Billig och hållbar Pendlarhoj

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Brorsan o jag köpte en XT 600E till vår far förra året, bytte olja o ställde in den i hans uthus i höstas (ej värme). åkte dit i april o hade stålsatt mig för en riktig fight innan den skulle gå igång, trodde jag, rullade ut den, vred på nyckeln.. jodå det fanns lite ström.. på med bensinkranen, full choke, drog 2 ggr i gasen o tryckte på start, hoppade igång direkt o puttrade som om den hade varit igång hela vintern!!! så jo det är en bra hoj!!
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Brorsan o jag köpte en XT 600E till vår far förra året, bytte olja o ställde in den i hans uthus i höstas (ej värme). åkte dit i april o hade stålsatt mig för en riktig fight innan den skulle gå igång, trodde jag, rullade ut den, vred på nyckeln.. jodå det fanns lite ström.. på med bensinkranen, full choke, drog 2 ggr i gasen o tryckte på start, hoppade igång direkt o puttrade som om den hade varit igång hela vintern!!! så jo det är en bra hoj!!

Min startade nästan bättre efter att stått still ett par månader över vintern. Jag tror det är en Briggs & Strattonmotor i.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Kle 500 tidiga modellen var lite törstig anser jag, eller åtminstone min o jag skjutsade aldrig.

Ingen av dessa är att föredra med packning och passagerare på längre turer, supertenere, dr big är bättre alt om du är ute efter offroad.

Mer vägmaskin Yamaha Fz 750, eller tidig fzr 1000, gammelgixxer 750:tummenupp

Enig, kan inte tala för de övriga men en Dominator har jag haft. Den skulle jag inte ut och åka med passagerare och packning. Annat än om möjligen en kortare tur. Det är inte vad den är byggd för.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kawwa zzr-600 borde gå att hitta för sådana pengar runt 90:a

http://www.blocket.se/stockholm?q=zzr&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=11&md=th&sp=1


Min 90:a var precis påväg att nolla räkneverket på milen när 2:ans växel gav upp. Vet inte om det var första gången påväg runt nollan eller andra varvet...förra ägaren hade iaf kört en och annan europatripp med den.

Hur skön som helst att sitta och åka långt med, och effekten räcker gott för vanligt touringåkande.

Tänkte återuppliva min till nästa säsong då jag kom på att den numera är "gratis" att försäkra på bilsport & mc och om inte annat kan man ta den till jobbet ibland när ryggen är för trött för att pendla sporthoj eller övningsköra med sambon nu när A-behörigheten på körkortet fyller 5 år i höst.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vaj nått? Senaste XT´n jag budade på hade gått 34.000 mil och klagade inte. Mc-budets hade över 50.000 på mätaren. (eller ja den varvar ju om vid 9.999 men ändå...)

Nu har jag iofs inte kört XTn men stånkor brukar inte vara så bekväma på motorvägen och så brukar dom vibrera.

Dessutom har man inget vidare vindskydd eller bromsar på enduro-liknande maskiner.

Men om man bara ska åka genom stan så är den ju överlägsen.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om du är ute efter billig drift är ju GSX 400n ruggigt billig, farsans drar 0.3 och går nått sönder köp en beggad motor för cirkus 2000kr :D

Makalöst tråkig maskin dock..
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Nu har jag iofs inte kört XTn men stånkor brukar inte vara så bekväma på motorvägen och så brukar dom vibrera.

Dessutom har man inget vidare vindskydd eller bromsar på enduro-liknande maskiner.

Men om man bara ska åka genom stan så är den ju överlägsen.

Ska man ha en stånka som har vindskydd, är hyffsat bekväm och är vibrationsdämpad så ska man ha XF 650 freewind. Klart billigare begagnad än GS/CS 650.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vaj nått? Senaste XT´n jag budade på hade gått 34.000 mil och klagade inte. Mc-budets hade över 50.000 på mätaren. (eller ja den varvar ju om vid 9.999 men ändå...)

Antar att firmahojjar får gött med service?
Och hur mycket på den maskinen var orginal (från orginalhojen allts) :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ska man ha en stånka som har vindskydd, är hyffsat bekväm och är vibrationsdämpad så ska man ha XF 650 freewind. Klart billigare begagnad än GS/CS 650.
Hade en Freewind tidigare. Åkte som mest 73 mil på en dag med den. Plus att jag busade runt en hel del på grusvägar med den också. Helt ok maskin till lite av varje.
 

Apansknytnäve

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Ort
Typ lite norr om
Hoj
t595 -97 samt xf650 -98 som snygghoj
Jag kör en Freewind 650 som pendlar/vinterhoj. Pendlar ca 5 enkel blandad körning. Det funkar den alldeles utmärkt till. Går att ligga i marscha i 120 utan problem, kör man långsammare drar den säkert lite soppa också. Funkar till det mesta och går att köra på rätt bra med om man vill. Slitstark är den nog också, min har gått ca 4500mil och tuffar på rätt vibrationsfritt fortfarande.

Nackdelen är ju att den är lika snygg som jag ungefär. Nu är ju inte hojens (mitt) utseende bara nåt man får skämmas för, man får ju ha den ifred och man slipper ju grina varje gng man vurpar eftersom den knappast blir fulare. Jag betalade 18500 för min.

/E
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top