Billig framlykta till rejskåpor

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Jag lyckades fixa ett par racekåpor för en 500ing i höstas. Insåg lite senare att det blir svårt att ens ta sig till banan då jag inte äger bil och ljus skulle kunna vara en bra sak att ha. Har dock ingen aning om hur jag ska lösa detta. Jag är inte direkt superhändig så det är viktigare att det är funktionellt än att det blir snyggt. Kraven är väl att kunna köra i mörker så hel/halvljus är ett krav och sen ska konstapeln inte kolla allt för mycket på mig :tungan

Vart kan man hitta billiga lampor? Kostar det runt 1000kr kan jag likaväl bygga nån adapter för att få originallampan att sitta då priset på ebay ligger däromkring.
 
IMG_0015s.jpgDet går att slipa upp hål för orginallyktan med en dremel eller som i mitt fall clasohlson kopia. Sen plastar man fast bult eller elrör som man kan fästa lyktan i kåpan med. Plast hittar du på båtsektionen på biltema. Jag gjorde så och bilprovningen hade ingen synpunkt vid senaste besiktning. Tidsödande beroende på hur snyggt du vill ha det men inte svårt.
 
Last edited:
Jag köpte två dimljus på Biltema, sågade upp 2 små hål i kåpan och satte fast lamporna i kåpan, med en aluminiumbit som stöd, men kåpan bar upp allt. Det funkade klockrent, farbror blå brydde sig iaf inte, men visst, man spöade ju inte direkt lastbilar i ljusflöde.
 
Jag köpte två dimljus på Biltema, sågade upp 2 små hål i kåpan och satte fast lamporna i kåpan, med en aluminiumbit som stöd, men kåpan bar upp allt. Det funkade klockrent, farbror blå brydde sig iaf inte, men visst, man spöade ju inte direkt lastbilar i ljusflöde.

Samma här, två projektorlampor där linserna stack ut genom runda hål borrade genom kåpan. E-märkta med fel nummer men vad vet polisen om det?
Blev stoppad i en riktig razzia där dom ville sätta dit ALLA närvarande för vad som helst men jag klarade mig fint.

Kostade en hundring paret och monterades med buntband, skruvdragare och två borrar på en timme. Såg tom någorlunda ut även om ett sandpapper och lite färg inte hade skadat...
 
Jag köpte två dimljus på Biltema, sågade upp 2 små hål i kåpan och satte fast lamporna i kåpan, med en aluminiumbit som stöd, men kåpan bar upp allt. Det funkade klockrent, farbror blå brydde sig iaf inte, men visst, man spöade ju inte direkt lastbilar i ljusflöde.
Biltemas ljus kostar 420kr st så gjorde en liten sökning på ebay och hittade följande:
http://www.ebay.co.uk/itm/Quality-P...26?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item5d45ba577e
Har inte koll på kabeln på hojen direkt men har för mig att det är tre kablar till lyset... Kan detta skapa något problem då dessa bara har två?
55W är mina nuvarande lampor på och de borde lysa samma tycker man. Orginalljuset är inte heller direkt som en lastbil. Vågar knappt ligga högre än 110 mitt i natten på e4an med mina för att det är så mörkt :tummenupp
Samma här, två projektorlampor där linserna stack ut genom runda hål borrade genom kåpan. E-märkta med fel nummer men vad vet polisen om det?
Blev stoppad i en riktig razzia där dom ville sätta dit ALLA närvarande för vad som helst men jag klarade mig fint.

Kostade en hundring paret och monterades med buntband, skruvdragare och två borrar på en timme. Såg tom någorlunda ut även om ett sandpapper och lite färg inte hade skadat...
Vart hittade du dom för en 100ing paret?
 
Biltemas ljus kostar 420kr st så gjorde en liten sökning på ebay och hittade följande:
http://www.ebay.co.uk/itm/Quality-P...26?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item5d45ba577e

Vart hittade du dom för en 100ing paret?

Har inte koll på kabeln på hojen direkt men har för mig att det är tre kablar till lyset... Kan detta skapa något problem då dessa bara har två?

Hittades på Biltema men det var 2005. Dom var dock EXTREMT lika dom du hittat på eBay.
OM dom är likadant uppbyggda så finns det en plåtvinkel mellan lampan och linsen som ser till att lampan inte bländar. Ta bort den på den lampan du kopplar till helljuskabeln.

Ena kabeln på hojen är jord, den kopplar du båda lamporna till. De andra två kablarna är hel resp halvljus så en lampa kopplas till den ena och en till den andra så kommer det funka fint.
 
Hittades på Biltema men det var 2005. Dom var dock EXTREMT lika dom du hittat på eBay.
OM dom är likadant uppbyggda så finns det en plåtvinkel mellan lampan och linsen som ser till att lampan inte bländar. Ta bort den på den lampan du kopplar till helljuskabeln.

Ena kabeln på hojen är jord, den kopplar du båda lamporna till. De andra två kablarna är hel resp halvljus så en lampa kopplas till den ena och en till den andra så kommer det funka fint.
Tog och gjorde en beställning på dom nu. Borde dyka upp under nästa vecka :banana
 
Biltemas ljus kostar 420kr st så gjorde en liten sökning på ebay och hittade följande:
http://www.ebay.co.uk/itm/Quality-P...26?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item5d45ba577e
Har inte koll på kabeln på hojen direkt men har för mig att det är tre kablar till lyset... Kan detta skapa något problem då dessa bara har två?
55W är mina nuvarande lampor på och de borde lysa samma tycker man. Orginalljuset är inte heller direkt som en lastbil. Vågar knappt ligga högre än 110 mitt i natten på e4an med mina för att det är så mörkt :tummenupp
Vart hittade du dom för en 100ing paret?

Har du nån länk till Biltemaljuset för 420kr?
Hittade dom här 2st för totalt 249kr
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Dimljus-2-st-42138/
 
2012-09-25 20.45.55.jpg
2012-10-02 18.23.27.jpg

Såhär gjorde jag på min. Lampan kommer www.nccr.se.

Blev aldrig stannad medans jag hade den kvar så det va hyfsat godkänt men testade aldrig att besiktiga.
 
Efter två stycken skickade paket så har jag äntligen fått mina lampor. Funderar på hur jag ska fästa två... Enda relativt enkla är att sätta fast dom i luftintaget men tror de sitter riktade för lågt och med batteriladdaren så lös dom inte så blir svårt att testa...

View attachment 399907
View attachment 399908

Såhär gjorde jag på min. Lampan kommer www.nccr.se.

Blev aldrig stannad medans jag hade den kvar så det va hyfsat godkänt men testade aldrig att besiktiga.
Hur fungerade det med att bara köra en? Tror min har två likadana 55W lampor och den slår på ena för att sätta på helljuset så tror jag konstant kommer köra med halvljus isf vilket känns sådär då jag brukar hänga på rörken och på motorvägen där finns det inget ljus. Men det känns som enklaste lösningen att bara köra en...
 
Kör på en Lullen, du kör ändå aldrig lagligt.... :hihi
 
Efter två stycken skickade paket så har jag äntligen fått mina lampor. Funderar på hur jag ska fästa två... Enda relativt enkla är att sätta fast dom i luftintaget men tror de sitter riktade för lågt och med batteriladdaren så lös dom inte så blir svårt att testa...


Hur fungerade det med att bara köra en? Tror min har två likadana 55W lampor och den slår på ena för att sätta på helljuset så tror jag konstant kommer köra med halvljus isf vilket känns sådär då jag brukar hänga på rörken och på motorvägen där finns det inget ljus. Men det känns som enklaste lösningen att bara köra en...

Körde aldrig i mörker med min. Men vet att det finns kombinerade hel /halvljus i en liten lykta. Dock är dom lite dyrare.
 
Kör på en Lullen, du kör ändå aldrig lagligt.... :hihi
Aldrig lagligt? Jag gör det ju på bana :yoparty Ne men vore ju trist att bli stoppad för att ljuset är olagligt.
Förresten så får du dra till rörken med mig nån gång om det är så att du är upptagen! Arlanda är väl given igen? Annars så säg bara en dag så joinar jag!

Körde aldrig i mörker med min. Men vet att det finns kombinerade hel /halvljus i en liten lykta. Dock är dom lite dyrare.
Äsch jag sätter på lyktan med metallplåten borta så får det lösa sig med en. Som sagt så lös min förra rätt lite och jämför man med dagens bilar så var nog mitt helljus samma som deras halvljus.
Hur löste du hastighetsmätaren förresten? Min sitter ju i lampan så när jag kört nu i år så har den bara legat i nosen så det är lite svårt att se
 
Äsch jag sätter på lyktan med metallplåten borta så får det lösa sig med en. Som sagt så lös min förra rätt lite och jämför man med dagens bilar så var nog mitt helljus samma som deras halvljus.
Hur löste du hastighetsmätaren förresten? Min sitter ju i lampan så när jag kört nu i år så har den bara legat i nosen så det är lite svårt att se

Sitter ditt instrument i lampan enbart?

Min sitter på samma stag som håller i framkåpan. Så det va inte ett problem.

Men det låter konstigt att K1orna inte skulle ha separat fäste för instrumentet. Va ju hyfsat många sådana som gick som rejshojar.
 
Sitter ditt instrument i lampan enbart?

Min sitter på samma stag som håller i framkåpan. Så det va inte ett problem.

Men det låter konstigt att K1orna inte skulle ha separat fäste för instrumentet. Va ju hyfsat många sådana som gick som rejshojar.

Exakt den sitter i lampan och inget i staget. Får väl komma på någon fullösning. Är lite smått jobbigt att inte se hur fort man kör om man ser en polis
 
View attachment 399907
View attachment 399908

Såhär gjorde jag på min. Lampan kommer www.nccr.se.

Blev aldrig stannad medans jag hade den kvar så det va hyfsat godkänt men testade aldrig att besiktiga.

Lyckades få låna en dremel idag och funderar nu lite mer exakt på hur jag ska göra... Hur lyckas man borra hålen rätt? Blir svårt att mäta utifrån exakt positionen och känns knepigt att borra inifrån.
Är det ok om lampan sticker ut lite? Då är det enklast att få den på rätt plats även om det inte är snyggast så fungerar ju det.

Tänker mig att den sticker ut från gummipackningen som finns på denna bild:
 
Last edited:
Vart så att den sticker ut för jag vill ta hojen till jobbet imorgon. Var ute o testade om folk skulle blinka åt mig lite snabbt pga att jag kör med helljuset. Vid närmare eftertanke så kanske ingen blinkade för att jag bara körde 30 o 50 vägar med belysning så var väl inget perfekt test. Dock 100m innan jag skulle köra in i garaget så ser jag en polis och han stannade mig inte i alla fall så det är nog bra :banana

Har dock inte hunnit göra allt helt färdigt, tex så behöver jag höja foten den står på med ett finger i bredd för att den ska stå rakt så nu sitter det bara med buntband. Har inte heller silikonat runt lampan men annars så!

Resultat:
 
Vaför int köpa en H4 reflektor till en volvo 142, den är ganska lite och ful men den är helt laglig...
Att meka in den i en krash-kåpa kan ju inte vara så svårt .
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top