Billig sprit i Egypten?

Har nog mer att göra med överlast kostar duktigt med deg på ett flyg!

Nej. Egypten är inte med i EU och då får man bara ta med sig 1 liter starksprit. Det lär man inte få överlast för. Det är bara inom EU som överlasten kan bli ett problem.

Jag tror att det skiljer mer på själva resenärernas vikt än vad det skiljer på bagagets vikt så det spelar nog mindre roll. För om det ÄR så att det skulle bero på planets totalvikt så varför får inte smala människor ta med sig mera bagage :va .Det vore ju rätvist: Din totalvikt får inte överstiga säg 110 kilo. Då får jag ta med mej typ tandborsten medan en 50 kilos tjej kan ta med sig 60 kg.

Jo. Men flygbolagen räknar statistiskt på vad passagerarna väger. I ett plan med 200 passagerare så räknar man med ett snitt på ca 75 kg eller något sådant. Så man har viss koll på vikten även om man inte väger passagerarna. Jag håller med om att det är lite orättvist att en liten tjej som väger lite inte får ta med mer och att den där tunga personen ju bidrar med till planets vikt utan att betala mer. Men samtidigt tillhör jag ju dom som ligger på ovansidan av 80-strecket så jag måste ju tycka att det är bra.
Dombehöver alltså inte veta vad varje enskild passagerare väger för att ha viss koll på vad totalvikten är.

Last edited:
Nu ser listan ut enligt följande, synpunkter eller tillägg?

Cointreau
Xanté
Havana Club 7 anos
Bacardi Black
Bacardi Razz
Tullamore Dew
Absolut Pears
Smirnoff Lime
Smirnoff Red

Tullamore Dew?? snälla köp en riktig whisky och ska du bara göra Irish coffee så kan du köpa nåt billigare. Xanté är bra för drinkblandning lägg gärna till en kahlua eller liknande får du användning av. Skulle även rekommender en Baileys bra att kunna bjud damerna på en avec. Sist men inte minst ett barskåp behöver en Bombay Sapphire "gin".

//Dafe

P.S. Just det aprikos eller persiko likör är också bra att ha hemma.

Nej. Egypten är inte med i EU och då får man bara ta med sig 1 liter starksprit. Det lär man inte få överlast för. Det är bara inom EU som överlasten kan bli ett problem.

Menar du överlast som i "för många liter sprit" eller "överlast som i för "mycket vikt"? :va
Det som det syftas på från "Kawwas" sida är nog överlast vilket inte har med EU-land eller inte att göra. 20kg är maxvikten man får ha med i sitt bagage på detta plan. Har man, låt säga 5kg över det så rikerar man att få betala "straffavgift" för de extra kilona oavsett om man har 10liter sprit med dig eller 1liter sprit. 5kg övervikt är 5kg oavsett. Betala eller dumpa sprit, kläder eller annat skit så vikten minskar 5kg.

Sedan om man beställer lite för mycket sprit på hemvägen som ligger i flygstolen och väntar är en annan sak då tullen hemma är det enda som kan bli problemet då.:gnissla

Tullen där nere i Egypten kan bli ett stort och DYRT hinder om man har med sig koraller eller snäckor i bagaget. Vilket är helt rätt!

Last edited:
Bra då kan du hålla ett öga på min dotter som åker samtidigt, tillsammans med sin farmor. Tror inte hon ska handla sprit (hon fyller 11 år) men hon har lovat att köpa den bästa vattenpipan som går att uppbringa där nere till sin pappa.

Bra då kan du hålla ett öga på min dotter som åker samtidigt, tillsammans med sin farmor. Tror inte hon ska handla sprit (hon fyller 11 år) men hon har lovat att köpa den bästa vattenpipan som går att uppbringa där nere till sin pappa.

Ja, då kan jag rekomendera dig att följa med ner, för jag va där för ett par år sen med min dotter som då var tio år och dom grisarna drar sig inte för att dreggla trotts den ringa åldern... :mad:

Frågan du bör ställa dig själv är inte om det finns billig sprit där eller inte. Frågan bör vara "Vill jag verkligen åka till Egyptien?"
Ok om du ska dyka eller bo på ett ställe med helpension där du inte träffar infödingarna, men annars bör du tänka över resmålet en gång till...
Jag tycker att thailändarna kan vara riktigt jobbiga ibland och då är de ett trevligt folk. Tänk bara på de förbannade egyptierna, de är ett jävligt otrevligt folk...

