Har nog mer att göra med överlast kostar duktigt med deg på ett flyg!
Nej. Egypten är inte med i EU och då får man bara ta med sig 1 liter starksprit. Det lär man inte få överlast för. Det är bara inom EU som överlasten kan bli ett problem.
Jag tror att det skiljer mer på själva resenärernas vikt än vad det skiljer på bagagets vikt så det spelar nog mindre roll. För om det ÄR så att det skulle bero på planets totalvikt så varför får inte smala människor ta med sig mera bagage.Det vore ju rätvist: Din totalvikt får inte överstiga säg 110 kilo. Då får jag ta med mej typ tandborsten medan en 50 kilos tjej kan ta med sig 60 kg.
Jo. Men flygbolagen räknar statistiskt på vad passagerarna väger. I ett plan med 200 passagerare så räknar man med ett snitt på ca 75 kg eller något sådant. Så man har viss koll på vikten även om man inte väger passagerarna. Jag håller med om att det är lite orättvist att en liten tjej som väger lite inte får ta med mer och att den där tunga personen ju bidrar med till planets vikt utan att betala mer. Men samtidigt tillhör jag ju dom som ligger på ovansidan av 80-strecket så jag måste ju tycka att det är bra.
Dombehöver alltså inte veta vad varje enskild passagerare väger för att ha viss koll på vad totalvikten är.
Last edited: