Billiga oljor vs Märkes oljor

cheddardolmen skrev:
2038544 Jag undrar helt enklet om skillnaden är så satans stor.
Hela min kropp säger att jag bör ta märkes olja.
Men vi tar Shell Advanced 10W40 olja ca pris 600:- 4liter
Sen har vi Mobil 10W40 100:- (ngn kampanj) 4liter
Båda skall vara helsyntetiska.
Sen finns det en hel uppsjö av tyska märken med.

Är det stora skillnader på dessa oljorna?
:va

Jag pressar inte bågen. Kör lugnt och sansat. mestadels av tiden ;)

tack på förhand

Mobil oljan är en delsyntet om den heter 10W40, Mobils helsyntet heter MOBIL1 Racing 4 T 15W50.

Dr.Bike skrev:
2041959
.......Pungt.
.......uthålligeten

Nu du har hittat pung-ten på uthålli-geten tyckar jag att du ska ta en liten semester från dina (ALLTID kloka och visa!) olje-funderingar, tanka hojen och ge dig ut på en lång och härlig körning i den fina vårluften, och låta avfällingarna och tvivlarnas motorer skära i lugn och ro :)

.......

Oljorna är i grunden exakt samma, iallafall i delsyntetsegmentet. Syntetdelen innehåller och additiv, som bland annat forslar bort slagg och dylikt. Biltemaoljan innehåller som sagt mindre syntetmaterial.
Men fungerar lika bra som dyrare delsyntetoljor, ett tag....
SÅ använder du biltemaoljor ska du nog beräkna in iaf ett extra oljebyte...

Om jag har fel så får gärna någon kunnigare rätta mig, har precis gått en oljekurs, men vet inte om jag kommer ihåg allt rätt....

Dr.Bike skrev:
2041959
Li - Ett ämne som f.ö BARA är i ingrepp då oljefilmen brister. Vilket den ju inte gör 99,9999999999% av tiden, och NÄR den gör det så finns Li där för att förhindra skärning. Det är alltså en metalltvål vi talar om.
Sen att uthålligeten på detta ämne och denna i tribologikretsar omdiskuterade "vinst" i att ha dessa i oljan går vitt isär är en annan sak.
Tiden från att en skärning hade varit ett faktum utan och med tillsatsen är så liten att det jämförelsevis tar längre tid att passera Njutånger med ljusets hastighet...(spelar iofs ingen roll vilket ämnet i oljan är inför kommande principdiskussion, men låt oss säga att det var Litium för enkelhetens skull. Ok?)

Vaddå :va Li är bara det? (metalltvål har andra egenskaper i smörjmedel än filmen hoppas jag.)

Och va f-n är det för fel på bly, hjefla miljönissar. "Lite bly har väl ingen dött av" (hämtat från en representat från oljeindustrin) :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT