad ska man då välja? Oavsett om man köper dyrt eller billigt? Det beror väl på hur man kör ifs, kör man på bana så är väl helsyntet att föredra men för en vanlig Svensson? Behövs verkligen helsyntet då? Läste någonstans att det är både för och nackdelar med helsyntet...? Någon som har bra svar?

MVH
Bobby
 
Biltemas grejer ska man undvika, innehåller minimal gräns av ett visst ämne i oljan (kommer inte ihåg vad det heter (adhesiver??)), vilket gör att oljan efter nån runda i kvarteret börjar åldras o bli sämre... problemen uppkommer kanske inte närmsta tusen milen o drabbar nog inte den som har relativt ny hoj och ändå kommer sälja den...

inte mitt påhitt utan snacka med nån professor i plugget...
 
Don Danielsan skrev:
2041586 Biltemas grejer ska man undvika, innehåller minimal gräns av ett visst ämne i oljan (kommer inte ihåg vad det heter (adhesiver??)), vilket gör att oljan efter nån runda i kvarteret börjar åldras o bli sämre... problemen uppkommer kanske inte närmsta tusen milen o drabbar nog inte den som har relativt ny hoj och ändå kommer sälja den...

inte mitt påhitt utan snacka med nån professor i plugget...
Dr bike?
 
Don Danielsan skrev:
2041586 Biltemas grejer ska man undvika, innehåller minimal gräns av ett visst ämne i oljan (kommer inte ihåg vad det heter (adhesiver??)), vilket gör att oljan efter nån runda i kvarteret börjar åldras o bli sämre... problemen uppkommer kanske inte närmsta tusen milen o drabbar nog inte den som har relativt ny hoj och ändå kommer sälja den...

inte mitt påhitt utan snacka med nån professor i plugget...


Den där diskussionen har jag redan haft med en kille här på forumet (Majoon tror jag det var?), och tyvärr kom vi fram till att den (antagligen samme professor) hade fel. (Eller iaf såg "sanningen" på ett annat sätt)
Ledsen för det, men för det första finns inget ämne som "förbrukas" efter en runda i kvarteret, och för det andra så är det ju så att ALLA ingående komponenter i en olja börjar degraderas så fort man tar maskinen i bruk.

Så det är ingen lögn att oljan blir sämre, men det är en gråvit lögn då den inte har någon praktisk betydelse. (och det är här man kan välja att lägga orden MED eller MOT en olja, utan att ljuga, men ändå som sagt glida lite på vad som är viktigt och inte, beroende på vem som betalar ens lön)
Nej Biltema betalar inte mig en spänn eller ens en liter olja. Jag har däremot varit en pain in the ass och tjatat på dem genom åren som gått att ta IN en mc olja... Tyckte dessutom att jag gott kunde FÅ ett par flak för den reklam alla dessa debatter gett dem men: nej.
Jag är inte driven av vare sig Biltema eller ett vinstintresse, bara ren idealism och ett sjukt intresse för att hitta bra produkter till ett vettigt pris.
Den dag det kommer en bättre, lika bra men billigare olja osv, så kommer jag rekommendera DEN. Pungt.
Vidare saknar inte Biltemaoljan några ingredienser av betydelse, och ämnet du talar om är mest troligt Litium.
Li - Ett ämne som f.ö BARA är i ingrepp då oljefilmen brister. Vilket den ju inte gör 99,9999999999% av tiden, och NÄR den gör det så finns Li där för att förhindra skärning. Det är alltså en metalltvål vi talar om.
Sen att uthålligeten på detta ämne och denna i tribologikretsar omdiskuterade "vinst" i att ha dessa i oljan går vitt isär är en annan sak.
Tiden från att en skärning hade varit ett faktum utan och med tillsatsen är så liten att det jämförelsevis tar längre tid att passera Njutånger med ljusets hastighet...(spelar iofs ingen roll vilket ämnet i oljan är inför kommande principdiskussion, men låt oss säga att det var Litium för enkelhetens skull. Ok?)

Så återigen när man jämför saker: Bara för att man målar ena änden på ett kvastskaft och sedan basunerar ut att det blivit längre (vilket det ju i TEORETIKERNS värld) har blivit, så betyder det i sin tur inte att denna skillnad är signifikant,
utan faktiskt helt obetydlig.
Likaså med Li i oljan.
Jo det fanns en tid då detta behövdes, och faktiskt i vissa applikationer idag med, men oljan är så bra och stark idag så jag vill påstå att det som sagt inte har nån betydelse längre.
Den lilla tid man tjänar innan skärning då exempelvis oljefilmen uteblir (pumpen suger luft vid bakhjulsåka tt.ex ;)) är så kort (minns Njutånger) att du iaf inte hinner reagera.
När oljelampan börjat lysa är det redan försent s.a.s
För mycket Li är dessutom skadligt. En del tillverkare mosar i massor och påstår att deras olja är mer skärstabil. Men så funkar det inte utan optimal inblandning ligger runt 15-17 mikrogram per liter.
Skulle vara mycket förvånande om övriga additivpaket i Biltemaoljan inte följer övriga tillverkares standard f.ö
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top