Billiga musikinstrument?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
På en fest för ett par veckor sen hände något som inte skådats på åtminstone 5 år. Jag ramlade över en polares gitarr och började sätta mig och klinka. Trodde inte jag kom ihåg ett dugg hur man gjorde, men bitarna föll sakteliga på plats. Strax for plektrumet som ett yrväder mellan strängarna medan fingrarna formerade d-moll, g-sus, b-ess och ackorden som gud glömde. Sen åkte tabulaturhäftena fram och det blev allsång några timmar.

Blev nästan sugen på att skaffa en gura och försöka lära sig spela mer ordentligt. Frågan är vad man ska satsa på med min risiga ekonomi. Hade tänkt mig en begagnad stålsträngad i så fall. Behöver en sån där hållare för munspelet också som jag aldrig lärt mig spela på. Äh förresten, varför inte slå till med ett par fler tonarter när man ändå är i igång. Någon som har tips på bra bluesmunspel?

Alla tankar mottages tacksamt.

Last edited:
mb skrev:
På en fest för ett par veckor sen hände något som inte skådats på åtminstone 5 år. Jag ramlade över en polares gitarr och började sätta mig och klinka. Trodde inte jag kom ihåg ett dugg hur man gjorde, men bitarna föll sakteliga på plats. Strax for plektrumet som ett yrväder mellan strängarna medan fingrarna formerade d-moll, g-sus, biss-maj och ackorden som gud glömde. Sen åkte tabulaturhäftena fram och det blev allsång några timmar.

Blev nästan sugen på att skaffa en gura och försöka lära sig spela mer ordentligt. Frågan är vad man ska satsa på med min risiga ekonomi. Hade tänkt mig en begagnad stålsträngad i så fall. Behöver en sån där hållare för munspelet också som jag aldrig lärt mig spela på. Äh förresten, varför inte slå till med ett par fler tonarter när man ändå är i igång. Någon som har tips på bra bluesmunspel?

Alla tankar mottages tacksamt.

Blocket:)

mb skrev:
Ok... :gnissla

Menade inte vart jag ska leta utan vad jag ska leta efter :)

Om jag vore exakt i ditt läge... en begagnad bra stålsträngad akustisk, helst med inbyggd mikrofon. Du behöver inte mikrofonen nu, men när du väl gör det så är det bra att slippa böka med det då. Kolla på bra fabrikat som Washburn, Yamaha, Ibanez, Fender...

Förutom det uppenbara i form av sprickor och repor så kolla saker som hur slitna band och greppbräda är, om stämskruvar är fräscha och hela (inte kärvar), att intoneringen är hyfsad, stränghöjden OK (kolla alla strängar på alla band för rassel). Sist men inte minst, varning för klassiska nylonsträngade gitarrer som folk satt stålsträngar på... Det ser du på hur stallet är byggt, på att locket buktar sig mer eller mindre i höjd med ljudhålet, och ibland också på att halsen är mer än lovligt krökt.

Lycka till! :tummenupp

69:an skrev:
Om jag vore exakt i ditt läge... en begagnad bra stålsträngad akustisk, helst med inbyggd mikrofon. Du behöver inte mikrofonen nu, men när du väl gör det så är det bra att slippa böka med det då. Kolla på bra fabrikat som Washburn, Yamaha, Ibanez, Fender...

Förutom det uppenbara i form av sprickor och repor så kolla saker som hur slitna band och greppbräda är, om stämskruvar är fräscha och hela (inte kärvar), att intoneringen är hyfsad, stränghöjden OK (kolla alla strängar på alla band för rassel). Sist men inte minst, varning för klassiska nylonsträngade gitarrer som folk satt stålsträngar på... Det ser du på hur stallet är byggt, på att locket buktar sig mer eller mindre i höjd med ljudhålet, och ibland också på att halsen är mer än lovligt krökt.

Lycka till! :tummenupp
Tack så mycket för tipsen :Bugar

Ska ut och leta :tummenupp

mb skrev:
Någon som har tips på bra bluesmunspel?

Jag har tre st. Lee Oskar som jag är mycket nöjd med! Jag började med ett i tonart C och köpte sedan till A och D. Alla tonarter angivna i den första skalan. Dvs. ett munspel i C ger G på "insug" och C på "utblås". A ger E och D ger A. Men det visste du kanske redan :tummenupp

Iaf. så kostar de runt 300 bagare/st. och är av mycket god kvalitet!

Last edited:
mb skrev:
Tack så mycket för tipsen :Bugar

Ska ut och leta :tummenupp

Var inte feg för att kolla på 12:or när du ändå är igång. Dubbelt så mycket strängar, fylligare ljud och ett rent helvete att försöka få fingrarna att överleva mer än 15 minuter på :D
Skämt å sido, man kan alltid plocka bort hälften och köra den som en lite breddad 6:a.

