Billig och hållbar Pendlarhoj

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
Tjena!
Är ute efter en billig pendlar hoj som är pålitlig och drar lite även med skjuts då det kan hända att man tar en sväng till tyskland ibland med tant bakpå

Jag har kollat några hojar typ gsx och cb400, fj600 och liknande

Men hittar inte info om dom så jag hör gärna lite input från någon som ägt liknande eller kan föreslå någon bra modell

Riktliner är
Pris max - 10-15000
Årsmodell - spelar ingen roll
Kubik - minst 400
Soppaförbrukning - så lite som möjligt med skjuts
Övrigt - Så pålitlig som möjligt
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Jag skulle kolla efter en offroad typ Yamaha XT600 , Honda Dominator eller Kawa Kle 500 .
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Ta en sväng till Tyskland, med skjuts, och på en 400 el 600?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Tänkte också offroad först, men ska du åka till Tyskland med skjuts blir det inte roligt med en stånka, om du inte hittar riktigt små dåliga vägar.

Kanske nån större offroadliknande hoj med två cylindrar kan vara något. Kanske är svårt att hitta för det låga priset, å andra sidan.
Å tredje sidan, om du och tanten är gjorda av det rätta virket så funkar nog en gammal XT600 fint. Glöm inte att byta olja en gång var tionde år bara.
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
kawan är uppdaterad med bigbore och mikuni förgasarna motverkar låg soppaförbrukning

dr 650 vad drar en sådan?

xt kollar upp den

Har kollar vidare och hittat en gammal goding Honda CX 500 Drar runt halvlitern med allt packat och har separat tändsystem om man får elfel
 

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
Jag har en GPZ750 -82 i superbra skick som blir din för 12000:- i det priset ingår spritt nya däck (bra däck sitter på)
Jag finns i Valbo så det är ju nära om du vill komma å kika...
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Valfri japansk 4:a. Min FZR kostade 10k, drar under 0.5 och har rullat över 7000mil.

Köp för fan ingen stånka som pendlarhoj...
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Har provkört flera CB400N och tyckte att de var väl trista. Taskigt låg & mellanregister och karaktärslösa i allmänhet. Så ta istället en titt på följande kandidater:

Yamaha XJ 400, XJ 550 samt XJ 600. Samtliga är bra maskiner och klarar en semesterresa för två utan problem. Du kommer att upptäcka att många exemplar på blocket säljs med tillhörande pakethållare, packväskor och toppbox. Finns nog ett skäl till det. :)

Honda CBX 400, CBX 550 samt CBX 600 E. Den sistnämnda utav dessa har kardandrift och marknadsfördes som evighetsmaskinen, för att den är robust och är designad för att gå med minimal service.

Honda CX 500, valfri variant. Pålitlig som fan (har länge använts som budhojar i England av det skälet), underbar motorkaraktär och bekväm för förare såväl som passagerare. (har själv ägt en CX)

Där har du lite att välja på! :)


Ta en sväng till Tyskland, med skjuts, och på en 400 el 600?
Vad är det som är så konstigt med det? :va
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
ujujuj nu fick man mycket att välja på men jag ska nog kolla annonser och prova några men det lutar åt cx500 eller någon xj modell

Bara för att sätta perspektiv på saker så har jag kört min Yamaha dt som jag köpte i kiruna osedd! till ystad och hem till skutskär igen och det var snart 17år sedan (innan gps fanns)
 

nivre

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Ort
08
Hoj
Honda CB350S -86, Honda CBR600FS -02, Buell XB9s -03
Honda CBF600SA skulle jag säga. Perfekt för pendling och långfärd. Bra sittställning även för passagerare. SA har även ABS som jag tycker är ett måste.

Jag en -05 för 45k eller titta på blocket.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Kika på en gsx 1100F. Den går att få billigt och är rätt billig i försäkring med. Drar runt 0,6-0,7. Klarar lätt att vara två på, med marginal dessutom.

Den är stor och bulkig dock.. Och vibrerar en del..
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
ujujuj nu fick man mycket att välja på men jag ska nog kolla annonser och prova några men det lutar åt cx500 eller någon xj modell

Bara för att sätta perspektiv på saker så har jag kört min Yamaha dt som jag köpte i kiruna osedd! till ystad och hem till skutskär igen och det var snart 17år sedan (innan gps fanns)

En släkting har en CX500 i nyskick till salu inom ditt prisspann. En bit bort men du blir GARANTERAT inte besviken. Säkerligen en av de finaste CX500 i världen.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Honda CBF600SA skulle jag säga. Perfekt för pendling och långfärd. Bra sittställning även för passagerare. SA har även ABS som jag tycker är ett måste.

Jag en -05 för 45k eller titta på blocket.

Budgeten var 10-15 000. Jag tror inte TS vill lägga 3 ggr mer än sin maxbudget.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
XT600 är världens bästa hoj! Tjöp!

Valfri japansk 4:a. Min FZR kostade 10k, drar under 0.5 och har rullat över 7000mil.

Köp för fan ingen stånka som pendlarhoj...

Vaj nått? Senaste XT´n jag budade på hade gått 34.000 mil och klagade inte. Mc-budets hade över 50.000 på mätaren. (eller ja den varvar ju om vid 9.999 men ändå...)

om du och tanten är gjorda av det rätta virket så funkar nog en gammal XT600 fint. Glöm inte att byta olja en gång var tionde år bara.

Man behöver inte byta. De brukar kunna pinka lite bak på vänstersidan så de smörjer kedjan. Bara att fylla på lite då och då.:tummenupp
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag skulle kolla efter en offroad typ Yamaha XT600 , Honda Dominator eller Kawa Kle 500 .

Kle 500 tidiga modellen var lite törstig anser jag, eller åtminstone min o jag skjutsade aldrig.

Ingen av dessa är att föredra med packning och passagerare på längre turer, supertenere, dr big är bättre alt om du är ute efter offroad.

Mer vägmaskin Yamaha Fz 750, eller tidig fzr 1000, gammelgixxer 750:tummenupp
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top