Det jag råkade ut för på min Audi 80 2,0E -94 som jag hade är inte mycket. Jag hade den under nästan 4 år från den hade gått 12000 mil till den hade gått nästan 20000. Jag bytte någon länkarmsbussning vid ett tillfälle, hade ett kabelbrott på strömförsörjningen till klimatanläggningen och fick byta ut ett relä till elsolluckan med förvalsautomatik. Sen fick jag byta kabelstammen för belysningen i bakluckan också. I övrigt var det i stort sett bara att tanka och byta olja och filter ibland. Jag tror att jag totalt sett lade ner 6000 på den utöver service och vanliga driftskostnader på nästan 8000 mil.
Hmmm, min gamla Vectra A från -91 köpte jag -99 (13005 mil), körde den väldigt osnällt och servade i princip enbart. Sålde den när det gått 28000 mil några år senare (till farsan som fortfarande åker i den). Det enda elfel jag hade på bilen var skyltbelysningen vilken kontaktytorna ärgade. Jag bytte kamrem en gång (vid 22000 mil, jag vet att 2,0 8v-motorerna inte får ventilsallad vid ras), bakre ljuddämpare en gång (två gånger om man räknar med garantibytet av ljuddämparen då den var felaktig), spindelleder en gång per sida och kanske något annat smått jag inte minns. Totalkostnad för delar de 15000 mil jag körde är inte många lappar, kring 3500 spänn.
Däck, bromsklotsar och olja/filter m.m. räknar jag inte med.
Bränsleförbrukningen låg konstant kring 0,65l/mil (osnäll gasfot till trots), helförsäkring som är asbillig, skatten är strax över tusenlappen (1200:- eller något liknande), finns med både ABS och airbag kring -94.
Klart värt att kika på för dem pengarna, låt bli 16v-versionerna då de är dyrare i försäkring och klart törstigare om man gasar.