Billig SP1a

Köpa en YZF750R i fint skick? Name a price :):tummenupp

"En fet båge för lite pengar. Riktigt skön att köra, bra vrid och effekt, även med 25kW!(har ju bara 125an att jämföra med) Har övningskört lite med den under sensommaren, uppkörning våren -09.

Är strypt och registrerad på 25kW.

Känns lagom modern för sin ålder med USD-gaffel, sexkolvs-ok, hydraulisk koppling osv.

Jag älskar stilen! Klockrent 90tals-racingstuk på hela hojen. Bred och fyrkantig, fet helt enkelt. Ligger som ett lok på vägen.

Har fått på miniblinkers, LED-skyltbelysning och rensat bakdelen nu också! riktigt bra blev det. Har även dragit av alla lila dekaler, så nu är det endast fälgarna som är gheylila.

En större upppimpning av hojen kommer troligtvis att göras. Min idé är: Bakdel från en modernare hoj, ny lack på hela hojen, kanske vit/svart, och lite övrigt småpill. Eventuellt en Streetfighter-konvertering.

Får se när ekonomin tillåter detta, kanske till vintern -09

Fast tillåter ekonomin en större pimpning så tillåter den även köp av ny hoj, så det kan hända att det blir en gammel-R1a istället."

Du har ju förstört hojen, hur tror du dig kunna sälja den då?
Lycka till.

"En fet båge för lite pengar. Riktigt skön att köra, bra vrid och effekt, även med 25kW!(har ju bara 125an att jämföra med) Har övningskört lite med den under sensommaren, uppkörning våren -09.

Är strypt och registrerad på 25kW.

Känns lagom modern för sin ålder med USD-gaffel, sexkolvs-ok, hydraulisk koppling osv.

Jag älskar stilen! Klockrent 90tals-racingstuk på hela hojen. Bred och fyrkantig, fet helt enkelt. Ligger som ett lok på vägen.

Har fått på miniblinkers, LED-skyltbelysning och rensat bakdelen nu också! riktigt bra blev det. Har även dragit av alla lila dekaler, så nu är det endast fälgarna som är gheylila.

En större upppimpning av hojen kommer troligtvis att göras. Min idé är: Bakdel från en modernare hoj, ny lack på hela hojen, kanske vit/svart, och lite övrigt småpill. Eventuellt en Streetfighter-konvertering.

Får se när ekonomin tillåter detta, kanske till vintern -09

Fast tillåter ekonomin en större pimpning så tillåter den även köp av ny hoj, så det kan hända att det blir en gammel-R1a istället."

Lycka till.

Tänkte desamma :D
Vilken samlare vill ha en hoj där inte ens dekalerna finns kvar :brinnerup

Lycka till.

Är du dum i huvudet på riktigt eller? Det är väl helt jävla personligt vad man gör med sin hoj?!:va Jag har inte förstört någonting, jag har dock förbättrat det som var dåligt...

Vilken samlare vill ha en hoj där inte ens dekalerna finns kvar :brinnerup

Nu frågar jag mig, varför skriver du: "inte ens dekalerna finns kvar"?
dekaler är ju det lättaste att återställa till original igen:va

Meeeh föfan, byt ut burnbilden innan du försöker sälja den :)

Varför påverkar en "burnbild" något? Tar något mer än däck och drivpaket mer skada än vanligt vid en burn? Dessa komponenter är slitdelar som bör bytas för jämnan om fordonet brukas som det skall, så jag ser inte problemet :va

Är du dum i huvudet på riktigt eller? Det är väl helt jävla personligt vad man gör med sin hoj?!:va Jag har inte förstört någonting, jag har dock förbättrat det som var dåligt...

Nu frågar jag mig, varför skriver du: "inte ens dekalerna finns kvar"?
dekaler är ju det lättaste att återställa till original igen:va

Varför påverkar en "burnbild" något? Tar något mer än däck och drivpaket mer skada än vanligt vid en burn? Dessa komponenter är slitdelar som bör bytas för jämnan om fordonet brukas som det skall, så jag ser inte problemet :va

Ja menar de att de ska ju helst va original alltihopa.
De som kom från fabrik liksom.
Ett slipon o saker man skruvar av o på är ju inga problem, men dekaler de e ju inte samma sak, man drar ju bort lite av hojens själ när man drar av ett par originaldekaler.

man drar ju bort lite av hojens själ när man drar av ett par originaldekaler.

Då har vi helt enkelt väldigt olika syn på vad som är hojens "själ", enligt mig är hojens själ vad man gör den till..

Då har vi helt enkelt väldigt olika syn på vad som är hojens "själ", enligt mig är hojens själ vad man gör den till..

