billig pendlarbil som håller!

Det jag råkade ut för på min Audi 80 2,0E -94 som jag hade är inte mycket. Jag hade den under nästan 4 år från den hade gått 12000 mil till den hade gått nästan 20000. Jag bytte någon länkarmsbussning vid ett tillfälle, hade ett kabelbrott på strömförsörjningen till klimatanläggningen och fick byta ut ett relä till elsolluckan med förvalsautomatik. Sen fick jag byta kabelstammen för belysningen i bakluckan också. I övrigt var det i stort sett bara att tanka och byta olja och filter ibland. Jag tror att jag totalt sett lade ner 6000 på den utöver service och vanliga driftskostnader på nästan 8000 mil.

Hmmm, min gamla Vectra A från -91 köpte jag -99 (13005 mil), körde den väldigt osnällt och servade i princip enbart. Sålde den när det gått 28000 mil några år senare (till farsan som fortfarande åker i den). Det enda elfel jag hade på bilen var skyltbelysningen vilken kontaktytorna ärgade. Jag bytte kamrem en gång (vid 22000 mil, jag vet att 2,0 8v-motorerna inte får ventilsallad vid ras), bakre ljuddämpare en gång (två gånger om man räknar med garantibytet av ljuddämparen då den var felaktig), spindelleder en gång per sida och kanske något annat smått jag inte minns. Totalkostnad för delar de 15000 mil jag körde är inte många lappar, kring 3500 spänn.

Däck, bromsklotsar och olja/filter m.m. räknar jag inte med.

Bränsleförbrukningen låg konstant kring 0,65l/mil (osnäll gasfot till trots), helförsäkring som är asbillig, skatten är strax över tusenlappen (1200:- eller något liknande), finns med både ABS och airbag kring -94.
Klart värt att kika på för dem pengarna, låt bli 16v-versionerna då de är dyrare i försäkring och klart törstigare om man gasar.

Har just inhandlat mig en ny Toyota Aygo för att minska mina pendlingskostader till och från jobbet, ca 2500-3000mil/år

Inköpspriset är kanske i dyraste laget för trådskaparen. (från 95.000 kr)

Men jag räknar i alla fall att tjäna ganska bra mot att köra en bil som ligger kring litern /mil.

Räknar man skatt, försäkring och bensinkostad så har bilen betalat sig själv efter ca 5 år (mot att köra ex en gammal volvo som står där "gratis" på tomten) från år 6 är det bara ren förtjänst (blir bensinen än dyrare betalar den sig själv ännu fortare)

Skatt ca 460 kr/år
Bensinförbrukning mindre än 0,5 lit/mil
Miljöbilspremie 10 000 kr i fickan
"Gratis parkering" i flera städer
Förhoppningsvis låga servicekostnader...

Sedan att man har garantier i tre år är ju inte heller helt fel... :tummenupp

Efter första inspektion så tycker jag att rostskyddet inte är det bästa på denna bil, men det kommer jag avhjälpa med att komplettera rostskyddet själv på utsatta delar under bilen... Vissa utsatta delar är ju bara lackade och kommer att utsättas för sten och grussprut... Hur tror Toyota att detta skulle kunna vara hållbart i x antal år???:huvet

Men efter detta är åtgärdat så känns ändå Aygon gedigen och hållbar... Om man inte krockar förstås...:D

/Cooler

Har du köpt en ny aygo så se till att du lämnar in den på en firma som kompletterar rostskyddet för den har ett rätt så uselt rostskydd från fabrik..

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=82&modellID=136

Ska man åka toyota Aygo kan man lika gärna kliva på en Peugeot 107 med sportpaket :yoparty .

Stor som ett mjölkpaket (exakt samma bil som Aygo och citroen C1), men rätt tuff om man inte ser hur minimalt liten den är..

Tjejen har en och den är förvånansvärt bra tycker jag.. Jämfört med min Golf skulle jag hellre ha den om man bara kör i stan och så, betydligt billigare, ullt utr. och lite kitchigt 2laxåtta ful/snygg.

Då jag flyttade in till stan för nästan 1år sedan började jag köra min flickväns pappas Mitsubishi Spacestar 1.6 Comfort..

