Billig och hållbar Pendlarhoj

Brorsan o jag köpte en XT 600E till vår far förra året, bytte olja o ställde in den i hans uthus i höstas (ej värme). åkte dit i april o hade stålsatt mig för en riktig fight innan den skulle gå igång, trodde jag, rullade ut den, vred på nyckeln.. jodå det fanns lite ström.. på med bensinkranen, full choke, drog 2 ggr i gasen o tryckte på start, hoppade igång direkt o puttrade som om den hade varit igång hela vintern!!! så jo det är en bra hoj!!
 
Brorsan o jag köpte en XT 600E till vår far förra året, bytte olja o ställde in den i hans uthus i höstas (ej värme). åkte dit i april o hade stålsatt mig för en riktig fight innan den skulle gå igång, trodde jag, rullade ut den, vred på nyckeln.. jodå det fanns lite ström.. på med bensinkranen, full choke, drog 2 ggr i gasen o tryckte på start, hoppade igång direkt o puttrade som om den hade varit igång hela vintern!!! så jo det är en bra hoj!!

Min startade nästan bättre efter att stått still ett par månader över vintern. Jag tror det är en Briggs & Strattonmotor i.
 
Kle 500 tidiga modellen var lite törstig anser jag, eller åtminstone min o jag skjutsade aldrig.

Ingen av dessa är att föredra med packning och passagerare på längre turer, supertenere, dr big är bättre alt om du är ute efter offroad.

Mer vägmaskin Yamaha Fz 750, eller tidig fzr 1000, gammelgixxer 750:tummenupp

Enig, kan inte tala för de övriga men en Dominator har jag haft. Den skulle jag inte ut och åka med passagerare och packning. Annat än om möjligen en kortare tur. Det är inte vad den är byggd för.
 
Kawwa zzr-600 borde gå att hitta för sådana pengar runt 90:a

http://www.blocket.se/stockholm?q=zzr&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=11&md=th&sp=1


Min 90:a var precis påväg att nolla räkneverket på milen när 2:ans växel gav upp. Vet inte om det var första gången påväg runt nollan eller andra varvet...förra ägaren hade iaf kört en och annan europatripp med den.

Hur skön som helst att sitta och åka långt med, och effekten räcker gott för vanligt touringåkande.

Tänkte återuppliva min till nästa säsong då jag kom på att den numera är "gratis" att försäkra på bilsport & mc och om inte annat kan man ta den till jobbet ibland när ryggen är för trött för att pendla sporthoj eller övningsköra med sambon nu när A-behörigheten på körkortet fyller 5 år i höst.
 
Last edited:
Vaj nått? Senaste XT´n jag budade på hade gått 34.000 mil och klagade inte. Mc-budets hade över 50.000 på mätaren. (eller ja den varvar ju om vid 9.999 men ändå...)

Nu har jag iofs inte kört XTn men stånkor brukar inte vara så bekväma på motorvägen och så brukar dom vibrera.

Dessutom har man inget vidare vindskydd eller bromsar på enduro-liknande maskiner.

Men om man bara ska åka genom stan så är den ju överlägsen.
 
Om du är ute efter billig drift är ju GSX 400n ruggigt billig, farsans drar 0.3 och går nått sönder köp en beggad motor för cirkus 2000kr :D

Makalöst tråkig maskin dock..
 
Nu har jag iofs inte kört XTn men stånkor brukar inte vara så bekväma på motorvägen och så brukar dom vibrera.

Dessutom har man inget vidare vindskydd eller bromsar på enduro-liknande maskiner.

Men om man bara ska åka genom stan så är den ju överlägsen.

Ska man ha en stånka som har vindskydd, är hyffsat bekväm och är vibrationsdämpad så ska man ha XF 650 freewind. Klart billigare begagnad än GS/CS 650.
 
Vaj nått? Senaste XT´n jag budade på hade gått 34.000 mil och klagade inte. Mc-budets hade över 50.000 på mätaren. (eller ja den varvar ju om vid 9.999 men ändå...)

Antar att firmahojjar får gött med service?
Och hur mycket på den maskinen var orginal (från orginalhojen allts) :)
 
Ska man ha en stånka som har vindskydd, är hyffsat bekväm och är vibrationsdämpad så ska man ha XF 650 freewind. Klart billigare begagnad än GS/CS 650.
Hade en Freewind tidigare. Åkte som mest 73 mil på en dag med den. Plus att jag busade runt en hel del på grusvägar med den också. Helt ok maskin till lite av varje.
 
Jag kör en Freewind 650 som pendlar/vinterhoj. Pendlar ca 5 enkel blandad körning. Det funkar den alldeles utmärkt till. Går att ligga i marscha i 120 utan problem, kör man långsammare drar den säkert lite soppa också. Funkar till det mesta och går att köra på rätt bra med om man vill. Slitstark är den nog också, min har gått ca 4500mil och tuffar på rätt vibrationsfritt fortfarande.

Nackdelen är ju att den är lika snygg som jag ungefär. Nu är ju inte hojens (mitt) utseende bara nåt man får skämmas för, man får ju ha den ifred och man slipper ju grina varje gng man vurpar eftersom den knappast blir fulare. Jag betalade 18500 för min.

/E
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top