billig pendlarbil som håller!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Min fru har fått ett jobb en bra bit utanför stan och vi tvingas köpa bil.
Vi är bara ute efter en billig snål bil i 20k-30k kr klassen.

* Den ska vara hyfsat säker (airbag osv)
* Inte krångla för mkt
* Gå snålt och vara billig i försäkring

Vi har inga som helt krav på motor-prestanda osv, det behovet tillfredställs på hojen!

Har kollat på följande bilar
* Opel astra
* Polo variant 1,3
* Honda civic
* Toyota corolla
* Ford focus

Dom franska bilarna är ju billiga, men verkar gå sönder hela tiden..

Vad säger ni om kvalitet på ovanstående. Ev andra bilar som kan rekomenderas för billig pendling?

Honda från mitten av 90-talet börjar rosta en del nu, men är jäkligt driftsäkra. Skulle själv satsat på en Civic från sent 90-tal som pendlarbil, om man ska gå på era önskemål. Inte helt trista att ratta heller, även om man väljer en effektsvag variant.
Har själv en Honda från -93 med 25k mil på mätaren, börjar rosta lite men går som en klocka. Kolla bara försäkringen, populära ungdomsbilar så vissa bolag knuffar säkert upp premien pga det.

Tråkig bil men jag skulle tveklöst välja Corollan. Även som förslag om den inte redan fanns på din lista.

Opel och ford skulle jag utesluta på direkten. I alla fall om man inte är sugen på att ha en bil som faller i bitar runt dig när du kör. Kvalitet och rostbestämdighet är inte riktigt på topp om man säger så.

Hur Toyota och Honda står sig har jag inte riktigt koll på men enligt vad jag förstått så är dom maskinellt väldigt bra men rostskyddet lämnar en del att önska.

Baserat på att du kommer att köra den i sverige på vägar som under vintern saltas så skulle jag i så fall rekommendera polon av dom alternativen som du räknar upp.

Fick jag välja vilken bil som helst som går att köpa för dom pengar du säger att du vill lägga och dom prioriteringar du har så skulle jag utan att blinka köpa en Audi 80 2,0E eller en Audi A4 1,6 eller 1,8 från mitten av 90-talet.
I alla fall om man vill ha en bensinare. Dom går utan större problem att köra på 0,6 liter/mil.
Räknar man med att köra 1500 mil/år eller mer så kan man köpa en diesel istället. 1,9 tdi motorn är ganska trevlig. Lite rå i gången men hyfsat pigg och man tänker nästan inte på att det är en diesel under körning faktiskt.
Den ligger någonstans mellan 0,4 och 0,5 l/mil på landsväg om den är frisk i motorn.

Det är bilar som man åker ganska bekvämt i och som enligt min erfarenhet verkar hålla precis hur länge som helst. Jag sålde tyvärr min till förmån för en dyrare och törstigare variant. Polarens -93:a 2,0E bensinare) har gått en bra bit över 30000 mil nu och det är uppriktigt sagt svårt att hitta något som säger att den gått så långt och är så gammal. Förutom att 15 år och över 30000 mil börjar göra sitt till på klädseln på förarstolen. Min gissning är att så länge den är servad och omskött så finns det ingen anledning att tro att den ska ge upp maskinellt förrän efter mer än 50000 mil. Rosten verkar vara ett nästintill obefintligt problem också. Det går fortfarande att hitta i stort sett rostfria exemplar.

Ska du ha civicen så köp den med 1,5l motorn, den har VTEC-Economy, har 25 hästar mer än 1,4:an och drar _mindre_ bensin ändå. Jag kör min på drygt 0,7 blandat, går att få den ner till 0,65 garanterat

Jag slänger in en liten dark horse.

Hyundai accent.

den är en faktiskt väldigt driftsäker liten bil som drar runt 0,6 och
är billig i inköp och går alldeles utmärkt att pendla med.

Mazda 323 är en bil som bör passa på din lista. Tråkig, billig att tanka och försäkra och med rykte om bra driftsäkerhet. Det goda ryktet får den att ligga relativt högt i pris, men det är svårt att göra något åt.

Franska bilar har hög strulfaktor om man tittar på de senaste tio årens konstruktioner, men min uppfattning är att de är riktigt prisvärda om man tittar på 10-15 år gamla bilar. Jag tar hellre en välskött peugeot i gott skick än en sliten japan för samma pengar.

Franska bilar har hög strulfaktor om man tittar på de senaste tio årens konstruktioner, men min uppfattning är att de är riktigt prisvärda om man tittar på 10-15 år gamla bilar. Jag tar hellre en välskött peugeot i gott skick än en sliten japan för samma pengar.

Jag skaffade en riktigt billig diesel 405:a med AC och 26000 mil på mätaren. Går kanonfint. En del småmeck pga att tidigare ägare under ett par år, inte skött om den, men totalupplevelsen är klart mycket bättre än japanerna från samma tidsepok och lägger man ner lite jobb (gör själv = billigt), så blir det en bil som håller många år till. Blir en del pengar över till annat iom att inköpspriset var lågt.

Jag själv kör en tio år gammal Polo och är toknöjd med den! Driftsäker som fan, billig att underhålla, drar lite soppa och är billig att försäkra. Värmepaketet är topp vilket man gillar på vintern.:tummenupp

Ford är inte en bil, det är ett bojsänke.

Corollan av dem, annars vill jag gärna rekomendera mazda 323, mazda och toyota har riktigt bra kvalité, inte minst med tanke på priset.

Japsarna och Polon är de som gäller. Om man ändå får välja.

Vad har då jag?
En Peugeot 205 Junior -88! Häpp!! :D
Jag fick den mot ett flak öl, så priset var inget att snacka om.
Har bytt vä drivaxel (1500:-), avgassystem (800:-), damasker på hö drivaxel (500:-) och satt i ett bättre batteri (0:-) jag hade i garaget, samt bytt olja filter och tänddelar (en spottstyver).
Bilen går som en klocka, drar runt 0,6 och jag räknar kallt med att den ska gå många tusen mil till (nu 25.000 mil!) och om Kn.Blåskägg och hans gubbar släpper den igenom besiktningen härnäst :)

Ford är inte en bil, det är ett bojsänke.

:fakta

"Ingen Ford på våran gård..."

Last edited:
Seat Arosa, samma bil som VW Lupo. Går billigt och bra.

Jag slänger in en liten dark horse.

Hyundai accent.

den är en faktiskt väldigt driftsäker liten bil som drar runt 0,6 och
är billig i inköp och går alldeles utmärkt att pendla med.

Kanske var så att jag fick tag på ett dåligt exemplar, men den jag köpte hade bara gått 14000 mil, men rök som ett ånglok och drack 1,5 liter olja på 30 mil...

Skullel lätt rekommendera den jag köpte istället när jag äntligen hade lyckats häva köpet av Accenten, en Clio II, som redan föreslagits.

Liten, smidig och BILLIG! Både att köpa, köra och försäkra. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...