Du är inte riktigt riktig.

Du har verkligen ingen koll alls.
Gör vad du vill med hojen - egentligen synd på en sådan hoj.

Du har en ratbike - gratulerar!

Det svåra idag är att hitta fina originalexemplar av de gamla skönheterna, eller ens från 2007 som det verkar i alla annonser.
Hade din hoj varit fullständigen original, gärna med lite historik(dvs servicekvitton etc), inget miniblinkerstrams, miniskyltskit och sånt skit så hade du haft en värdefull hoj. Nu har du vilket skrot som helst.

Bara du är glad med det du har, fast att försöka sälja det till vettigt folk.... lycka till :hihi

Du har självklart rätt att göra vad du vill med din egendom. Men eftersom du säger att du gillar 90-talsstuket så tycker jag också det är lite synd att du "uppgraderar" hojen genom att blanda gammalt och nytt. 90-talet var ju de discolackade sänkenas guldålder:D o de lila dekalerna sitter ju där av en anledning...varför ändra? Visst kan du återställa men originaldekaler är inte brukar inte vara billigt...till Suzukis sena 80 och tidiga 90-talsmodeller kostar det skjortan.

Men som sagt, det är din hoj.:tummenupp

Men snälla - att klaga på miniblinkers och avgas är ju bara löjligt om resten av hojen är i originalskick. Originalkåpor osv....

Och en YZF750R är inte direkt en RC30 eller något... tycker att han med gott samvete kan modda den litegranna.

Knivigt ämne!

Det där med själ e knivigt, jag tror väl att de/vi som gillar strickt original, gillar just fabrikantens skapade själ. Men en Kawa som inte e grön har den en Kawa-själ?

HRC färger på en Honda!
Röd/vit Yamaha!
Grön Kawa!
Blå/vit Suzuki!
Röd Ducati!
osv:

Men ofta är detta designspråk tveeggat, Gul/svart Yamaha... mumma!
Rothmans design på en Honda! osv:

En stylad hoj får stylistens själ, annars har väl den personen inte skapat något? Ett gott arbete med att skapa just detta är ok för mig. Gillar många Rat-bikes och moddade sporthojar.

Är själv görkluven, vill köpa en GSXR750 till samlingen, måste ju bli en blå/vit men gillar skarpt både den gula och röda versionen:confused:! Så kan det va.

Men snälla - att klaga på miniblinkers och avgas är ju bara löjligt om resten av hojen är i originalskick. Originalkåpor osv....

Och en YZF750R är inte direkt en RC30 eller något... tycker att han med gott samvete kan modda den litegranna.

Har du ens tänkt i 2 sekunder till?

Avgas snackar du om. Jaja, köp hans YZF750R och återställ hans avgas till helt nytt original så ska du få se vad det kostar.

Miniblinkers KAN man ju byta tillbaka - om nu inte personen har sågat sönder bakdelen som de flesta brukar göra.

Nix, original är mer sällan än sönderstylat.

Och förresten, en GSXR750 S K A vara blå/vit - klart snyggast. De andra färgerna är till sånna som ska styla sönder dem :hihi

Har du ens tänkt i 2 sekunder till?

Avgas snackar du om. Jaja, köp hans YZF750R och återställ hans avgas till helt nytt original så ska du få se vad det kostar.

Miniblinkers KAN man ju byta tillbaka - om nu inte personen har sågat sönder bakdelen som de flesta brukar göra.

Nix, original är mer sällan än sönderstylat.

Och förresten, en GSXR750 S K A vara blå/vit - klart snyggast. De andra färgerna är till sånna som ska styla sönder dem :hihi

Jävlar vad löjligt!

Du åker hellre med original avgas som är så mycket mycket tråkigare, bara för att det är original? Inte ens snyggare, bara det är original? Min fråga till dig är - åker du ens hoj eller vill du bara ha hojar i originalskick?

Hade förstått om det hade varit en RC30, eller något annat... men föfan, skärpning. En hoj med godis är för mig alltid bonus och jag är redo att betala mer, om det inte är jävligt smaklöst med fast&furious lack och shit.

Hade jag däremot köpt en ovanlig hoj, en riktigt ovanlig kulthoj så förstår jag allt detta med original. Men föfaen, slipon kan man kosta sig på.... slänger ju inte originalburken någonstans.

Förstår inte njutningen av att ha original om man nu inte älskar hojen i originalutseende. Jag tvekar på att originalburken och originalblinkerserna är finare än eftermarknads... inte för mig iallafall.