Kör den väl nästan dagligen, snitt förbrukning på 8.0l/mil enbart stadskörning och korta stäckor ca 2-3km innan den stängs av. Inte världens snällaste körning, då de dubbfria vinterdäcken tog slut på en vinter.. :va

Smidig att fickparkera (korta överhäng) pigg motor i stadstrafik (0-60km/h). Bra komfort.

Nollade snittförbrukningen under en motorvägsetapp Sthlm - Nyköping och kom ned på 0.56-0.6l/mil i 110-120km/h.

Har du köpt en ny aygo så se till att du lämnar in den på en firma som kompletterar rostskyddet för den har ett rätt så uselt rostskydd från fabrik..

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=82&modellID=136

Rostskyddsåtgärder redan inplanerat under sommaren!:tummenupp

Som sagt tycker jag att original rostskyddsåtgärder inte var speciellt bra gjorda. Men när detta blir fixat så tror jag att denna bil kan gå riktigt många mil utan problem och hålla sig rostfri.

/Cooler

Ska man åka toyota Aygo kan man lika gärna kliva på en Peugeot 107 med sportpaket :yoparty .

Stor som ett mjölkpaket (exakt samma bil som Aygo och citroen C1), men rätt tuff om man inte ser hur minimalt liten den är..

Tjejen har en och den är förvånansvärt bra tycker jag.. Jämfört med min Golf skulle jag hellre ha den om man bara kör i stan och så, betydligt billigare, ullt utr. och lite kitchigt 2laxåtta ful/snygg.

Tycker själv att peugeot var liiite fulare än Aygon, men smaken är ju som baken...:arsele

Kan ju meddela andra som funderat på någon av dessa tre bilar att åkkomfort och buller finns inget att klaga på. Känner mig helnöjd hittills!:tummenupp

Last edited:
Tycker själv att peugeot var liiite fulare än Aygon, men smaken är ju som baken...:arsele

:va

Peugeot 107, Citrôen C1 och Toyota Aygo är väl EXAKT samma bil!? De enda skillnaderna är loggorna, utrustningsnivån (endast 107 har t.ex antisladd-system etc) och vem som säljer dem.

Titta på dem igen, och tänk bort alla logos.. Och berätta vad som skiljer dem åt.

Jag kanske har fel, men sen jag fick höra det har jag försökt senån skillnad och misslyckats!

:va

Peugeot 107, Citrôen C1 och Toyota Aygo är väl EXAKT samma bil!? De enda skillnaderna är loggorna, utrustningsnivån (endast 107 har t.ex antisladd-system etc) och vem som säljer dem.

Titta på dem igen, och tänk bort alla logos.. Och berätta vad som skiljer dem åt.

Jag kanske har fel, men sen jag fick höra det har jag försökt senån skillnad och misslyckats!

Vad som skiljer är front, motorhuv, framdörrar, bakre kjol, logotyper på och i bil samt fram och bakljus. (tror även att bakluckan är olika) Till viss del utrustningsnivå där Toyota haft mer säkerhet i sina bilar av kategorin airbags och antisladd (dock tror jag att alla bilar kommer med samma utrustning from -08)

Det där med att endast 107 har antisladd är lite fel då det var endast Aygon som hade antisladd standard från början...

Vill man fördjupa sig i dessa modeller rekommenderas http://trillingbilarna.se/

/Cooler

Last edited:
Hmmm, min gamla Vectra A från -91 köpte jag -99 (13005 mil), körde den väldigt osnällt och servade i princip enbart. Sålde den när det gått 28000 mil några år senare (till farsan som fortfarande åker i den). Det enda elfel jag hade på bilen var skyltbelysningen vilken kontaktytorna ärgade. Jag bytte kamrem en gång (vid 22000 mil, jag vet att 2,0 8v-motorerna inte får ventilsallad vid ras), bakre ljuddämpare en gång (två gånger om man räknar med garantibytet av ljuddämparen då den var felaktig), spindelleder en gång per sida och kanske något annat smått jag inte minns. Totalkostnad för delar de 15000 mil jag körde är inte många lappar, kring 3500 spänn.

