Billiga Mc Batterier?

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Vart kan man köpa billiga mc batterier jag behöver ett till en r1 98

kollade med yamahacenter och ett kostar där 1190 kr det tycker jag verkar dyrt!

har även kollat med batterilagret men dom kunde inte ge klara besked!
Om någon vet någonstanns dom har ett batteri som funkar till ett lägre pris en yamahacenter vore jag oändligt tacksam !!

Helst i Göteborgsområdet

Mv. Oskar

repeterar!

Sluta inte läs vid ordet "biltema" nu! Jag behövde ett nytt batteri till min r1:a så jag stack till biltema å tjackade deras nya blyakumulator, såg precis ut som mitt original batteri till rettan nästan samma mått å allt. Dom är helt förslutna och underhållsfria och finns i massa olika storlekar. Mitt kostade 149 spänn och har 10Ah. Funkar hur bra som helst! Biltemas vanliga mc-batterier är inget vidare det har jag fått erfara men dessa funkar perfekt.

(om du letar lite längre ner på sidan finns det en exakt likadan tråd som skrevs igår) Där berättas det om varför biltema kan hålla så låga priser.

Finns bara ett som passar, kostar 149:- Det är ca. 2 cm lägre än originalet och har lite jobbiga anslutningar, men det är bara att löda/klämma på ett par feta kabelskor!
hornet oskar skrev:
vet du vilket batteri det är ?

grymt bra tack för hjälpen! känner mig lite dum som inte sökte först dock :huvet

men e man trött och sur för att man trodde att det knappt skulle bli någon mc körning förens nästa lön så är det ju jävligt surt!

elfuego skrev:
Sluta inte läs vid ordet "biltema" nu! Jag behövde ett nytt batteri till min r1:a så jag stack till biltema å tjackade deras nya blyakumulator, såg precis ut som mitt original batteri till rettan nästan samma mått å allt. Dom är helt förslutna och underhållsfria och finns i massa olika storlekar. Mitt kostade 149 spänn och har 10Ah. Funkar hur bra som helst! Biltemas vanliga mc-batterier är inget vidare det har jag fått erfara men dessa funkar perfekt.

(om du letar lite längre ner på sidan finns det en exakt likadan tråd som skrevs igår) Där berättas det om varför biltema kan hålla så låga priser.

Har du haft ett sådant i din cykel ? Startar den bra ? Satt/sitter batteriet i din retta ? Har den fuggar eller insprut ?

elfuego skrev:
Finns bara ett som passar, kostar 149:- Det är ca. 2 cm lägre än originalet och har lite jobbiga anslutningar, men det är bara att löda/klämma på ett par feta kabelskor!

Det som sitter på min bike just nu är ngt hemmamek, polerna är på fel håll så man har satt dit förlängningskabel o grejs. Gillar inte den lösningen, hoppas att det finns ngt som passar min cykel, vill inte mikkla för mkt.

Biltemas batterier funkar finfint men har lite kort livslängd gämfört med orginalgrejer. Håller bara en eller kanske tre säsonger men för det priset så kan i alla fall jag leva med det.

Japp det sitter i nu. Startar utan problem. Även om jag får mata ett tag så räcker det till. På min maskin sitter det förknasare, vet inte hur det funkar med en hoj som har sprut. Antagligen inga problems!

Kawwa skrev:
Har du haft ett sådant i din cykel ? Startar den bra ? Satt/sitter batteriet i din retta ? Har den fuggar eller insprut ?

Mookie skrev:
Biltemas batterier funkar finfint men har lite kort livslängd gämfört med orginalgrejer. Håller bara en eller kanske tre säsonger men för det priset så kan i alla fall jag leva med det.

Tja... Jag har ju inte haft mitt biltema-batteri mer än 2-3 månader nu, men originalbatteriet höll väl 1.5 säsonger eller något sånt innan det började bli trött. Laddade man det med laddare lite då och då så gick det att använda 2:a säsongen ut.
Ringde Yamaha Center här i Gbg för att få ett nytt batteri på garantin och de började jiddra om att jag laddat batteriet felaktigt och trams. Jag vet mycket väl hur man laddar blyackar. Tröttnade på dem och att behöva/försöka bevisa min kompetens och åkte till biltema och köpte ett batteri för 149kr istället. Håller det säsongen ut så har det betalat sig med råge, om man ser till hur länge originalbatteriet höll.

Vilket MC batteri skall man kolla efter på biltema då? 12v skall det va vet jag iaf... Men ampere osv??? Nån som vet nåt artikelnummer eller så?

Jag har en Retta 02'a.

Jag köpte ett art. nr. 80-411 till min FZS600. Chansen är väl stor att Yamaha använder samma batteri i ganska många av sina hojar.
Men det är ju bara att mäta sitt batteri och jämföra med biltemas lista:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47488

Hur många Ah batteriet är på spelar inte SÅ stor roll om det inte är väldigt litet. Det är iaf min erfarenhet i andra sammanhang. Originalbatteriet som satt i min hoj var på 9.5Ah eller nåt. Biltemas har 10Ah.

149 kronor lixom.... Det e f*n gratis!!!! :D

Mitt batteri börjar kännas lite trött tycker jag... spexiellt om det e halvkyligt och regnar.

Så jag skall nog berdskapsköpa ett bara för att ha framförhållning. Men skall man köpa ett sånt som du köpte eller ska man kolla i handboken på nåt vis hur många Ampere osv det skall va?

dumbo skrev:
Jag köpte ett art. nr. 80-411 till min FZS600. Chansen är väl stor att Yamaha använder samma batteri i ganska många av sina hojar.
Men det är ju bara att mäta sitt batteri och jämföra med biltemas lista:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47488

Hur många Ah batteriet är på spelar inte SÅ stor roll om det inte är väldigt litet. Det är iaf min erfarenhet i andra sammanhang. Originalbatteriet som satt i min hoj var på 9.5Ah eller nåt. Biltemas har 10Ah.

Tja... Som sagt. Kapaciteten ska ju inte vara så jättekinkigt. Bara det är någorlunda i närheten av original (vilket jag gissar är ca 10Ah).
Denna siffra talar ju bara om hur länge man kan ta ut en viss ström. 10Ah gör att man kan ta ut 1A i 10h eller 10A i enh, eller 20A i 30min osv. Det är alltså hur mycket energi batteriet innehåller när det är fullt.

Och jo, 149kr är nästan gratis, så jag tänkte att det gör ju inget att chansa iaf. Funkar det inte så är det ju inga stora pengar.
För mig har det dock funkat bra hittils. Jag har iofs en lite mindre motor att dra runt, men den är minst lika pigg att starta som när originalbatteriet var friskt.
Sen får väl tiden visa hurdan livslängden är. Jag har, som sagt, inte haft det mer än 2-3 månader.

Okie.... Var det problem med kopplingarna ?

dumbo skrev:
Tja... Som sagt. Kapaciteten ska ju inte vara så jättekinkigt. Bara det är någorlunda i närheten av original (vilket jag gissar är ca 10Ah).
Denna siffra talar ju bara om hur länge man kan ta ut en viss ström. 10Ah gör att man kan ta ut 1A i 10h eller 10A i enh, eller 20A i 30min osv. Det är alltså hur mycket energi batteriet innehåller när det är fullt.

Och jo, 149kr är nästan gratis, så jag tänkte att det gör ju inget att chansa iaf. Funkar det inte så är det ju inga stora pengar.
För mig har det dock funkat bra hittils. Jag har iofs en lite mindre motor att dra runt, men den är minst lika pigg att starta som när originalbatteriet var friskt.
Sen får väl tiden visa hurdan livslängden är. Jag har, som sagt, inte haft det mer än 2-3 månader.

Njae... Problem och problem.
Det är inte skruvanslutning som det var på mitt originalbatteri utan det är avsett för montering med kabelskor, så man får ju göra en liten abrovinsch(sp?). Jag gjorde så att jag lödade fast två lagom tjocka kablar på batteriet och skruvade sedan fast detta på orinalanslutningarna i hojen med en skruv genom varje anslutning bara. Sen drar man krympslang eller eltejp runt.
Det går säkerligen bra med kabelskor åxå om man inte vill löda.
Det är tom tänkbart att det går att skruva fast direkt på batteriet om kablarna räcker till, men det sitter nog inte lika bra.

För mig gick arbetet på ca 10min. Är man inte van vid kablar och kopplingar så tar det kanske lite längre tid, men det är inget svårt. Sen är det ju upp till var och en om man vill "strula" med dylikt en liten stund eller betala 1100kr för ett originalbatteri. :-) (Ja, det finns säkert andra "piratbatterier" som har "rätt" anslutningar som inte kostar riktigt 1100 men...)

dumbo skrev:
Njae... Problem och problem.
Det är inte skruvanslutning som det var på mitt originalbatteri utan det är avsett för montering med kabelskor, så man får ju göra en liten abrovinsch(sp?). Jag gjorde så att jag lödade fast två lagom tjocka kablar på batteriet och skruvade sedan fast detta på orinalanslutningarna i hojen med en skruv genom varje anslutning bara. Sen drar man krympslang eller eltejp runt.
Det går säkerligen bra med kabelskor åxå om man inte vill löda.
Det är tom tänkbart att det går att skruva fast direkt på batteriet om kablarna räcker till, men det sitter nog inte lika bra.

För mig gick arbetet på ca 10min. Är man inte van vid kablar och kopplingar så tar det kanske lite längre tid, men det är inget svårt. Sen är det ju upp till var och en om man vill "strula" med dylikt en liten stund eller betala 1100kr för ett originalbatteri. :-) (Ja, det finns säkert andra "piratbatterier" som har "rätt" anslutningar som inte kostar riktigt 1100 men...)

nu har jag fixat en likadan lösning till min r1 98 har bara provat att starta hojen 5-6 ggr inte kört eller så men det fungerade fint!

2X10cm 2.5mm2 sladd
2st kabelskor
lite lödtenn och det blev super!

tack för alla tipps!

Mv. Oskar

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...