Billiga och bra däck till bilen

Har bestämt mig för NS-20 nu typ, kanske :D
Nu är bara frågan om jag ska välja XL eller inte, samma pris.
Alltså förstärkta för o klara högre last.
Är det helt onödigt o bara jobbigare att kränga på eller vore de vettigt, inbillar mig att de blir lite bättre stabilitet men det kanske är nån nackdel som väger tyngre?

Tror inte du behöver köpa XL till din bil. Hade satsat på det på en bil med stora fartresurser och prestanda som väger en del. Men inte en standardbil.
 
XL-däcken är väl ngt tyngre pga stadigare stomme...
Varför skulle du inte köpa XL ?

Det är det jag undrar, någon nackdel måste det väl finnas med ett XL däck?
Faaaan på alla dessa olika jävla beteckningar o skit.
Det finns massa olika 89W V X Y bla bla bla men alla kostar lika mkt, varför inte bara göra ett däck med högsta klassningen oså nöja sig där, då funkar de ju till alla bilar o torde va jävla mkt billigare tillverkning.
Eller så är det så att ett XL däck inte alls lämpar sig att sätta på en vanlig personbil?!
 
Lyckas du hitta goodyear eagle f1 till bra pris så handla!

Sjukaste däck jag haft, grepp överallt hela tiden.
 
Lyckas du hitta goodyear eagle f1 till bra pris så handla!

Sjukaste däck jag haft, grepp överallt hela tiden.


Som sagt, det är fortfarande däck till en ford focus vi pratar om inte en mercedes McLaren:hihi
 
Ja va faan! En jävla diesel Focus, jag åker vääääldigt sällan över 150 ens o jag är sällan på strippen o försöker ta rekord på konbanan. Jag vill bara inte åka åt helvete 40 mil hemifrån när vi är ute o semestrar med familjen o dyker på dessa fina åskoväder, TYP!
 
Låter som att du ska ha Michelin. Eller nåt annat Pk komfortdäck.
 
Ja va faan! En jävla diesel Focus, jag åker vääääldigt sällan över 150 ens o jag är sällan på strippen o försöker ta rekord på konbanan. Jag vill bara inte åka åt helvete 40 mil hemifrån när vi är ute o semestrar med familjen o dyker på dessa fina åskoväder, TYP!

Det finns ju även sportigare däck som har hårdare stommar utan att för den delen ha XL stämpel. XL stämpeln är nog främst för SUV eller tyngre prestanda bilar. Det är inget att satsa på på familjebilen.

Tycker det låter som du vill ha ett bra däck med bra våtegenskaper. Satsa då på premiumdäck från Michelin eller Continental eller dylikt. Det finns tester ute i motortidningarna för tillfället. Bara att läsa på och se om det är något som faller i smaken.
 
Det är det jag undrar, någon nackdel måste det väl finnas med ett XL däck?
Faaaan på alla dessa olika jävla beteckningar o skit.
Det finns massa olika 89W V X Y bla bla bla men alla kostar lika mkt, varför inte bara göra ett däck med högsta klassningen oså nöja sig där, då funkar de ju till alla bilar o torde va jävla mkt billigare tillverkning.
Eller så är det så att ett XL däck inte alls lämpar sig att sätta på en vanlig personbil?!

XL är bra om du har en tung bil som kanske dessutom har lite mer fartresurser. Det är stabilare stommar som gör att däcken inte deformeras lite så den går stabilare med hög belastning. På en lättare bil så är det en viss skillnad men inte så mycket.
Nackdelen är att du får högre vägljud och lite stötigare gång över små ojämnheter samt troligen en marginellt ökad bränsleförbrukning.

Jag kör XL på min Audi S6 men då är den såpass tung att den med last hamnar precis på gränsen för vad däcken är klassade för enligt lastindex för däck i den dimension jag vill ha. För att inte ligga så nära gränsen så tar jag då XL. Men för en Focus torde det vara totalt onödigt.

Vad gäller siffror och tecken så är det ju så att ett högt lastindex talar för att det är en stomme som tål högre belaastning. Ta en som klarar din bil med lite marginal så är det lugnt. En Focus är så lätt att det ska inte vara någon faktor att bekymra sig om.

Vad gäller bokstäverna så är det onödigt att ta högre än man ska ha. Däcken ska klara minst den hastighet som bilen har som toppfart enligt svenska regler. (Dom kan ju inte veta huruvida du kommer att åka till tyskland och börna autobahn).
Högre hastighetsklasser klarar av högre fart innan däcken börjar överhetta men för att åstadkomma det så får man göra lite avkall på livslängd i många fall.

Däck är alltid lite av en kompromiss. Ett däck med fenomenalt grepp håller inte så länge. Ett däck som håller länge har dåligt grepp. Ett stabilt däck ger mycket däckljud och lite sämre komfort och ekonomi osv.

Dvs kolla på vilket lastindex och vilken hastighetskod du ska ha. Inte onödigt högt.
Detta om du är ute efter att ha så mycket ekonomi i det som du kan.
vill du ha häftiga däck så är det ju bara att ta dom allra värsta men jag fick intrycket att det inte var det du var ute efter.
 
Ja jag köpte inte en focus för att börna däck o bränna pengar direkt :P

Jag vill ha ett bra däck men jag vill inte ha ett däck som är 20% bättre för 200% av priset om man säger så.
Har 86U klassning i regbeviset tror jag, kör väl på 89W då som fanns i NS20
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top