Billig sprit i Egypten?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Ska till Egypten nästa fredag och sitter nu och kollar taxfree butiken på nätet. Nån som har varit i Egypten på sistone (Hurgharda) och vet som spriten är så pass billig där att det lönar sig att köpa där istället för i taxfreen?. Barskåpet är rätt tomt för stunden så det kommer nog bli ca 10 spritare.

Egypten är ett muslimskt land och har således ganska taskigt spritutbud. Tjejen var dit med kompisar för några år sen (Sharm El Shejk) och den kamelskitsspriten hon hade lyckats gräva fram är fan det värsta jag druckit.

Så chansa hellre på tax-free butiken.

Sen får man väl inte ta speciellt mycket med sig, utom från EU länder, eller är det ändrat nu?

Sen får man väl inte ta speciellt mycket med sig, utom från EU länder, eller är det ändrat nu?

Det är sant. 1 liter taxfree-sprit in till EU, och det har inget med övervikt på flyget att göra.

Därför så lönar det sig att köpa från "fastlandet" så att säga för då betalar man ju skatt i det landet man är. Men Egypten är ju som sagt inget riktigt spritland.

Nu ser listan ut enligt följande, synpunkter eller tillägg?

Cointreau
Xanté
Havana Club 7 anos
Bacardi Black
Bacardi Razz
Tullamore Dew
Absolut Pears
Smirnoff Lime
Smirnoff Red

Last edited:
Det är sant. 1 liter taxfree-sprit in till EU, och det har inget med övervikt på flyget att göra.

Därför så lönar det sig att köpa från "fastlandet" så att säga för då betalar man ju skatt i det landet man är. Men Egypten är ju som sagt inget riktigt spritland.

Men man får väl bara ha 20kg bagage med sig? Så det kanske inte är värt att köpa fulsprit på fastlandet? Vad plockar det på i straff per Kg? Har för mig att det är duktig moms på övervikten.

OBS! Menar inte moms i den bemärkelsen att jag tror att man får betala moms på övervikten, jag menar straff!

Kom hem från Hurghada förra veckan. Kan väl inte säga att spriten där är att rekomendera. Svårt att få tag i är det också.

Sen är det ju som skrivits tidigare bara 1 liter som man "får" ta med sig hem.

Övervikt på bagage på hemresan löser man enkelt genom att ge ett par egyptiska pund till han som lägger upp väskorna på bandet/vågen innan han tar väskan. Funkar kanon :tummenupp

Helt plötsligt och lägligt gick vågen "sönder" när min väska vägdes vid incheckning :D

Jag har varit i Hurghada två år i rad (senast i augusti i år) och har båda gångerna varit jäkligt ointresserad av att dricka sprit. Det hänger till största delen på värmen då jag var där i slutet av augusti (+40 grader i skuggan)) och sedan så tränade jag när jag var där och hade inte som mål att "leva loppan". Det var heller inte högsäsong så det var relativt lugnt i hela Hurghada så jag kände spontant att att festa kan jag göra hemma. Dock så tog jag en öl eller två ibland och några drinkar som var som ett lotteri vad gällde spritmängden.

Köpte några liter sprit på nervägen, men kom hem med allt nästan orört. Onödigt konkande på vikt som riskerar att bli dyrt vid hemfärd. Då kan jag avvara 24 timmar och åka på båtkryssning och köpa billig sprit där istället.

Men måste du absolut köpa för att ta med dig hem så kan det vara smart att köpa på vägen hem för att slippa viktproblemet. Jag tror att det går iaf. eller har jag fel:va I annat fall så rekomenderar jag att dra ner på spritinköpet och ta det på en båtkryssning i sverige istället.:tummenupp För den mängden du vill köpa så är ju nästan din vikt på 20kg fylld av bara spriten:gnissla Inte värt att chansa.

Last edited:
Tack för alla svar. Har nu gjort min taxfree beställning som jag får på hemvägen så jag behöver inte kånka på det. Skulle jag hitta finsprit i Egypten så är det ju bara att köpa. Kommer att ha gott om plats i väskorna så ingen risk för övervikt.

Tack för alla svar. Har nu gjort min taxfree beställning som jag får på hemvägen så jag behöver inte kånka på det. Skulle jag hitta finsprit i Egypten så är det ju bara att köpa. Kommer att ha gott om plats i väskorna så ingen risk för övervikt.

Du har 24timmar på dig (eller om det är 48 timmar) att handla i taxfreebutiker som ligger i Hurghada. Du får info om var de ligger av charterpersonalen när du kommer ner. I de butikerna finns det ett hyffsat utbud, men inget som bolaget hemma.

Övervikt på bagage på hemresan löser man enkelt genom att ge ett par egyptiska pund till han som lägger upp väskorna på bandet/vågen innan han tar väskan. Funkar kanon :tummenupp

Helt plötsligt och lägligt gick vågen "sönder" när min väska vägdes vid incheckning :D

:tummenupp kanon juh! Eller? :confused: Hahaha

Tyvärr så är säkert just den delen sann. ALLT handlar om pengar där nere. INGEN är snäll mot dig utan anledning och kan de skinna dig på stålar så gör de det. De skiter i dig för du är ändå inte kvar i landet efter en vecka eller två. Mycket är billigare än i Sverige, men man får pruta satan för att få det billigt, i svenska mått mätt.

Charterbolagen kör runt på sina turer och berättar om historia och annat intressant. Sedan stannar man till vid någon alldeles "speciell butik" för att få veta lite Egyptisk historia om parfym eller papyrus. Givetvis får man handla där också i denna "speciella" och "utvalda" butik med bra priser:rolleyes: Jo, tjena. De tar gärna en passande butik lite utanför city och får inte sällan provision för det butiken säljer till turisterna. Gäller kanske inte alla svenska turistguider, men säkert mer än den jag pratade med.

I detta fall så är det citykärnan (Sekalla) som gäller om man vill ha bra priser (alt. kring södra hotelltäta delarna av Hurghada. Glömt vad området heter, men det ligger en drös med fina hotell/resorter där). En jävla massa butiker och alla säljer samma saker. Därför hårdare konkurans och lägre priser mot vad det är utanför citykärnan där priset ofta kan vara stenhårt och nästan oprutbart 100% högre än i city. Det oavsett om det gäller deras "jättespeciella" parfymer, papyrus eller fejkmärkeskläder.

Ja precis, när den hundrade resenären med samma plan gör samma sak så har dom ingen aning om hur mycket planet väger, så man får vara glad om dom tar sig upp innan startbanan är slut.

Ja precis, när den hundrade resenären med samma plan gör samma sak så har dom ingen aning om hur mycket planet väger, så man får vara glad om dom tar sig upp innan startbanan är slut.

Jag tror att det skiljer mer på själva resenärernas vikt än vad det skiljer på bagagets vikt så det spelar nog mindre roll. För om det ÄR så att det skulle bero på planets totalvikt så varför får inte smala människor ta med sig mera bagage :va .Det vore ju rätvist: Din totalvikt får inte överstiga säg 110 kilo. Då får jag ta med mej typ tandborsten medan en 50 kilos tjej kan ta med sig 60 kg.

Mycket är billigare än i Sverige, men man får pruta satan för att få det billigt, i svenska mått mätt.

En tumregel när du handlar är att du ska ner minst till hälften av vad utgångsbudet var från början för att göra en något sänär bra affär.

Skäms inte utan pruta på, dom är riktigt "säljkåta"!

.... Det oavsett om det gäller deras "jättespeciella" parfymer, papyrus eller fejkmärkeskläder.

När jag var i egypten -05 köpte jag en jättespeciell parfym :rolleyes: Även jättespeciellt papyrus :tummenupp

Eller så kan det vara så att det var första dagen i Egypten, rundtur i Hurgada, försäljaren "blåste" mig ordentligt och kunde antagligen stänga resten av säsongen :D

På vägen upp till pyramiderna varnade guiden oss för att hamna på kameler där man sedan fick betala för att gå av. Var va jag 5 min senare :2cool
Dessutom var det ramadan och då serverar de nästa ingen alkohol.

V47 ska jag antagligen dit igen och då ska jag hålla mig borta från papyrus, parfym, alabaster och kameler. Då ska jag göra nya misstag :yoparty

Sorry för OT...

Frågan du bör ställa dig själv är inte om det finns billig sprit där eller inte. Frågan bör vara "Vill jag verkligen åka till Egyptien?"
Ok om du ska dyka eller bo på ett ställe med helpension där du inte träffar infödingarna, men annars bör du tänka över resmålet en gång till...
Jag tycker att thailändarna kan vara riktigt jobbiga ibland och då är de ett trevligt folk. Tänk bara på de förbannade egyptierna, de är ett jävligt otrevligt folk...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back