Och kvitton, fullstämplad servicebok osv kan du fan slänga åt fanders när du har en 20 år gammal hoj. Säger ingenting om skicket. Lyssna på hojen, provkör hojen. Kan du hojar så är det inga problem, behöver fan inga kvitton/servicebok för att bevisa det för mig. En ny hoj däremot är ju en annan femma med alla garantier osv.

Last edited:

Skojade med dig btw ;)

Dokumentation............

Jävlar vad löjligt!

Och kvitton, fullstämplad servicebok osv kan du fan slänga åt fanders när du har en 20 år gammal hoj. Säger ingenting om skicket. Lyssna på hojen, provkör hojen. Kan du hojar så är det inga problem, behöver fan inga kvitton/servicebok för att bevisa det för mig. En ny hoj däremot är ju en annan femma med alla garantier osv.

Det där är en sanning med modifikation, det finns ju inte sällan fler än en hoj till salu utav vissa äldre modeller.

Ibland är de i mycket fint skick, kan se grymmt bra ut och man tror knappast de är sant när det står mellan 7000 och 10000 mil på mätaren. Någon försöker sälja en med 2500 mil på mätaren och den är inte i bättre skick, då uppstår ett stort frågetecken om hojen med de lägre miltalet inte har någon dokumentation. Då ska man ta ställning till om dessa 2500 mil är sant eller någon under årens gång bytt ut instrumentet. Så visst kan man få huvudbry imellanåt både som säljare och köpare.

Spara alla papper på din hoj och låt dessa följa med, klart åker man i backen några gånger om året kanske det kan kvitta, men ändå intressant att veta. Hojen kan ju vara i ett grymmt skick ändå.

Ibland har jag när jag köpt hoj slarvat med kollen, ångrat mig! Ta god tid på dig vid köp, äldre hojar behöver det alltid fixas något på. Om ägaren säger att hojen är nyservad men inte har några kvitton eller kan dokumentera detta..... skulle du då ta ut hojen på en 500 mila semester-resa utan att serva den själv. Ibland måste man bara veta! Toyman

Jag har sett motorcyklar med många mil på mätaren som är i utmärkt skick. Har även sätt motorcyklar med få mil som ser väldigt nergångna ut. Personligen ser jag gärna att det följer med dokumentation att olja och bromsvätska är bytt regelbundet samt att ventiljusteringar är utförda när de ska. Har motorcykeln lite mer mil på mätaren ser jag gärna att man kan visa vid vilket miltal vissa slitdelar är utbytt. Det kan bespara en utlägg senare.

Sedan anser jag nog att en motorcykel i orginalskick är att föredra. Åtminstone ska alla orginaldelar medfölja så att den går att återställa.

Det var bandag den 23/6 på Donington Park, med 40 st Ducati Desmosedici anmälda. Flera personer hade fått montera ner hojen från väggen där hemma för att kunna vara med. Där är inga killar som inte gillar orginalstatus

Flera personer hade fått montera ner hojen från väggen där hemma för att kunna vara med. Där är inga killar som inte gillar orginalstatus

Läste på ett Ducati forum om en som kört sönder en fälg på en bandag. Den var inte billig att ersätta. Med tanke på det är det rätt klokt att skaffa eftermarknadsfälgar och sätta dit kraschkåpor ifall man tänkt använda den på bana. Jag tycker det är helt rätt att ägarna använder sina rariteter istället för att låta dem samla damm i något garage för att tas ut och visas upp på någon motorträff.

Med stor sannolikhet finns alla orginaltillbehören kvar till motorcykeln. Utan dem förlorar motorcykeln en stor del av sitt värde. Det vet såväl köparna som säljarna till den typen av motorcyklar.

Att återställa en motorcykel med orginaltillbehör är dyrt och ibland omöjligt då delar inte finns att få tag i. Toyman och Mavve är väl medvetna om den problematiken.

Man kan konstatera att det finns olika typer av köpare där ute och tur är väl det.

Mja det beror väl på det.

Självfallet kan man inte förvänta sig en bibba dokumentation på vartenda omlackat gammalt sänke. Men när det gäller fina originalhojar, i synnerhet de modeller som har eller aspirerar på en klassikerstämpel, så är min erfarenhet att det finns ett klart samband mellan en fet pärm med kvitton, en lagom oljig servicebok mm och att hojen faktiskt är i det skick den är.

Jag säger inte att det är någon garanti för att man inte får upp ett par kolvar genom tanken så fort man gasar hemåt med investeringsobjektet. Har hojen gjort sitt så har den. Men att 10 ägare innan mig har gjort sig omaket att ta vid efter den tidigare ägaren genom att spara en massa papper om saker som hänt hojen, ja det ger i alla fall en fingervisning om det liv hojen levt.

Och som ägare till ett antal gamla godingar genom åren så har jag inte haft fel hittills.:tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back