Däck, bromsklotsar och olja/filter m.m. räknar jag inte med.

Bränsleförbrukningen låg konstant kring 0,65l/mil (osnäll gasfot till trots), helförsäkring som är asbillig, skatten är strax över tusenlappen (1200:- eller något liknande), finns med både ABS och airbag kring -94.
Klart värt att kika på för dem pengarna, låt bli 16v-versionerna då de är dyrare i försäkring och klart törstigare om man gasar.

Ja. Med lite tur går det säkert att hitta väldigt problemfria bilar där med.

Olja/filter, bromsbelägg och däck tillhör ju slitagedelarna så dom håller jag med om att man inte kan räkna med i reparationskostnader.

16V motorn har väl dessutom nackdelen att om kamremmen går så blir det ventilsallad. 16v motorer brukar vara sådana eftersom ventilerna brukar sitta vinklat för att få plats.

På audi är det i alla fall så att motorerna med 2 ventiler/cylinder är non-interference och klarar sig oftast medan de med 4 eller 5 ventiler / cylinder gör sallad av ventilerna.

Ja. Med lite tur går det säkert att hitta väldigt problemfria bilar där med.

Olja/filter, bromsbelägg och däck tillhör ju slitagedelarna så dom håller jag med om att man inte kan räkna med i reparationskostnader.

16V motorn har väl dessutom nackdelen att om kamremmen går så blir det ventilsallad. 16v motorer brukar vara sådana eftersom ventilerna brukar sitta vinklat för att få plats.

På audi är det i alla fall så att motorerna med 2 ventiler/cylinder är non-interference och klarar sig oftast medan de med 4 eller 5 ventiler / cylinder gör sallad av ventilerna.

Köper man rätt Opel (Vectra A med C20NE/2,0 8v) så har man iaf en bil som kommer att gå i all evighet (i princip) bara man kollar efter rosten och servar normalt, jag har iaf inte lyckats plåga sönder en sådan motor :tummenupp

Jo, 16v-motorerna är lite känsligare om kamremmen brister, så även på 1,4 8v som fanns i Corsa, Astra m.m.

Audi har jag ingen aning om, jag tyckte bara det lät som en herrans massa elfel och dylikt i din beskrivning (jämfört med de Oplar jag haft, nu har jag BMW och dränks i elfel :mad: )

Köper man rätt Opel (Vectra A med C20NE/2,0 8v) så har man iaf en bil som kommer att gå i all evighet (i princip) bara man kollar efter rosten och servar normalt, jag har iaf inte lyckats plåga sönder en sådan motor :tummenupp

Jo, 16v-motorerna är lite känsligare om kamremmen brister, så även på 1,4 8v som fanns i Corsa, Astra m.m.

Audi har jag ingen aning om, jag tyckte bara det lät som en herrans massa elfel och dylikt i din beskrivning (jämfört med de Oplar jag haft, nu har jag BMW och dränks i elfel :mad: )

Nja. 3 elfel på 8000 mil.
Ett var ju ett relä. Det vet jag inte om jag kan kalla katastrof. Inte direkt hiskeligt dyrt.
Ett var en kabel som går vid gångjärnen till bakluckan. Den viks 180 grader varje gång man öppnar eller stänger luckan. Inte konstigt om den ger upp efter 10 år (Vilket är ungefär livslängden på den kabeln.
Den kostade några hundringar och var ganska lätt att byta själv.
För övrigt finns det massor av människor som kör runt med defekt kablage till baklysena i sona bilar. Att jag bytte den kabeln var nog lite för att jag är ganska noga med att allt fungerar som det ska.

Det enda som egentligen var ett problematiskt elfel var väl klimatanläggningen. Eftersom den var helautomatiskt så blev jag ju helt utan ventilation. Det är dock inte något vanligt fel.

Jag har under mina 12 år och 24000 mil med audi inte varit med om några allvarliga elfel. Förutom det.

Tjaloo.. Köp fan ingen Ford.. Hade en ,aldrig mer.. Jag har haft Clio2. kanon. Peugeot 306 är en bra bil för vettig peng, franska men va fan, Billig att äga, mer pengar till hojen..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT