Billig pendelhoj tips

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Nu gräver man djupt på blocket efter en motorcykel som ska fylla just detta behov. Men det är inte lätt för man är ju lite kräsen.

Kör mellan 7 till 16 mil om dagen och skulle behöva en billig pendelhoj.

Mt01 jag har tar 0,6l milen blandad/pendel körning och det är lite mycket när bilen tar 0,74.

Någon som har något tips.

max 0,45l milen är inte så svårt att hitta men det ska kännas som en motorcykel också och inte en moped. över 400cc med andra ord. Priset bör ligga under 20,000.

Hade en GS 250 som tog 0,28l fast det var en pina på större vägar

Så har ni hat en mc som stämmer in på detta så skriv.
 
Honda: NX650 dominator, xr600, xr650L och xr650R är ju ganska soppasnåla om förgasaren/förgasarna är rätt inställd/inställda. :)
 
En Yamaha XJ 600... den har halvkåpa och drar mellan 0.4-0.5. Som av en händelsen råkar jag ha en billig sådan ståendes, från -97 :)
 
Honda: NX650 dominator, xr600, xr650L och xr650R är ju ganska soppasnåla om förgasaren/förgasarna är rätt inställd/inställda. :)

Tyvärr så är jag lite anti offroad hoj Sen är väl det där enstånkare också eller? Letar efter något som har en len r4 hälst.

men jag ska ha dem i tankarna iaf.

En Yamaha XJ 600... den har halvkåpa och drar mellan 0.4-0.5. Som av en händelsen råkar jag ha en billig sådan ståendes, från -97 :)

Ja du får gärna skicka en bild till min mail. Roadwraith86@hotmail.com
Vad hade du tänkt dig för en sådan?
 
Last edited:
Tyvärr så är jag lite anti offroad hoj Sen är väl det där enstånkare också eller? Letar efter något som har en len r4 hälst.

men jag ska ha dem i tankarna iaf.

Jo, det är stånkor hela högen jag nämde.
Okey, ja då kan inte ja hjälpa till så mycket.
Men jag ska fundera lite...
 
En GS500 från början till mitten av 90-talet får du för under 20000. Den drog 0,37 mätt under ett helt år. 95 % av körningen var pendling genom stockholm under rusningstrafik . Byter man framfjädrar så blir den helt ok. Det är inget spjut men den gör runt 160. Eller Kawa ER5 eller Honda CB500. Det är liknande hojar med liknande prestanda
 
köp min suzuki rf 900 1994 ....då har du råkraften o den drar inget när man inte gasar
 
En zzr600 borde fungera.

Kan inte mer än instämma, inga problem att få min gamla zzr600-91 a dra 0,45 och då var inte förgasarna synkade på hur länge som helst.

Men visst, gasade man satan för att hänga med r-hojar eller tog ut den på bana (där fotpinnar och centralstöd skrapar i, rekommenderas ej) så drog den upp mot 0,6.

Tror iof. att en korrekt ställd gammal cbr600a från 91 och framåt går att få ner ganska snålt också och då har du en hoj som även går att lura ut på bana...
 
Köp en SV 650 min drar 0,42 vid pendling bra ax med twinmotorn 72 hästar. Toppar 200 km/h så den funkar även att bränna med polarna på krokiga landsvägar. Du får en för 25-30 och billig försäkring 3600:-/hel

Har tänkt att sälja min.

//Dafe
 
Min Yamaha FZ 750, 100 hk, drar aldrig över en halvliter. Finns för under 20 papp.
 
En zzr600 borde fungera.

Hade en ZZR600 92. Nog den mc jag har varit mest förtjust i men när det kommer till bensinförbrukningen som någon annan också påpekade så är den aldels för törstig för det jag ska ha den:gnissla

Men när jag äntligen kan övningsköra mc med min sambo så blir det en sådan igen.

Kräsen= lägg på en tia och tjöp en sån härn. Bekväm miosoffa och bagageutryme som rymmer 2 resväskor och 1 handväska. Lättsvängd och hyffsat modern dessutom.


De är grymt het. Men just nu ligger den över min budjet. Sen är försäkringen ett snäpp för dyr. Jag är bara 23 så jag når inte den gränsen där det blir billigt för mig. Men den är klart lockande. Blir det ingen hoj nu så blir det nog en sådan i vinter :tummenupp

Köp en SV 650 min drar 0,42 vid pendling bra ax med twinmotorn 72 hästar. Toppar 200 km/h så den funkar även att bränna med polarna på krokiga landsvägar. Du får en för 25-30 och billig försäkring 3600:-/hel

Har tänkt att sälja min.

//Dafe

Tyvärr som det är nu så är 20000 den absoluta smärtgränsen tyvärr. Annars hade den legat högt på min lista.
 
Last edited:
Tyvärr som det är nu så är 20000 den absoluta smärtgränsen tyvärr. Annars hade den legat högt på min lista.

Du borde kunna hitta en vettig för 20´i vinter.

Borde få en Triumph TT600 för den summan också, vilket är mycket roligare :D Men då blir det nog svårare med 0,45 l/mil
 
En gammal diversion 900 är bra pendlingshoj. Drar sansat med soppa ca. 0,5l/mil om du står på lite men du får dessutom lägre milkostnad iom kardandrivningen. Inga problem att få den att gå på 0,4-0,45 om du kör lagligt. Drar du många mil så kostar även kedja och drev en del i beräkningen. Billiga slitdelar såsom filter och stift osv. Försäkringsbiten kommer även den med i beräkningen.

Jag vill hävda att en större motor drar inte med nödvändighet mer soppa då du kör motorväg osv. då denna behöver arbeta mindre hårt för att bibehålla samma effektuttag. Säkert någon duktigare här, som kan reda ut detta.

Givetvis påstår jag inte att den är en bra sporthoj, men nu var det pendlingshoj vi diskuterade antar jag...

ett exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_xj_900_Diversion_23100932.htm?ca=23_10&w=3


.
 
Last edited:
sälj bilen o köp en sådandär minibil som drar nada typ? :)

har aldrig haft koll på förbrukning på mc då alla min nöjesfordon bara tankas mens jag ser glad ut :D
 
En gammal diversion 900 är bra pendlingshoj. Drar sansat med soppa ca. 0,5l/mil om du står på lite men du får dessutom lägre milkostnad iom kardandrivningen. Inga problem att få den att gå på 0,4-0,45 om du kör lagligt. Drar du många mil så kostar även kedja och drev en del i beräkningen. Billiga slitdelar såsom filter och stift osv. Försäkringsbiten kommer även den med i beräkningen.

Jag vill hävda att en större motor drar inte med nödvändighet mer soppa då du kör motorväg osv. då denna behöver arbeta mindre hårt för att bibehålla samma effektuttag. Säkert någon duktigare här, som kan reda ut detta.

Givetvis påstår jag inte att den är en bra sporthoj, men nu var det pendlingshoj vi diskuterade antar jag...

ett exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_xj_900_Diversion_23100932.htm?ca=23_10&w=3


.
Instämmer fullkomligt, den äldre versionen är nästan lika bensinsnål som diversion. att motorn är stor gör att de går att ligga på femman i runt 30km/h utan störer hackanden, och i motorvägsfart ligger varvet mellan 4-5k.

Sen är de riktigt skönt med kardan:tummenupp

den äldre versionen: http://www.blocket.se/lund/Yamaha_XJ_900_23348978.htm?ca=5&w=3
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top