Var också lite halvskeptisk först men vi bor på fint hotell med helpension. Kommer troligtvis tillbringa nästan all tid på stranden eller vid polen. Möjligtvis nån kortare utflykt till nån stenhög men vi uppskattar sol och bad mer än sevärdheter. Snorkelkittet är redan framplockat.

Tullamore Dew?? snälla köp en riktig whisky och ska du bara göra Irish coffee så kan du köpa nåt billigare. Xanté är bra för drinkblandning lägg gärna till en kahlua eller liknande får du användning av. Skulle även rekommender en Baileys bra att kunna bjud damerna på en avec. Sist men inte minst ett barskåp behöver en Bombay Sapphire "gin".

//Dafe

P.S. Just det aprikos eller persiko likör är också bra att ha hemma.

Tack för tipsen. Har faktiskt redan allt du nämner utom bombayen. Kompletterade med en Gordon istället då jag finner den lenare i smaken. Fulwhiskyn endast för att blanda med.

Last edited:
Menar du överlast som i "för många liter sprit" eller "överlast som i för "mycket vikt"? :va
Det som det syftas på från "Kawwas" sida är nog överlast vilket inte har med EU-land eller inte att göra. 20kg är maxvikten man får ha med i sitt bagage på detta plan. Har man, låt säga 5kg över det så rikerar man att få betala "straffavgift" för de extra kilona oavsett om man har 10liter sprit med dig eller 1liter sprit. 5kg övervikt är 5kg oavsett. Betala eller dumpa sprit, kläder eller annat skit så vikten minskar 5kg.

Sedan om man beställer lite för mycket sprit på hemvägen som ligger i flygstolen och väntar är en annan sak då tullen hemma är det enda som kan bli problemet då.:gnissla

Tullen där nere i Egypten kan bli ett stort och DYRT hinder om man har med sig koraller eller snäckor i bagaget. Vilket är helt rätt!

Det jag menar är att eftersom egypten inte är med i EU så får man max ta med sig en liter sprit genom tullen. Sannolikheten att man råkar ut för att få betala för tungt bagage på grund av den enda litern sprit är ju obefintlig eftersom man får ha med sig 20 kg. En liter sprit i flaska väger ju inte riktigt 20 kg. Snarare någonstans mellan 1-1,5 kg.

det vill säga. Inom EU så är problemet att om du tar med dig så mycket som du får (i princip obegränsat) så blir överlasten problemet. Om du reser från ett icke-EU-land så är gränsen istället hur mycket man får ha med sig på grund av tullreglerna.

Frågan du bör ställa dig själv är inte om det finns billig sprit där eller inte. Frågan bör vara "Vill jag verkligen åka till Egyptien?"
Ok om du ska dyka eller bo på ett ställe med helpension där du inte träffar infödingarna, men annars bör du tänka över resmålet en gång till...
Jag tycker att thailändarna kan vara riktigt jobbiga ibland och då är de ett trevligt folk. Tänk bara på de förbannade egyptierna, de är ett jävligt otrevligt folk...

Verkligen! Har också vart där. Äckligt folk, var så arg på flygplatsen så att jag knappt fick åka hem.....

Var också lite halvskeptisk först men vi bor på fint hotell med helpension. Kommer troligtvis tillbringa nästan all tid på stranden eller vid polen. Möjligtvis nån kortare utflykt till nån stenhög men vi uppskattar sol och bad mer än sevärdheter. Snorkelkittet är redan framplockat.

Då kanske du klarar dig från det värsta patrasket... Jag har inte ens varit där men vet redan att jag aldrig kommer befinna mig där heller. Eller jo iofs, en helikopter-tur till pyramiderna men inget mer :D

Om hon är blond så kanske farmor får ett bra bud på henne. Men hon ska nog inte sälja henne för mindre än 10 kameler.

Back