Lycka till i gitarrdjungeln.

gladh

mankan skrev:
Jag har tre st. Lee Oskar som jag är mycket nöjd med! Jag började med ett i tonart C och köpte sedan till A och D. Alla tonarter angivna i den första skalan. Dvs. ett munspel i C ger G på "insug" och C på "utblås". A ger E och D ger A. Men det visste du kanske redan :tummenupp

Iaf. så kostar de runt 300 bagare/st. och är av mycket god kvalitet!
Har ett b-ess Lee Oskar, men är inte helt nöjd med tonarten. Insuget i hål två ger tamt ljud också... kanske är skitigt membran? Sen har jag fan inte lärt mig böja tonerna än :näsblod

Man kanske skulle testa ett A då som lite kontrast :)

Last edited:
gladh skrev:
Var inte feg för att kolla på 12:or när du ändå är igång. Dubbelt så mycket strängar, fylligare ljud och ett rent helvete att försöka få fingrarna att överleva mer än 15 minuter på :D
Skämt å sido, man kan alltid plocka bort hälften och köra den som en lite breddad 6:a.

Lycka till i gitarrdjungeln.

gladh
Föredrar smalare halsar och sen vill man ju kunna öva på soloslingor utan att ha en massa skit i vägen. Vänsterunderarmen blir helt färdig också. Möjligtvis ifall man hade råd med ett par, tre stycken skulle en bli 12-strängad.

mb skrev:
Säg 1500 för en beggad. Annars har jag ju inte råd med touring i sommar ;)

Snackar vi fest-allsång så är det givet en 6-str akustisk, sedan är kanske en 12:a och/eller en prisvärd elgitarr nästa steg! :tummenupp

mb skrev:
Har ett biss Lee Oskar, men är inte helt nöjd med tonarten. Insuget i hål två ger tamt ljud också... kanske är skitigt membran? Sen har jag fan inte lärt mig böja tonerna än :näsblod

Man kanske skulle testa ett A då som lite kontrast :)

Hmm. Har inte märkt att insuget ger tamt ljud direkt, bara det att det kan vara svårt att få till det rätt, iaf på den lägre skalan. Var inne med harmonikan till affären där jag köpte det och de provsög med någon mojäng och det fungerade klockrent.

Annars kan jag meddela att det är lättast att lära sig böja på ett C av någon anledning. Jag upplever mina D och A som mer svårspelade.

cRoC skrev:
Hehe jag kan lira kung av sand på munspel ;)

Päff! Kung av sand tillhör ju nybörjarexemplen i böckerna :rolleyes:

Skämt & sido, den är grimm att kunna på munspel. Finns inte mycket som imponerar lika mycket vid en brasa :tummenupp

Synd bara att det är så förbannat svårt att spela munspel samtidigt som man spelar gitarr. Har inte riktigt den simultana förmågan som krävs. För den som hade tänkt säga något lustigt om att det är svårt att hålla munspelet samtidigt som gitarren så har jag en hållare till munspelet :arsele

mankan skrev:
Hmm. Har inte märkt att insuget ger tamt ljud direkt, bara det att det kan vara svårt att få till det rätt, iaf på den lägre skalan
Relaterat alla andra oböjda toner så måste man dra in luften stenhårt genom 2:an för att det ska låta. Så var det inte när munspelet var nytt. Funderar på om jag kan ha pajat något, för det är just den tonen jag försökt öva böjningar på.

mankan skrev:
Synd bara att det är så förbannat svårt att spela munspel samtidigt som man spelar gitarr. Har inte riktigt den simultana förmågan som krävs.
Det borde lösa sig med nåt busenkelt dylanriff eller liknande som sitter i ryggmärgen :)

Annars är simultanförmågan det som felas hos mig med. Kan inte ens sjunga samtidigt om det är kluriga fingerrörelser (obs. har aldrig påstått nån gång att jag ens kan sjunga, men det är en annan femma ;) :notme).

mb skrev:
Relaterat alla andra oböjda toner så måste man dra in luften stenhårt genom 2:an för att det ska låta. Så var det inte när munspelet var nytt. Funderar på om jag kan ha pajat något, för det är just den tonen jag försökt öva böjningar på.

Testa att böja på 3:an eller 4:an. Just 2:an är lite lurig eftersom du kan böja ned så mycket som 1,5 tonart har jag för mig. Därav att man måste suga i efter helvete för att få det att låta. Vänta annars tills du provar utblåsböjningar. DET är lurigt :näsblod

mankan skrev:
Testa att böja på 3:an eller 4:an. Just 2:an är lite lurig eftersom du kan böja ned så mycket som 1,5 tonart har jag för mig. Därav att man måste suga i efter helvete för att få det att låta.
Ska testa :tummenupp

Gör jag fel så är det ju lika bra att jag pajar mer av membranet på samma munspel så att säga.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard