billig pendlarbil som håller!

Opel och ford skulle jag utesluta på direkten. I alla fall om man inte är sugen på att ha en bil som faller i bitar runt dig när du kör. Kvalitet och rostbestämdighet är inte riktigt på topp om man säger så.

Opel astra G 98 & framåt rostar iallafall ingenting är galvade.
Billiga i inköp och går snålt.
Välj 1.6l motorn om du ska ha bensinare.
A4 skulle jag utesluta om åka billigt är målet.

Äger för tillfället en Opel astra G 1.4 årsm98 & en audi a4 1.8T -96.
Förutom försäkringen och bränsleförbrukningen pga 1.8T upplever jag reservdelskostnaderna som betydligt högre på audin.
Men och andra sidan är det en helt annan kvalitets känsla i audin om man jämför.
Take your pick :)

edit quote ballade ur..

Last edited:
Peugeot 306 1.6 - Billig i inköp, billiga reservdelar och galvad kaross.
Exempel

Last edited:
Om du lägger ett par tusingar till får du en mercedes c-klass från mitten på 90-talet.
Inge kul att sitta och pendla i en sketen riskokare.

Opel och ford skulle jag utesluta på direkten. I alla fall om man inte är sugen på att ha en bil som faller i bitar runt dig när du kör. Kvalitet och rostbestämdighet är inte riktigt på topp om man säger så.

När det gäller Opel efter ´00 så stämmer inte detta, Opel gjorde en rejäl uppryckning iaf med modellerna Astra och Corsa.

Det är helt klart köpläge på dessa bilar eftersom folk tydligen inte har fattat att det inte är lika dåliga som exemplaren från 90-talet och tidigare..

Nissan Micra 1998-> är mycket driftsäker och ekonomisk. Om den är tillräckligt säker eller för liten vet jag inte.

Tjejen har en Opel Astra G som rullar på utan några problem, känns som en A till B bil, men med OK komfort faktist.

Jag tycker helt klart att du ska köpa en japanare! Har själv en honda civic 94. har kört den snart 5000 mil i min ägo (gått snart 18000. aldrig något som krånglat. bara bytt slitdelar, (batteri och bromsklossar) och olja mm så klart. Visst, nu börjar rosten kika fram, men de är ju ingen ny bil heller.

Skulle själv inte ge mycke för en fransk bil. Dom ser fina ut men driftsäkerheten är inte nått att hurra för. (megane har fått flest nybilsfel flera år i rad, vad är det dom inte lär sig?)

Franska bilar = skruva mycke
Tyska bilar = skruva en del
Japanare = kör och serva.

En ful S/V40 borde du väl kunna få hyffsat billigt numera? Går billigt och bra, säkra och inte mycket mer fel än många andra bilar.

Lätt corolla.
Möjligtvis en mazda.
VW diesel är också driftsäkert o ganska smart. Dyrare att äga.

Glöm andra tyska bilar...
De billiga (Opel och Ford) är det absolut värsta skit man kan köpa på sig. Att ens tänka på att köpa en sån är som att frivilligt skaffa sig AIDS.

De dyra (Audi, BMW, Mercedes) kostar så satans mycket att äga att de blir meningslösa. Visst de kan vara snåla, men delarna kostar mer än bilen..
Kör själv BMW (min 3e), har ägt 3 Audis.

Om bränsleförbrukning inte är viktigast så är Volvo (940, kanske 850) det absolut bästa man kan köpa. Skitbilliga att äga och laga. Om de ens går sönder. Även det säkraste man kan köra..

Last edited:
Körde Golf III 1,6 i ungefär 4000 mil (den hade gått 18500mil när jag började pendla) till och från Trollhättan från Göteborg. Gick klockrent. Lite bullrig, men ändå trevlig. Lättmekad, delar finns överallt, billig att äga och tanka.

Nackdelen är dess rostbenägenhet.

När det gäller Opel efter ´00 så stämmer inte detta, Opel gjorde en rejäl uppryckning iaf med modellerna Astra och Corsa.

Det är helt klart köpläge på dessa bilar eftersom folk tydligen inte har fattat att det inte är lika dåliga som exemplaren från 90-talet och tidigare..

Jo. Det är möjligt att dom gjort en uppryckning på rostskyddet. Men kvaliteten på inredningen är under all kritik även efter 00. En opel som gått 6000 mil från 01 ser mer sliten ut än klädseln på en Audi från -94 som gått över 30 000. I alla fall är det min erfarenhet. Och elsystemen har dom inte fått ordning på fortfarande. I alla fall inte om man läser lite biltidningar.

Men. Man får vad man betalar för. En opel är ruskigt billig. Så i förhållande till priset är det kanske inte någon dålig bil. Personligen skulle jag endast tveksamt ta emot en opel om någon kastade den efter mig. Tyvärr. Jag skulle gärna köpa bil så billigt men jag kan inte.

Lätt corolla.
Möjligtvis en mazda.
VW diesel är också driftsäkert o ganska smart. Dyrare att äga.

Glöm andra tyska bilar...
De billiga (Opel och Ford) är det absolut värsta skit man kan köpa på sig. Att ens tänka på att köpa en sån är som att frivilligt skaffa sig AIDS.

De dyra (Audi, BMW, Mercedes) kostar så satans mycket att äga att de blir meningslösa. Visst de kan vara snåla, men delarna kostar mer än bilen..
Kör själv BMW (min 3e), har ägt 3 Audis.

Om bränsleförbrukning inte är viktigast så är Volvo (940, kanske 850) det absolut bästa man kan köpa. Skitbilliga att äga och laga. Om de ens går sönder. Även det säkraste man kan köra..

Jag håller inte med riktigt. En normal Audi kostar inte mer i ägande än en ford. Dessutom går den inte sönder alls lika ofta. Volvo har ju däremot riktigt billiga reservdelar.

Personligen kör jag Audi för känslans skull. Reparerar gör jag bara när jag måste och det är inte så farligt ofta. Vissa modeller har väldigt dyra reservdelar men på det stora hela så har standardmodellerna ungefär samma priser som alla andra. Jag gissar att BMW och Merca är ungefär lika.

Men jämförelsen mellan Opel/Ford och AIDS håller jag med om. Riktiga skitbilar. Borde vara förbjudet att sälja bilar där drivlinan rasar efter mindre än 10 000 mil och tillverkaren anser att det är fullt normalt. dvs man får själv stå för reparationen.

Last edited:
Skaffade mig nyligen en Lupo FSI och halverade kostnaden i allt mot min BMW.
Samma kaross som 3L så det blir ingen rost heller. :)

Massa text, Opel vs Audi

Tjejen har som sagt en Opel Astra G 1.6 och hade tidigare en Audi 80 2.0E. Opel är inte så mycket till bil, en arselfraktare, men den är betydligt trevligare än Audin som helhet. En modernare bil med modernare känsla i mina ögon.

Dock så finns det mycet trevligare bilar i klassen, men dem kostar därefter. Jag har själv enorma fördommar mot Opel och skulle aldrig själv köpa en, men tjejens bil bara rullar med vanlig service. Så kanske är det just fördommar det handlar om (?).

Tillbaka till ämnet, tänk japanskt som sagt :tummenupp

Jo. Det är möjligt att dom gjort en uppryckning på rostskyddet. Men kvaliteten på inredningen är under all kritik även efter 00. En opel som gått 6000 mil från 01 ser mer sliten ut än klädseln på en Audi från -94 som gått över 30 000. I alla fall är det min erfarenhet. Och elsystemen har dom inte fått ordning på fortfarande. I alla fall inte om man läser lite biltidningar.

Men. Man får vad man betalar för. En opel är ruskigt billig. Så i förhållande till priset är det kanske inte någon dålig bil. Personligen skulle jag endast tveksamt ta emot en opel om någon kastade den efter mig. Tyvärr. Jag skulle gärna köpa bil så billigt men jag kan inte.

Det jag menade med mitt inlägg var att det är skillnad som natt och dag mellan en astra/corsa från ´01 om man jämför dessa med dito från 90-talet.
Sen är det klart att ingen av dessa är felfria..

Audi är inga problemfria bilar heller, min syrra kör en audi 80 1.8 från ´94 och det kan jag knappast kalla en kvalitets bil, den har en massa fel och krånglar så kräver ständiga reperationer..

Har även haft tre vänner som har kört varsin Audi 100 2.8 från perioden´92-´94, gemensamt med dessa är att de har fått lägga ner en massa pengar och energi för att hålla dessa bilar rullande.

På en av bilarna så krånglade motorn, killen la ner 30 000 utan att det blev bättre märkbart bättre. Nästa bil var min fasters bil och där krånglade allt utom motorn, hon blev så trött på skiten efter att ha lagt ner en massa pengar att hon helt enkelt reade ut den på blocket bara för att bli av med den.

Tjejen har som sagt en Opel Astra G 1.6 och hade tidigare en Audi 80 2.0E. Opel är inte så mycket till bil, en arselfraktare, men den är betydligt trevligare än Audin som helhet. En modernare bil med modernare känsla i mina ögon.

Dock så finns det mycet trevligare bilar i klassen, men dem kostar därefter. Jag har själv enorma fördommar mot Opel och skulle aldrig själv köpa en, men tjejens bil bara rullar med vanlig service. Så kanske är det just fördommar det handlar om (?).

Tillbaka till ämnet, tänk japanskt som sagt :tummenupp

Just i frågan om motorn så är det nog inte någon fara med en opel. Det är resten av bilen som jag upplevt har dålig kvalitet och som inte håller ihop. Elsystem som strular och klädsel som verkar utsliten på nolltid.

Ställer man sig vid vägkanten och tittar på hur rostiga bilarna är om man kollar på bilar som har ett antal år på nacken så ser man en markant skillnad mellan Audi och Opel, Mazda, Toyota och många andra märken. Detta trots att Audi väldigt ofta gått längre. Jag har svårt att tro att det beror på att alla audiägare sköter om sina bilar så minutiöst.

Toyota för att ta ett exempel tillhör ju dom riktigt korkade som kör med filt i hjulhusen vilket gör att skärmkanterna äts upp på nolltid (att det blir så är något som jag kan räkna ut med röven och en krita) . Läste i något begagnattest av deras Prius att ett flertal av dom bilarna hade stora problem med gravrost på bärande balkar redan efter 2-3 år. Inget gott betyg på rostskyddet med andra ord.
Mina iakttagelser stöds nog dessutom om man läser biltester och då i synnerhet betygsättning av rostskyddet. Där får de flesta av de japanska och koreanska märkena genomgående mycket sämre omdömen än Audi, BMW, Volvo och de andra.
Tillverkarna av de så kallade premiummärkena i Tyskland och Sverige är helt enkelt bättre än de andra på rostskyddet.

Men har din tjej haft tur och hittat ett exemplar som bara rullar och får service så var nöjd.

Toyota Aygo

Har just inhandlat mig en ny Toyota Aygo för att minska mina pendlingskostader till och från jobbet, ca 2500-3000mil/år

Inköpspriset är kanske i dyraste laget för trådskaparen. (från 95.000 kr)

Men jag räknar i alla fall att tjäna ganska bra mot att köra en bil som ligger kring litern /mil.

Räknar man skatt, försäkring och bensinkostad så har bilen betalat sig själv efter ca 5 år (mot att köra ex en gammal volvo som står där "gratis" på tomten) från år 6 är det bara ren förtjänst (blir bensinen än dyrare betalar den sig själv ännu fortare)

Skatt ca 460 kr/år
Bensinförbrukning mindre än 0,5 lit/mil
Miljöbilspremie 10 000 kr i fickan
"Gratis parkering" i flera städer
Förhoppningsvis låga servicekostnader...

Sedan att man har garantier i tre år är ju inte heller helt fel... :tummenupp

Efter första inspektion så tycker jag att rostskyddet inte är det bästa på denna bil, men det kommer jag avhjälpa med att komplettera rostskyddet själv på utsatta delar under bilen... Vissa utsatta delar är ju bara lackade och kommer att utsättas för sten och grussprut... Hur tror Toyota att detta skulle kunna vara hållbart i x antal år???:huvet

Men efter detta är åtgärdat så känns ändå Aygon gedigen och hållbar... Om man inte krockar förstås...:D

/Cooler

Bifogat

• DSC00893.JPG
    DSC00893.JPG
    123.1 KB · Visningar: 286
Last edited:
Det jag menade med mitt inlägg var att det är skillnad som natt och dag mellan en astra/corsa från ´01 om man jämför dessa med dito från 90-talet.
Sen är det klart att ingen av dessa är felfria..

Audi är inga problemfria bilar heller, min syrra kör en audi 80 1.8 från ´94 och det kan jag knappast kalla en kvalitets bil, den har en massa fel och krånglar så kräver ständiga reperationer..

Har även haft tre vänner som har kört varsin Audi 100 2.8 från perioden´92-´94, gemensamt med dessa är att de har fått lägga ner en massa pengar och energi för att hålla dessa bilar rullande.

På en av bilarna så krånglade motorn, killen la ner 30 000 utan att det blev bättre märkbart bättre. Nästa bil var min fasters bil och där krånglade allt utom motorn, hon blev så trött på skiten efter att ha lagt ner en massa pengar att hon helt enkelt reade ut den på blocket bara för att bli av med den.

Vad gäller de som hade Audi 100 2,8 från den perioden så har just dom motorerna några specifika problem. Bland annat gick topplockspackningarna ganska snabbt. Dom hade en del andra problem också. Jag skulle inte köpa en bil med just den motorn.
Audi 80 1,8 från -94 är jag däremot lite förvånad om din syrra har så mycket problem. Hon måste faktiskt uppriktigt ha haft otur. Jag och flera av mina kompisar har eller har haft Audi 80 från just den perioden och ingen av dom har råkat ut för just någonting utöver service och slitagedelar. Visst har det varit enstaka reparationer men inget extraordinärt eller anmärkningsvärt dyrt. Vad gäller just 1,8 motorn så betecknar många mekaniker den som i det närmaste skottsäker. De saker som man typiskt sett kan råka ut för på den modellen är länkarmsbussningar vid 20 000 mil men det är inte så fruktansvärt dyrt att fixa. Kabelstammen till belysningen i bakluckan brukar ge upp också men det går på under 1000-lappen att fixa.
Det jag råkade ut för på min Audi 80 2,0E -94 som jag hade är inte mycket. Jag hade den under nästan 4 år från den hade gått 12000 mil till den hade gått nästan 20000. Jag bytte någon länkarmsbussning vid ett tillfälle, hade ett kabelbrott på strömförsörjningen till klimatanläggningen och fick byta ut ett relä till elsolluckan med förvalsautomatik. Sen fick jag byta kabelstammen för belysningen i bakluckan också. I övrigt var det i stort sett bara att tanka och byta olja och filter ibland. Jag tror att jag totalt sett lade ner 6000 på den utöver service och vanliga driftskostnader på nästan 8000 mil.

Men visst köper man en nästan 15 år gammal bil så kan man inte räkna med att den går helt problemfritt. Det kan man i och för sig inte göra även om man köper en bil som är bara något år gammal heller så.

Det är mycket möjligt att det är stor skillnad mellan Astra och Corsa men jag har tyvärr bara sett dåliga exemplar. För övrigt läste jag ett test av just Astra för några år sedan där den fick svidande kritik eftersom den helt nya testbilen var nerlusad med elfel. Opel gav upp efter ett flertal försök att fixa det så dom fick byta ut testbilen mot en annan som inte heller var i närheten av felfri elektriskt. Så om Corsa är sämre vill jag verkligen inte ha en sådan.

Det är och förblir så att om man ska sälja en ny bil billigt så måste man pruta någonstans på ihopmontering eller delar. Det ger oftast lite sämre kvalitet. Tyvärr. Visst får man säkert betala en del för märket. Så mycket dyrare tror jag inte att det är att skruva ihop en Audi, BMW eller Merca men att många av delarna håller högre kvalitet tvekar jag inte på.

Men sedan ska man inte vara naiv och tro att det finns någon enda bil som kommer att fungera utan att man lägger ner några kronor på reparationer. Sådan tur har ytterst få. Det kostar en massa pengar att köra bil.

Tack för alla bra svar!

Verkar inte vara en bra ide att slå till på en gammal ford eller opel...

Corolla är säkert en bra bil, men jag tycker att många bilar på blocket verkar vara lite rostskadade. Civic:en lider ju av samma sjukdom verkar det som. Dessutom är ju många stylade och säkert körda ganska hårt av kidzen.:D

Just nu lutar det mest åt en golf kombi 1,8. Finns en del att välja på från senare delen av 90-talet som inte gått 18 varv runt jorden och som är rostfria. Ska man tro beskrivningen på blocket drar dom 0,55-0,6.:D Det låter dock inte riktigt sanningsenligt.

Angående aygon så är den ju del rätt dyr i inköp och sedan verkar framförallt rostskyddet inte vara på topp. Inga skärmar för hjulhusen känns inte riktigt seriöst för svenska vintervägar...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman